Loading...
آدرس آموزشگاه کرج، رجایی شهر، بلوار رستاخیز، خیابان ۱۲ ام شرقی، پلاک ۱۱۹ تلفن آموزشگاه 02634401060

بازی‌های کثیف کودکان Messy Play

این فقط شما نیستید که از شنیدن نام بازی‌های کثیف کودکان Messy Play، متعجب شده‌اید. ممکن است این کلمه را بارها و بارها درمورد یادگیری زبان انگلیسی شنیده باشید. Messy Play (بازی کثیف کاری) اصطلاحی است که در سال‌های اخیر خیلی رایج شده است. ممکن است آن را در Pinterest یا صفحه مورد علاقه‌تان در فیس‌بوک یا یک پست الهام‌بخش در اینستاگرام دیده باشید. به هر حال مدتی است که گروه‌های والدین در‌مورد این اصطلاح بحث می‌کنند.

حتما صفحه آموزش زبان انگلیسی ما را اینجا مطالعه کنید.

به این نوع بازی، عنوان بازی حسی هم اطلاق می‌شود و به این معناست که در این بازی از همه پنج حس استفاده می‌شود. پس Messy Play چیست؟

این بازی اساساً همان چیزی است که از اسم آن پیداست، یعنی به کودکان اجازه دهیم کثیف‌کاری کنند. در این صورت می‌توانند از همه حواس خود به روشی منطقی و تربیتی استفاده کنند. با آن‌که ایده‌ی کثیف‌کاری زیاد، والدین را منصرف می‌کند. اما باید دانست که این‌کار مزایای بسیاری هم دارد و انجام آن، ارزش کمی دردسر را دارد.

بازی‌های کثیف کودکان Messy Play

 

 

نویسنده: Katie Reed
مترجم: رؤیا کریمی جنابی

 

Messy Play چیست؟

بازی‌های کثیف کودکان Messy Play یا بازی حسی اصطلاحی برای نوعی فعالیت کودکانه است.  فعالیت‌هایی که به کودکان اجازه می‌دهد تا با دستان خود به گونه‌ای کار کنند که نوعی کثیف‌کاری کنترل شده به وجود بیاورد. اغلب شامل موادی سنتی مثل رنگ، ماسه، اسلایم، آب و گِل است. این بازی طوری طراحی شده است که احساسات و تخیلات را کشف می‌کند.

ایده‌ی اصلی این بازی به‌کارگیری مواد مختلف برای شناخت بافت‌های مختلف است. همینطور آشنایی با حس‌های متفاوت و استفاده از دست و پا و انگشتان است. کودکان به بعضی احساسات، حساس هستند و بازی کثیف‌کاری روش خوبی است برای آن که بدون سردرگمی، به‌راحتی تجربه‌ای جدید کسب کنند.


تفاوت بازی کثیف کاری و بازی حسی

بازی‌های کثیف کودکان Messy Playبازی کثیف‌کاری و بازی حسی دو اصطلاحی هستند که یک معنا دارند. این دو اصطلاح را می‌توان به‌جای هم به‌کار برد. هر دو به این حقیقت ارجاع داده می‌شوند که کودکان با کثیف‌کاری، برای شناخت احساس لامسه، بدن خود را به‌کار می‌گیرند.

 

 

 

 


مزیت‌ بازی‌های کثیف کودکان Messy Play

بازی کثیف‌کاری خلاقیت و تخیل را پرورش می‌دهد و مهارت‌های زبانی و ارتباطی را تقویت می‌کند. باعث تمرین تمرکز می‌شود و رشد جسمانی را ارتقا می‌بخشد.


خلاقیت و تخیل

بازی‌های کثیف کودکان Messy Play هدفی نهایی ندارد. امتیاز آن این است که اجازه می‌دهد کودکان موادی را که در برابرشان است را به هر روشی که خودشان می‌خواهند، کشف کنند. کودکان به هر روشی که لذت‌بخش‌تر است، هر چیزی را لمس کنند، بو کنند، بچشند (اگر مناسب چشیدن باشد)، گوش کنند یا تماشا کنند.

