Loading...
آدرس آموزشگاه کرج، رجایی شهر، بلوار رستاخیز، خیابان ۱۲ ام شرقی، پلاک ۱۱۹ تلفن آموزشگاه 02634401060

روش تدریس زبان انگلیسی

روش تدریس زبان انگلیسی در سال‌های اخیر همانند سایر حرفه‌ها، جهش به وجود آمده است. روش‌های پداگوژی سنتی که بر اساس توضیح یک موضوع توسط معلم و یادداشت برداری توسط زبان‌آموزان بود, ممکن است هنوز هم گاه‌گاهی مفید باشد. با این حال, امروزه آموزش بیشتر حول محور ترغیب زبان‌آموزان برای برانگیختن کنجکاوی و اشتیاق یادگیری در آن‌ها می‌چرخد.

حتما صفحه آموزش زبان انگلیسی ما را اینجا مطالعه کنید.

 

روش تدریس زبان انگلیسی

 

مترجم: رؤیا کریمی جنابی


بهترین روش تدریس زبان انگلیسی

روش‌های تدریس زبان انگلیسی متفاوتی با توجه به این تغییر در آموزش پدیدار شده است. بسیاری از این روش‌های تدریس واقعاً جدید نیستند! استفاده از تکنولوژی در کلاس به سادگی، حیاتی دوباره به آموزش بخشیده است. تکنولوژی به ما این اجازه را می‌دهد که با روش‌های جدید به نظریات قدیمی نزدیک شویم. نکاتی که در ذیل بیان می‌شود، روش‌های تدریس رایجی است که از ادغام تکنولوژی با آموزش به وجود آمده‌اند.

1.    کلاس معکوس (وارونه کردن کلاس)

مدل کلاس معکوس در روش تدریس زبان انگلیسی شامل تشویق و ترغیب زبان‌آموزان برای آماده بودن قبل از کلاس است. بنابراین، کلاس به محیطی پویا و فعال تبدیل می‌شود که زبان‌آموزان در آن کلاس، چیزهایی را که قبلاً یاد گرفته‌اند را شرح می‌دهند. زبان‌آموزان موضوعی را در خانه آماده می‌کنند, به‌گونه‌ای که روز بعد وقت کلاس صرف پاسخ دادن به پرسش‌های آن‌ها درباره‌ی موضوع موردنظر می‌شود. این کار به زبان‌آموزان اجازه می‌دهد تا از محدودیت‌های معمولی فراتر روند و کنجکاوی طبیعی خود را کشف کنند. ابزارهای آموزشی آنلاین رایگان می‌تواند با مدل کلاس معکوس ادغام شود. با استفاده از این ابزارها، می‌توانید به‌راحتی منابع را در گروه به اشتراک بگذارید و زبان‌آموزان می‌توانند با خواندن این منابع در منزل، روز بعد برای کلاس آماده باشند.

2.    تفکر طراحی (روش موردی)

تفکر طراحیاساس این روش بر تجزیه و تحلیل مواردی از زندگی روزمره با به‌کارگیری تحلیل گروهی، مشکل گشایی گروهی، نظریات بدیع و خلاقانه می‌باشد. گرچه "تفکر طراحی" روشی سازمان یافته است, اما در عمل می‌تواند خیلی به هم ریخته باشد. ممکن است نتواند در برخی موارد راه حلی ارائه دهد؛ بنابراین، روش موردی، زبان‌آموزان را برای دنیای واقعی آماده می‌سازد. همچنین کنجکاوی، مهارت‌های تحلیلی و خلاقیت آن‌ها را برمی‌انگیزد.

