Loading...
آدرس آموزشگاه کرج، رجایی شهر، بلوار رستاخیز، خیابان ۱۲ ام شرقی، پلاک ۱۱۹ تلفن آموزشگاه 02634401060
دسته:
زیر دسته:
69آموزش زبان انگلیسی حرفه ای
68چالش‌های آموزش زبان انگلیسی در مدارس
67کلاس زبان انگلیسی
66جدیدترین متد آموزش زبان انگلیسی
65آموزشگاه زبان در کرج | آموزشگاه زبان در گوهردشت کرج
64دوره انگلیسی Catch Up
63دوره‌های Reading and Writing
62دوره‌های ترمیک English Time
61دوره‌ Magic Time
60مهدکودک زبان انگلیسی آنلاین
59کارگاه آموزش زبان
58 MESSY PLAY
57روش های مختلف برقراری ارتباط
56آموزش لباس پوشیدن به کودکان
55آداب و رسوم جشن سال نو در جهان
54اهداف آموزش پیش دبستانی
53کلاس پیش دبستانی
52آموزشگاه آنلاین زبان در کرج
51چرا یادگیری زبان انگلیسی سخت است
50ایجاد احساس امنیت در کودکان
49راه های کمک به استقلال کودکان
48سلامت عاطفی کودکان
47کودکان چگونه انگلیسی یاد می گیرند
46آموزش ورود به کلاس در Adobe Connect
45بهترین روش آموزش زبان به کودکان
44یادگیری کلمات انگلیسی
43آموزش انگلیسی در خانه برای کودکان
42بازی و کاهش استرس در کودکان
41آموزش زبان جدید به کودکان
40دلایلی که افراد نمی توانند زبان انگلیسی را به روانی صحبت کنند
39گرامر زبان انگلیسی برای مکالمه
38کتاب خواندن برای کودک
37انگلیسی زبان پرکاربرد بین المللی
36منشور اخلاقی انضباتی دانش آموزان
35راهنمای استفاده از سایت آموزشگاه خزائلی
34چیزهایی که والدین باید در مورد ویروس کرونا بدانند
33ویروس کرونا چیست
32 راهنمای پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در محیط کار
31با اضطراب ویروس کرونا چه کنیم
30راه های انتقال ویروس کرونا
29بهترین روش یادگیری زبان
28مشخصات یک مدرسه خوب
27ده ویژگی ممتاز یک مدرسه خیلی خوب
26آیا خواندن به زبان انگلیسی مشکل است
25چگونه مهارت خواندن را بهبود ببخشیم
24بهترین راه یادگیری زبان بدون کلاس
23چگونه می توانیم بهتر انگلیسی صحبت کنیم
22چرا کودکانمان گریه می کنند
21مقایسه حافظه آینده نگر و فرا حافظه افراد بهنجار
20یادگیری زبان از طریق مسافرت
19کتاب انگلیش تایم
18آموزش به کودکان درباره لمس خوب و لمس بد
17یادگیری لغات در متن
16یادگیری زبان انگلیسی با موسیقی
15اشتغال مادران کودک زبان‌آموز
14انگلیسی استاندارد چیست
13ژان پیاژه
12فواید کتاب خوانی
11غلبه بر اضطراب جدائی در اولین روز مدرسه
10کتاب مجیک تایم
9آموزش مکالمه انگلیسی به کودکان
8راز شگفت انگیز تربیت کودک خوش رفتار
7تئوری ها و نظریه های  رشد کودک
6روش های تربیت کودک نافرمان
5تربیت و پرورش کودک شاد و خوشحال
4حسادت بین کودکان
3کنترل عصبانیت و خشم
2آموزش دستشویی رفتن به کودکان
1کمک به کودکان ناتوان در یادگیری

روش های تربیت کودک نافرمان

مدیریت صحیح یک کودک نافرمان دشوار و روش های تربیت کودک نافرمان پر چالش است. معمولا والدین این کودکان ناتوان به نظر می‌آیند. همواره به دنبال راهکارهایی هستند تا کودک نافرمان را تحت کنترل خود قرار دهند. اما چطور باید این کار را انجام داد؟

در اینجا به دلایلی برای رفتارهای غیر قابل کنترل کودکان اشاره داریم. همچنین روش‌هایی برای آرام کردن و کنترل کودکان اشاره می‌کنیم.

حتما: اطلاعات جامع در مورد یادگیری زبان انگلیسی را اینجا بخوانید.

 

روش های تربیت کودک نافرمان

 

نویسنده: Mahak Arora 

مترجم: الهه قاسمی

 

در این مقاله می‌خوانید:

چرا کودک من بی‌ادب و نافرمان است؟

چگونه کودک نافرمان را منظم کنیم؟

 

دلایلی برای رفتارهای غیر قابل کنترل در کودکان

یکی از دلایل نافرمانی در کودکان می‌تواند این باشد که کودک شما از آن‌چه که خواسته منع شده است. همچنین اینکه, اجازه‌ی انجام کاری که خواسته به او داده نشده است. بروز رفتارهای خارج از کنترل در چنین شرایطی تا حدی طبیعی است.