اگر به آن‌ها اجازه دهیم که با محیط اطراف خود تعامل برقرار کنند. موجب تقویت خلاقیت در آن‌ها می‌شود و شادی را برای‌شان به ارمغان می‌آورد. این‌کار می‌تواند کنجکاوی آن‌ها را برانگیزد و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا سؤال‌های‌شان را بپرسند. همچنین با کشفیاتی که درباره هر چیزی انجام می‌دهند، به دنبال پاسخی برای سؤال‌های خود بگردند.


زبان و برقراری ارتباط

حتی نوزادان و کودکانی که حرف نمی‌زنند هم مهارت‌های ارتباطی با ارزشی را از طریق کثیف‌کاری می‌آموزند. با استفاده از اشاره، حالات صورت و حتی خنده یا سایر صداها، می‌توانند افکار و اطلاعات را درباره آنچه در طول بازی حس می‌کنند، تبادل کنند. استفاده از حروف پلاستیکی می‌تواند تمرین خوبی برای هجی‌کردن باشد. پرسیدن سؤال‌هایی بی‌پایان درباره چیزهایی که اتفاق می‌افتد می‌تواند فرصت‌هایی را برای برقراری ارتباط در اختیار آن‌ها قرار دهد. حتی بازی‌کردن با یکدیگر هم سبب پرورش مهارت‌های اجتماعی می‌شود.


تمرکز برای درک بهتر این‌که بازی‌های کثیف کودکان Messy Play چیست؟ باید توجه داشته باشید که بازی کثیف‌کاری ذاتاً یک بازی آشفته است. اما اغلب اوقات در هنگام این بازی کودکان باید تمرکز زیادی داشته باشند. همان‌طور که آن‌ها به کشفیات تازه خود فکر می‌کنند، روی هر یک از احساسات خود تمرکز می‌کنند. آیا این رنگ خیسی که روی بازوی من لذت‌بخش است؟ آیا صدای این زنگ مرا آزار می‌دهد؟ آیا آب پاشیدن را دوست دارم؟ آیا دوست دارم لابه‌لای انگشتانم ماسه باشد؟ این افکار به آن‌ها امکان ارزیابی مهارت‌های‌شان را می‌دهد.


پیشرفت جسمانی کودک

بازی‌های کثیف کودکان Messy Play برای تمرین حرکات کنترل شده‌ای که به هماهنگی مناسبی بین چشم و دست نیاز دارد، مناسب است. ریختن آب از یک ظرف به ظرف دیگر، بیل زدن ماسه، کشیدن نقاشی در مکانی مشخص، همه، تکنیک‌های کاربردی خوبی هستند. این فعالیت ها به پیشرفت مهارت‌های جسمانی کمک می‌کند.


بازی کثیف کاری و افزایش مهارت‌ کودکان

مهارت‌های حرکتی کودک

بازی‌های کثیف کودکان Messy Play

بازی‌های کثیف کودکان Messy Play از دست‌ها و انگشت‌ها استفاده می‌شود. این‌ها سبب پیشرفت مهارت‌های حرکتی کودک می‌شود. این بازی سبب تقویت انگشتان، دست و کتف می‌شود. همان مهارت‌هایی که کودکان برای نوشتن در آینده به آن نیاز دارند.

این بازی همچنین به تعادل جسمانی، درک مکانی و ارتقا مهارت‌های حرکتی کمک می‌کند و برای هماهنگی میان دست و چشم مفید است. با بزرگ شدن کودک، این هماهنگی هم بیشتر می‌شود.

 

 

مهارت‌های زبانی

بازی‌های کثیف کودکان Messy Play ابزار خوبی جهت رشد و توسعه واژگان جدید است. برای سوال درباره این که مواد چگونه به نظر می‌رسند یا چگونه احساس می‌شوند، کودک باید به توضیحات تازه‌ای فکر کند. آیا چیزی که در برابر آنهاست، داغ، سرد، بزرگ، کوچک، زبر، نرم، سخت یا شل است؟

ضمناً این روش راهی جالب برای تدریس سمبولیسم از طریق بازی‌های تخیلی است. خمیر بازی را به یک کوه یا یک جعبه ماسه را به یک صحرا تبدیل کنید. به کودکان این فرصت را بدهید که با استفاده از صفات وصفی، زبان را به نحو پیچیده‌تری به‌کار برند.