این روش معمولاً در کلاس‌های MBA یا کلاس‌های کارشناسی ارشد، برای تحلیل روش‌های موردی که توسط شرکت‌ها در گذشته استفاده شده است به کار می‌رود. "ایوان مکینتاش" یکی از طرفداران روش تفکر طراحی، مدرسه‌ی تفکر طراحی را به عنوان بخشی از گروه مشاوری خود (No Tosh) تأسیس کرد. این گروه تجربیات خلاقانه‌ی روش تدریس زبان انگلیسی برخی از بهترین رسانه‌ها و شرکت‌ها را در دنیا برای آموزش روش‌های تدریس در اختیار خود می‌گیرد. دوره‌ی تفکر طراحی برای مربیان همچنین ابزاری آنلاین را همراه با دستورالعمل برای اجرای روش تفکر طراحی در کلاس در اختیار معلم‌ها قرار می‌دهد.

 

3.    خود یادگیری

خود یادگیریمهم‌ترین عامل پیشرفت و یادگیری، کنجکاوی است. به عنوان یک اصل اساسی یادگیری، وادار کردن زبان‌آموزان به حفظ کردن خروارها درس که یا با اکراه آن را به یاد می‌آورند یا آن را فوراً فراموش می‌کنند، معنایی ندارد. راه‌حل این است که بگذاریم زبان‌آموزان روی کشف چیزهایی که دوست دارند تمرکز کنند و خودشان پیرامون آن، یاد بگیرند. یک مثال عالی برای روش تدریس زبان انگلیسی مبتنی بر خود یادگیری توسط " سوگاتا میترا "، در کنفرانس TED ارائه شد. در یک سری تجربیاتی که در دهلی نو، آفریقای جنوبی و ایتالیا به دست آمد، "سوگاتا میترا "، محقق آموزشی، به کودکان اجازه‌ی دسترسی به " وب " را داد. نتایجی که به دست آمد می‌تواند نحوه‌ی تفکر ما در مورد تدریس را دگرگون کند. کودکان که تا آن موقع حتی نمی‌دانستند اینترنت چیست، توانسته بودند به‌راحتی غیر قابل پیش بینانه ای، موضوعات متعددی را یاد بگیرند.

یکی از روش‌های رایج در ایجاد خود یادگیری استفاده از " نقشه‌های ذهنی " است. معلم‌ها باید یک نقطه‌ی اصلی در نقشه‌های ذهنی ایجاد کنند و به زبان‌آموزان اجازه دهند تا آزادانه افکار و ایده‌ها را ایجاد و گسترش دهند. مثلاً، اگر تمرکز روی بدن انسان است بعضی از زبان آموزان نقشه‌های ذهنی را در مورد اعضای بدن، استخوان‌ها یا بیماری‌هایی ایجاد کنند که روی بدن انسان تأثیر می‌گذارد. پس از آن، زبان‌آموزان بر اساس نقشه‌های ذهنی که ایجاد کرده‌اند ارزیابی می‌شوند و می‌توانند برای بهبود نقشه‌های ذهنی با یکدیگر همکاری کنند و درک کامل‌تری از بدن انسان پیدا کنند.

4.    بهره‌گیری از بازی

یادگیری با استفاده از بازی یکی از روش‌های یادگیری است که پیش‌تر خصوصاً در آموزش ابتدایی و پیش‌دبستانی از آن استفاده شده است. زبان‌آموزان با استفاده از بازی حتی بدون آن که متوجه شوند، یاد می‌گیرند. بنابراین، یادگیری از طریق بازی یا " بهره‌گیری از بازی " یک روش یادگیری است که می‌تواند در هر سنی مؤثر واقع شود. همچنین روشی مفید برای ایجاد انگیزه در زبان‌آموزان است.

معلم باید پروژه‌هایی را طراحی کند که بر اساس سن و سواد زبان‌آموزان برایشان مناسب باشد و آن‌قدر جذاب باشد که انگیزه‌ی بیشتری در آن‌ها ایجاد کند. یکی از ایده‌هایی که می‌تواند دانش‌آموزان را ترغیب کند، آزمون‌های آنلاین در موضوعات مشخص است. دانش‌آموزان می‌توانند هم کلاس‌های خود را به چالش بکشند تا خودشان را امتحان کنند و ببینند که چه کسی نمره‌ی بالاتری می‌گیرد. با این روش، زبان‌آموزان می‌توانند از رقابت با یکدیگر لذت ببرند و در عین حال هم سرگرمی داشته باشند و هم یاد بگیرند.


