Loading...
آدرس آموزشگاه کرج، رجایی شهر، بلوار رستاخیز، خیابان ۱۲ ام شرقی، پلاک ۱۱۹ تلفن آموزشگاه 02634401060

دستور و زبان شناسی گشتاری

دستور و زبان شناسی, , گشتاری می‌توانید یک عملیات جابه‌جایی برای انتقال اطلاعات از ژرف ساخت به روساخت داشته باشید. زبان شناسی گشتاری که به آن، قوانین زبان‌شناختی می‌گویند. قوانین زبان‌شناختی بخشی از گرامر یک زبان است. این قوانین باید توسط فراگیران آن زبان به‌منظور تولید فرم‌های صحیح گرامری موجود در انواع گفتار، یاد گرفته شود.

مثال‌های دیگر این قوانین بین ژرف ساخت و روساخت شامل جملات خبری (شما یک سگ دارید) و جملات سؤالی مطابق با آن (آیا شما یک سگ دارید) می‌شود. در اینجا عملیات حرکتی شامل جابه‌جایی ترتیب دو لغت اول جمله‌ها است.

حتما صفحه آموزش زبان انگلیسی ما را اینجا مطالعه کنید.

تفاوت بین ژرف ساخت و روساخت در زبان چیست؟

برای دانستن این که تفاوت بین ژرف ساخت و رو ساخت در زبان چیست. شما باید بدانید که اصطلاح ژرف ساخت و روساخت برای سطوح مختلفی از اطلاعات به‌کار می‌رود که در تولید زبان به‌کار می‌رود. مثلاً، تصور کنید که سگی را می‌بینید که یک پستچی را دنبال می‌کند. وقتی اطلاعات را رمز گشایی می‌کنید، طوری آن را بیان می‌کنید که شامل سه تکه اطلاعات می‌شود. سه تکه شامل: یک سگ یک پستچی و عمل دنبال کردن است.

این اطلاعات در مغز خواننده به‌عنوان ژرف ساخت وجود دارد. اگر بخواهید این اطلاعات را به‌صورت زبان‌شناختی ارائه کنید می‌توانید به‌عنوان مثال جملاتی تولید کنید. نظیر این جمله: سگ پستچی را دنبال می‌کند. این جمله‌ی روساخت است و شامل جمله‌ی پستچی توسط یک سگ دنبال می‌شود است. در اینجا ترتیبی که برای توصیف همان اتفاق، شخصیت‌ها را ذکر کرده‌اید (روساخت) با جمله‌ی اول متفاوت است. اما ژرف ساخت هر دو جمله یکسان است.

 


مترجم: رؤیا کریمی جنابی

امتیاز: 4.67 از 9 رای

تاریخ نشر: ۱۳۹۹/۷/۱۴ 10/5/2020 12:00:00 AM https://khazaelischool.com/articles/تفاوت-بین-ژرف-ساخت-و-روساخت-در-زبان-چیست

Publisher Logo
تهیه شده در: مدرسه زبان خزائلی

We hope this article has been helpful

Would you like to rate this article?

دیدگاه شما:


نام کامل
ایمیل(نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
متن پیام

کد زیر را وارد کنید
Captcha Picture