مهارت‌های شناختی

بازی‌های کثیف کودکان Messy Play, اساس رویکرد آموزشی STEM است. استفاده از دست‌ها در بازی، سبب می‌شود کودکان به‌صورت تجربی بفهمند که چیزها چگونه کار می‌کنند. آن‌ها مهارت‌های علمی با ارزشی مثل علت و معلول، حل مسئله و روش علمی را می‌آموزند. آن‌ها می‌توانند مهارت‌های ابتدایی ریاضی مثل طبقه‌بندی، مرتب کردن، هماهنگ‌کردن و غیره را بیاموزند.


مهارت‌های اجتماعی و عاطفی

بازی‌های کثیف کودکان Messy Playبازی کثیف کاری فعالیتی انفرادی است اما در واقع به‌عنوان یک فعالیت گروهی هم در نظر گرفته می‌شود. این بازی می‌تواند به کودکان بیاموزد که چگونه روی یک پروژه با یکدیگر کار کنند، چگونه نظرها و عقاید دیگران را درک کنند و چگونه عقاید خود را بیان کنند. این بازی به شناخت محدوده‌های شخصی و آگاهی درباره بدنشان به آن‌ها کمک می‌کند.

این بازی برای شناخت عاطفی بسیار مناسب است. چون بعضی‌ اوقات خسته‌کننده است و کودکان می‌خواهند آرامش داشته باشند و از موقعیت دور شوند. وقتی چنین چیزی اتفاق می‌افتد، فرصت خوبی است که در‌مورد همه چیز با آن‌ها صحبت کنید. به آن‌ها کمک کنید تا احساسات خود را بشناسند و در مورد آن‌ها صحبت کنند. درک کنند که چگونه باید در آینده از غمگین شدن جلوگیری کنند.


لوازم مورد نیاز بازی کثیف کاری کودکان

برای این بازی به اسباب‌بازی‌های زیادی نیاز ندارید. بسیاری از چیزهایی که در خانه دارید می‌تواند برای این بازی مناسب باشد. در حقیقت، باید بازی کثیف کاری را همراه با کارهای روزمره انجام دهید. کارهایی مثل حمام کردن، صرف غذا، پخت و پز و باغبانی! بر اساس سن کودکان، هزاران راه ساده برای خلق فرصت‌هایی برای بازی کثیف کاری در زندگی روزمره وجود دارد.

بازی را در بیرون از خانه انجام دهید:

طبیعت یک زمین بازی حاوی بافت‌ها، بوها و حس‌های جدید است. اجازه بدهید کودکان‌تان روی چاله‌های آب بپرند، یک شیرینی گِلی درست کنند، یک گودال بکنند یا روی برگ‌ها بپرند. از یک برگ به عنوان پاک‌کن استفاده کنند، با گچ چیزی بکشند یا حتی به دنبال گیاهان خوراکی بگردند.


غذا خوردن را به یک بازی کثیف کاری تبدیل کنید:

این بیشتر برای کودکان کم سن و سال کاربرد دارد، اما اگر کسی این بازی را بکند او را قضاوت نخواهم کرد! بگذارید با غذای خود کثیف کاری کنند. بگذارید خودشان به هر صورتی که برایشان قابل درک است، احساس کنند، بو بکشند و غذای خود را بچشند. بگذارید غذا را میان انگشتان یا موهای خود حس کنند. بگذارید حتی روی آن راه بروند. آن‌ها می‌توانند هر کاری بکنند. در هر صورت آن‌ها این کار را می‌کنند اما در این حالت حداقل به نظر می‌رسد که این کار عمدی است.

زمانی که کلمات جدید و توضیحات تازه‌ای برای تجربه‌ی خود ارائه می‌دهند با آن‌ها تعامل داشته باشید.