5.    رسانه‌های اجتماعی

یکی از صورت‌های بخش قبلی استفاده از شبکه‌های اجتماعی در کلاس است. امروزه دانش‌آموزان همیشه به شبکه‌های اجتماعی وصل هستند و باید برای شرکت آن‌ها در رسانه‌های اجتماعی در کلاس کمی خلاقیت داشته باشیم. راه‌هایی که شما می‌توانید از انواع روش تدریس زبان انگلیسی استفاده کنید که به تعداد صدها شبکه‌ی اجتماعی که وجود دارند، متفاوت است. یک مثال خوب در این رابطه ابتکاری بود که توسط آکادمی برزیلی زبان " Red Ballon " به کار برده شد که دانش‌آموزان را تشویق می‌کرد تا توییت‌های هنرمندان مورد علاقه‌ی خود را بررسی کنند و اشکالات گرامری آن‌ها را تصحیح کنند، به این وسیله آن‌ها در تلاشی شرکت می‌کردند که منجر‌به بهبود مهارت‌های ترجمه زبان انگلیسی آن‌ها می‌شد.

6.    ابزارهای یادگیری رایگان آنلاین

 ابزارهای یادگیری رایگان آنلاینمجموعه‌ای از ابزارهای یادگیری رایگانی به صورت آنلاین وجود دارد. معلم‌ها می‌توانند برای تشویق دانش‌آموزان به شرکت در کلاس و ایجاد حس سرگرمی در کلاس آن‌ها به کار برند. معلم‌ها می‌توانند با استفاده از چیزهایی مثل آزمون‌های آنلاین برای ارزیابی دانش‌دانش آموزان، محیطی تعاملی و پویا در کلاس ایجاد کنند. همچنین از دانش‌آموزان خود هم بخواهید که وارد شبکه‌اجتماعی شوند و می‌توانید گروهی تشکیل دهید و همه‌ی دانش‌آموزان خود را در آن عضو کنید.

این به آن معناست که شما می‌توانید به‌طور مستقیم منابع مطالعه را با دانش‌آموزان خود به صورت آنلاین به اشتراک بگذارید و حتی مدل کلاس معکوس را به روش تدریس خود اضافه کنید. همان‌طور که می‌بینید تکنولوژی سبب خلق روش تدریس زبان انگلیسی شده که می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر با دانش‌آموزان خود ارتباط برقرار کنید.

 

بهترین روش تدریس زبان انگلیسی

چهار روش تدریس جدید تأثیرگذار که دانش‌آموزان شما را به حیرت وا می‌دارد. بهترین روش تدریس زبان انگلیسی: آن‌قدر قدرتمندانه توجه دانش‌آموزان خود را جلب کنید که از شما خواهش کنند که بیشتر در کلاس بمانند.

 

روش تدریس زبان انگلیسی

 

مترجم: رؤیا کریمی جنابی

 

دو سناریوی زیر را در نظر بگیرید:

1.    روز اول مدرسه است

دانش‌آموزان شما با خنده، صحبت‌کنان و شاد وارد کلاس می‌شوند تا یکدیگر را دوباره ببینند. همه به‌دنبال این هستند که سر جاهای‌شان بنشینند و در این بین بعضی از آن‌ها هم به شما سلامی می‌دهند. صداها بیشتر می‌شود و شما هم در این فکر هستید که " چطور می‌توانم توجه آن‌ها را به خودم جلب کنم تا به من گوش بدهند؟ ". 

تردید دارید که مثل همیشه به هرکس که وارد می‌شود, خوشامد بگوئید و سال تحصیلی را آغاز کنید. در حالی‌که برخی از دانش‌آموزان گوش می‌دهند، اما آن واکنشی را که توقع داشتید نمی‌گیرید. آرزو داشتید که سال جدید را طوری شروع می‌کردید که دانش‌آموزانتان با شروع صحبت شما به گونه‌ای به‌وجد می‌آمدند. همچنین, نفس در سینه‌شان حبس می‌شد و سکوت حکم‌فرما می‌شد.

 

2.    روز اول مدرسه زبان انگلیسی است

دانش‌آموزان شما با خنده، صحبت‌کنان و شاد وارد کلاس می‌شوند تا یکدیگر را دوباره ببینند. همه به‌دنبال این هستند که سر جاهای‌شان بنشینند و در این بین بعضی از آن‌ها هم به شما سلامی می‌دهند. صداها بیشتر می‌شود و شما دو کار انجام می‌دهید و فوراً توجه آن‌ها به شما جلب می‌شود. آن‌ها مبهوت می‌شوند و در سکوت کامل می‌نشینند و با نگرانی منتظر صحبت‌های بعدی شما می‌مانند.

در انتهای این پست، دقیقاً یاد می‌گیرید که این دو کار چه هستند. قبل از آن می‌خواهم به شما اخطار بدهم که در‌صورتی این دو کار مؤثر است که از این چهار راهکار سریع و مؤثر تدریس عمل کنید. این راه‌کارها مربوط به بهترین روش تدریس زبان انگلیسی است که کشف کرده‌ایم، استفاده کنید.

 

1.    ایجاد علاقه در دانش‌آموز

روش تدریس زبان انگلیسیدلیل این که جلب‌ توجه دانش‌آموزان برای معلم‌ها سخت است این است که بیشتر معلم‌ها یک اشتباه سنتی را مرتکب می‌شوند و آن اشتباه " درباره‌ی موضوع " است. این اشتباه زمانی صورت می‌گیرد که شما می‌خواهید درباره‌ی یک موضوع صحبت کنید.

موضوع می‌تواند تاریخ، شیمی یا هر موضوع دیگری باشد که هنگامی‌که درباره‌ی آن صحبت می‌کنید، مردم به شما توجه نمی‌کنند. راه‌حل این است که به‌جای آن‌که درباره‌ی چیزی تدریس کنید، به خاطر دانش‌آموزان تدریس کنید. این به این معناست که دانش‌آموزان نیاز دارند از چیزی که شما تدریس می‌کنید به سرعت منفعت ببرند. وقتی نشان دهید که این درس برای شما فایده دارد، در واقع در آن‌ها ایجاد اشتیاق کرده‌اید.
 زمانی‌که اشتیاق وجود داشته باشد، توجه به سمت شما جلب می‌شود. در اینجا شروعی سریع برای " روش تدریس ایجاد علاقه " عنوان می‌کنیم.

همان‌طور که می‌دانید، مهم‌ترین بخش یک تدریس مؤثر این است که چگونه تدریس را شروع کنیم؟ اگر به روشی اشتباه شروع کنید، تقریباً دیگر جلب‌توجه دانش‌آموزان غیر ممکن است. هرگز با این جمله‌ی کلیشه‌ای شروع نکنید که " خوش آمدید یا امروز می‌خواهیم یاد بگیریم که...(اشتباه سنتی " درباره‌ی موضوع "). به‌جای آن درس خودتان را با سر تیترها شروع کنید. سر تیتر، جمله‌ی کوتاهی است که فایده‌ی اصلی شرکت در کلاس را به‌طور خلاصه بیان می‌کند. به عنوان مثال نگاهی به همین چیزی که اکنون می‌خوانید بیندازید.

محتوای درسی زبان انگلیسی

 روش تدریس زبان انگلیسیشما دارید این متن را می‌خوانید چون تیتری داشت که توجه شما را جلب کرد: بهترین روش تدریس زبان انگلیسی که دانش‌آموزان‌تان را به حیرت وا می‌دارد. سر تیتر در واقع یک قول است. محتوای درس شما چه قولی به دانش‌آموزان می‌دهد؟ اگر به کند و کاو ذهن دانش‌آموزان خود بپردازید، خواهید دید که آن‌ها چطور می‌خواهند یاد بگیرند. به ما اطمینان کنید، دانش‌آموزان شما تشنه‌ی دانش هستند؛ اما باید بفهمند که محتوای درس شما، برای آن‌ها فایده دارد.