بازی کثیف کاری زمان حمام کردن

آب طبیعی‌ترین شکل بازی‌های کثیف کودکان Messy Play است. به آن‌ها این فرصت را بدهید که آب‌بازی کنند و در محیطی آرام به اکتشاف بپردازند در محیطی که تمیز‌کردن آن خیلی ساده است.

آن‌ها از هر چیزی مثل فنجان‌های پلاستیکی، اسفنج‌ها، بطری‌های آب‌پاش، مدادهای حمام یا هر چیز دیگری که جالب باشد لذت می‌ببرند. برای آن‌ها زمان در‌نظر بگیرید و بگذارید بازی کنند. حواستان باشد که ایمن باشند و هیچ‌گاه آن‌ها را تنها نگذارید. از آن‌ها سؤال‌هایی درباره کاری که انجام می‌دهند و فکری که دارند بپرسید. زمان حمام کردن زمان خوبی، برای این بازی است.


از یک میز ماسه استفاده کنید:

می‌توانید یک میز ماسه خیلی ارزان بخرید، ماسه یک ماده طبیعی فوق‌العاده است. ماسه فرصت خوبی برای کثیف کاری در اختیار کودکان قرار می‌دهد. کودکان می‌توانند داخل ماسه‌های خیس و خشک را خالی کنند یا آن را بریزند یا با آن چیزی بسازند.


خودتان خمیر درست کنید:

می‌توانید در حالی‌که فنجان قهوه خود را می‌نوشید با دو ماده خمیر درست کنید. این راه بسیار خوبی برای شاد نگه‌داشتن کودکان است. برای آن‌ها برف‌های جادویی درست کنید تا با آن بازی کنند. نکته این است که شما می‌توانید از مواد موجود در خانه، فرصت‌هایی برای خلق بازی کثیف کاری استفاده کنید.


غذا خوردن، یک سرگرمی است:

غذا یک منبع مهم تحریک حسی است. غیر از بازی موقع غذا خوردن، در آشپزخانه خود دنبال هر چیزی که بتوان آن را خرد کرد، له‌کرد یا به روشی جالب دست‌کاری کرد، بگردید. برنج، غلات، ماکارونی یا دانه‌های خشک عالی هستند. اگر خیلی شجاعت داشته باشید می‌توانید سراغ ژله بروید و توی آن یک اسباب‌بازی پنهان کنید.


چه کارهایی می‌توانم با فرزندم انجام دهم؟

پنج دلیل برای این که کثیف کاری مهم است و برای کودکان فایده دارد:

بازی‌های کثیف کودکان Messy Playبسیاری از والدین، بازی کثیف کاری را به تعویق می‌اندازند. درست مثل رنگ انگشتی یا کارهای جالب دیگری که قبلاً از آن طفره می‌رفتند. واقعیت این است که با این‌کار رنگ، چسب یا اکلیل در هر جایی دیده می‌شود که به‌ناچار باید آن را تمیز کرد. با این‌حال مطالعات زیادی نشان دادند, کثیف کاری یکی از بهترین راه‌ها برای یادگیری کودکان و رشد آن‌ها است.

 

 

به همین دلیل زمان آن رسیده که با آغوش باز آن را بپذیریم. در این‌جا ما در مدرسه روزانه، کودکان را تشویق می‌کنیم که تا آنجا که امکان دارد در کثیف کاری و بازی‌های حسی شرکت کنند. چون مزایایی دارد که ارزشش را دارد, به‌علاوه ما تمام کثیف کاری‌ها را تمیز می‌کنیم. برای آن‌که خود را درگیر کثیف کاری بچه‌ها کنید در ذیل مزیت‌هایی که این بازی دارد را فهرست کرده‌ایم.


کثیف کاری کنجکاوی و اکتشاف را تقویت می‌کند

روش دقیقی برای انجام بازی کثیف کاری وجود ندارد فقط باید بگذارید کودکان با استفاده از اشیای مختلف و مواد خام به صورتی بی‌هدف، تجربه و کشف کنند و با آن‌ها مخالفت نکنید. به عنوان مثال درست است که اسباب ‌بازی‌هایی مثل ماشین سرگرم کننده هستند، اما کودکان در استفاده از آن‌ها محدودیت دارند؛ اما با مواد خامی مثل ماسه، آب، خمیرِ بازی، قوه تخیل کودکان فعال می‌شود و می‌توانند مدت زیادی با آن‌ها کار کنند.