مثلاً یادگیری در‌مورد انقلاب امریکا، می‌تواند به آن‌ها نشان دهد که چگونه رهبری تأثیرگذار باشند، چگونه تغییر به وجود آورند و اصول شروع کاری جدید (خواه یک شرکت باشد، خواه یک کشور) و غیره را به آن‌ها نشان می‌دهد. هرچقدر که دانش‌آموزی در ریاضی خوب باشد (خواه ریاضیات کلاس چهارم باشد، خواه هندسه) بهتر می‌تواند رمز گزاری کند. همچنین, تمام آن به ریاضیات و الگوریتم ربط دارد و تجارت و تکنولوژی بدیعی را خلق می‌کند.

 

2.    احساس رنج

دومین راهکار تأثیرگذار خوبی که در تدریس وجود دارد، این است که کاری کنیم, دانش‌آموزان برای از دست‌دادن فایده‌ای که درس برایشان دارد احساس ناراحتی و رنج داشته باشند. باز هم به نحوه‌ای که این پست را شروع کردم، توجه کنید. من به‌طور واضح یک موقعیت رنج‌آوری را که بسیاری از معلم‌ها هنگام جلب‌توجه کلاس با آن مواجه می‌شوند را به تصویر کشیدم. وقتی تیتر را ارائه دادم، به خاطر آن سناریوی رنج‌آور به موضوع نزدیک‌تر شدید. رنج معمولاً عبارت است از تأکید بر نبودن چیزی؛ بنابراین اگر فایده مورد توجه است، بنابراین فایده نداشتن یک رنج محسوب می‌شود.

به این‌صورت به موضوع فکر کنید: اگر دانش‌آموزان شما محتوی درس شما را از دست بدهند، چه تأثیری روی آن‌ها خواهد داشت؟ چگونه ندانستن موضوع درس شما روی موفقیت آینده‌ی آن‌ها تأثیر می‌گذارد؟ بهترین راه برای ایجاد رنج، آوردن یک شاهد یا مثال است. اگر استیو جابز رازهای رهبری جورج واشنگتن را بلد بود، آیا از کمپانی اپل اخراج می‌شد؟ چه کسانی را می‌شناسید که به‌خاطر نداشتن دانشی که شما در حال یادگیری آن هستید، در شرایط بدی قرار گرفته‌اند؟

 

3.    استراتژی پیش تدریس زبان انگلیسی 

چگونه برای برنامه‌ی درسی خود پیش بینی کنیم.

این یک روش تدریس تأثیرگذار بسیار عالی برای شماست: برای برنامه‌ی درسی خود پیش‌بینی داشته باشید. اکثر معلم‌ها سال تحصیلی را با گفتن چیزهای کلی مثل " امسال سال بسیار خوبی خواهد بود (اشتباه سنتی درباره‌ی موضوع)"، شما همه چیز را درباره‌ی ... یاد خواهید گرفت. به‌جای این‌کار، فایده‌ها، ارزش‌ها، رنج‌ها، کمبودها را متذکر شوید و با یک پیش گوئی کار را به آخر برسانید. شما فقط چهار تا از رازهای موفقیت جورج واشنگتن در رهبری را در این چند ماه یاد می‌گیرید...". مثل هالیوود فکر کنید.

آن‌ها هیچ وقت یک فیلم را یک دفعه نمایش نمی‌دهند. هر فیلمی که تاکنون از هالیوود پخش شده است، اول یک پیش‌نمایش از آن پخش شده است. وقتی برای دیدن یک فیلم می‌روید قبل از شروع فیلم، پنج فیلم که به‌زودی اکران می‌شوند را به شما معرفی می‌کنند. پس از آن پیش‌نمایش آن فیلم‌ها را در تلویزیون و یوتیوب می‌بینید. به‌گونه‌ای که دیگر نمی‌توانید منتظر دیدن آن بمانید, چرا‌که آن‌ها در شما اشتیاق دیدن فیلم‌ها را ایجاد کرده‌اند.

4.    روش‌های تدریس زبان انگلیسی

از روش واک استفاده کنید

روش تدریس زبان انگلیسیچیزهایی که تا‌کنون یاد گرفته‌اید عبارتند از این‌که: یادگیری افراد به سه صورت, تصویری، شنیداری و حرکتی است. برای آن‌که واقعاً به تدریس تأثیرگذار مسلط شوید به این توجه کنید که دانش‌آموزان شما با کدام روش یاد می‌گیرند. منظور از تصویری این است که مواد آموزشی را باید ببینند، شنیداری یعنی مواد آموزشی را باید بشنوند و حرکتی این است که باید مواد آموزشی را لمس کنند. این به آن معناست که مناسب‌ترین محیط یادگیری این نیست که دانش‌آموزان با بی‌تفاوتی بنشینند و منتظر تمام شدن درس باشند.

محیط یادگیری ایده‌آل محیطی است که دانش‌آموزان خودشان مواد آموزشی را می‌بینند، می‌شنوند و لمس می‌کنند. به همین دلیل است که اخیراً درست کردن فیلم‌های انیمیشنی و نمایش آن، یکی از وسایل جدید رایج برای تدریس تأثیرگذار شده است. این نوع فیلم‌ها معمولاً به روش دیداری و شنیداری برتری دارند و اگر دانش‌آموز خودش آن را درست کند به روش حرکتی هم برتری دارند.

 

جمع بندی

چگونه امروز می‌توانید عاملی فوری را به کلاستان اضافه کنید که سبب حیرت دانش آموزانتان شود؟

در سناریوی دوم، معلم چه کاری انجام داد که بلافاصله توجه دانش‌آموزان را به خودش جلب کرد؟ راز بهترین روش تدریس زبان انگلیسی او چه بود؟ او چراغ‌ها را خاموش کرد و فیلمی که با نرم‌افزار powtoon درست شده بود را نمایش داد. اکنون می‌دانید که این چهار راهکار که تازه یاد گرفته‌اید چگونه زندگی دانش‌آموزان شما را تکان می‌دهد. وقتی چراغ‌ها را خاموش می‌کنید، آن‌چه را که دانش‌آموزان منتظر آن بوده‌اند را متوقف می‌کنید.

آن‌ها انتظار دارند به آن‌ها سلام کنید، انتظار دارند دیگران با هم صحبت کنند و انتظار دارند که هیجان زیادی در کار نباشد. با این حال, انتظار این را ندارند که چراغ‌ها خاموش شوند. حال اگر فقط چراغ‌ها خاموش می‌شد و وسیله‌ای روشن نمی‌شد مثل یک تنبیه بچه‌گانه بود. زمانی‌که به طور همزمان چراغ‌ها را خاموش و فیلم را شروع می‌کنید، احساس می‌کنند که به سینما رفته‌اند.

ذهن آن‌ها با خاموش شدن چراغ‌ها همکاری می‌کند و فیلم با احساسات مثبت زیادی شروع می‌شود. اگر فیلم را با چهار راه‌کاری که یاد گرفته‌اید درست کرده باشید، به شما تبریک می‌گوییم. دانش‌آموزان از شما خوش‌شان آمده است! و اگر فیلم را با استفاده از روش پیش تدریس درست کرده باشید، آن‌ها روی صندلی‌های خود میخ‌کوب می‌شوند و منتظر چیزهای بعدی می‌مانند.

 


مترجم: رؤیا کریمی جنابی

امتیاز: 5 از 3 رای

تاریخ نشر: ۱۳۹۹/۹/۳ 11/23/2020 12:00:00 AM https://khazaelischool.com/articles/روش-های-تدریس

Publisher Logo
تهیه شده در: مدرسه زبان خزائلی

We hope this article has been helpful

Would you like to rate this article?

دیدگاه شما:


نام کامل
ایمیل(نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
متن پیام

کد زیر را وارد کنید
Captcha Picture