آن‌ها می‌توانند خودشان کشف کنند و کنجکاوی خود را تحریک کنند و آگاهی خود را بالا ببرند. با این بازی، تجربه‌های حسی به کودکان کمک می‌کند تا احساسات خود را بشناسند. با کشف این که هر چیزی چه حسی، چه بویی و یا چه مزه‌ای دارد، این بازی سبب پرورش شناخت و آگاهی از دنیای اطراف آن‌ها می‌شود. کثیف کاری تمرکز را بالا می‌برد و مهارت‌های کودکان را در آینده پرورش می‌دهد.

کشف اشیاء و استفاده از همه حواس

در این بازی کودک برای کشف اشیاء و استفاده از همه حواس و فکر درباره اکتشافات و سعی برای برقراری ارتباط با آن‌ها، به سطح تمرکز بالایی نیاز دارد. این به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های اساسی یادگیری را افزایش دهند.

مهارت‌هایی که بعدها برای یادگیری و تمرین مهارت‌های عملی یادگیری، به آن نیاز دارند. دفعه بعدی که دیدید فرزند شما مشغول کشیدن طرح روی ماسه است بدانید که این روشی ابتدایی برای نوشتن است! یا وقتی می‌بینید کودکان چیزی را با یکدیگر عوض می‌کنند، آن‌ها مشغول یادگیری این هستند که چیزها را با دیگران شریک شوند و می‌آموزند که با دیگران مذاکره کنند.

کثیف کاری رشد جسمانی را افزایش می‌دهد

استفاده از دست‌ها در هنگام بازی فایده‌های جسمانی زیادی دارد، این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا بدن خود را بشناسند و بخش‌های خصوصی بدن خود را بشناسند، ضمن این که کنترل ماهیچه‌ها را در آن‌ها تقویت می‌کند.

کارهایی مثل ریختن چیزی، بیل زدن یا کشیدن تصاویر روی ماسه به کودک کمک می‌کند تا گروه ماهیچه‌های بزرگ خود را در دست‌ها و انگشتان به منظور انجام حرکات دقیق و کنترل شده، تقویت کنند. دربازی کثیف کاری، کودکان می‌توانند جهت تقویت مهارت‌های حرکتی و هماهنگی میان چشم و دست، با ابزار بازی کنند. آن‌ها می‌توانند به زودی یک مداد را در دست بگیرند و یا با چنگال غذا بخورند!

کثیف کاری و تقویت توانایی بازی کودک

در نسل جدید، کودکان در حال از دست دادن توانایی سرگرم کردن خودشان هستند. با این بازی می‌توان به آن‌ها یاد داد که قادر خواهند بود خود را سرگرم کنند! محیط بازی‌ای که در آن محدودیتی وجود ندارد.

در محیطی که برای انجام کارها، روش صحیح یا غلطی در آن وجود ندارد. محیطی مناسب برای این است که اجازه دهیم کودکان به روشی که خودشان دوست دارند بازی کنند. با استفاده از فکر خود برنامه‌ریزی، کشف و مسائل را حل می‌کنند. آن‌ها اعتماد به نفس و عزت‌نفس را در خود به وجود می‌آورند که سبب می‌شود به عنوان افرادی مستقل رشد یابند.

 


Refrence:

نویسنده:

مترجم: رؤیا کریمی جنابی

امتیاز: 5 از 2 رای

تاریخ نشر: ۱۳۹۹/۱۱/۲۶ 2/14/2021 12:00:00 AM https://khazaelischool.com/articles/Messy-Play-چیست

Publisher Logo
تهیه شده در: مدرسه زبان خزائلی

We hope this article has been helpful

Would you like to rate this article?

دیدگاه شما:


نام کامل
ایمیل(نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
متن پیام

کد زیر را وارد کنید
Captcha Picture