داشتن رفتارهای بد و نافرمانی در کودکان تا سنی خاص را می‌توان تا حدی طبیعی شمرد. اما در بعضی موارد چنین رفتارهایی می‌توانند نشانی از اختلال رفتاری در کودک باشند. بنابراین برای یافتن علت حقیقی رفتارهای غیر قابل کنترل در کودک، ما باید به دنبال دلایلی باشیم که این رفتارها را پدید آورده‌اند:

  • برخی از کودکان برای جلب توجه نافرمانی می‌کنند. در این میان رفتارهای آن‌ها از کنترل خارج می شوند. 

  • گاهی اوقات عدم توجه والدین به دلیل درگیر بودن و نداشتن زمان کافی است. این‌ها باعث می‌شوند بچه‌ها به سمتی سوق داده شوند که برای جلب توجه والدین رفتار بدی داشته باشند.

  • اکثر اوقات بچه‌ها متوجه نمی‌شوند چه چیزی درست است. همچنین اینکه تا چه حدی اجازه دارند کاری را انجام دهند. این منجر می‌شود که کودکان کارهایی را انجام دهند که نباید.

  • دیدن برخی رفتارهای والدین مانند فریاد زدن، دعوا کردن و شکستن اشیا در هنگام عصبانیت وجود دارند. باعث می‌شوند که کودکان فکر کنند, چین رفتارهایی مجاز هستند. در نتیجه, خود آن‌ها نیز شروع به انجام چنین کارهایی کنند.

  • گاهی کودکان برای کارهایی که از کنترل آن‌ها خارج است تنبیه می‌شوند. مسائلی از قبیل نگرفتن نمره کامل در درسی که دوست ندارند یا در آن خوب نیستند. این مساله می‌تواند باعث پایین آمدن روحیه کودک و پایین آمدن سطح اعتماد‌به‌نفس در او شود. در نتیجه کودک شروع می‌کند به انجام کارهای بد و بدجنسی کردن.

  • خوردن زیاد شکلات و غذاهای ناسالم باعث می‌شود که کودکان بیش‌فعال (hyperactive) شوند. بنابراین به والدین توصیه می‌کنیم که از دادن غذاهای چرب، غذاهایی که شکر زیادی دارند و نوشیدنی‌های گازدار به فرزندان خودداری کنند.

  • خوردن بعضی داروها نیز می‌تواند باعث تغییر خلق و رفتار در کودکان شود. برای مثال آنتی هیستامین (antihistamineو داروهایی که برای درمان آسم مصرف می‌شوند، اثراتی این چنین دارند. این داروها می‌توانند کودکان را خواب‌آلود و بیحال یا خیلی فعال و پرجنب و جوش کنند. در چنین مواردی بهتر است با یک متخصص اطفال مشورت کنید.

  • بچه‌های کوچک درک چندانی از بیماری و درد ندارند. آن‌ها مهارت‌های ارتباطی کافی برای بیان اینکه درد دارند یا مریض شده‌اند را ندارند. بنابراین از روی استیصال چند روزی را کج خلقی و بداخلاقی می‌کنند.

  • در بچه‌های بزرگ‌تر رفتارهای بد می‌توانند نتیجه تنش و اختلاف بین والدین باشد. نداشتن دوست، مورد آزار قرار گرفتن در مدرسه، افت وضعیت تحصیلی وجود دارند. همچنین تغییر مدرسه، معلم، خانه، محله یا شهر، همگی نیز هستند. این‌ها می‌توانند عوامل بروز رفتارهای بد در بچه‌های بزرگ‌تر باشند.

 

راهکارهایی برای برخورد با کودک نافرمان

مدیریت یک کودک نافرمان کار بسیار سختی برای والدین است. بنابراین اگر شما فرزندی غیر قابل کنترل دارید، چه روش های تربیت کودک نافرمان را باید به‌کار ببرید. او را تحت کنترل در آورید؟

دو راه برای برخورد با این کودکان وجود دارد. می‌توانید بر سر او فریاد بزنید و تنبه‌اش کنید. یا اینکه به او کمک کنید تا با انجام چند راهکار ساده، بر رفتار بدش کنترل پیدا کند.

 

۱. قوانین وضع کنید

قبل از وضع قوانین با کودک‌تان راجع به آن‌ها صحبت کنید. داشتن یک سری قوانین در منزل به کودکان یک ذهنیت روشن می‌دهد که از آن‌ها چه انتظاری دارید.

چگونه عمل کنیم:

مطمئن شوید که آن‌ها قوانینی که وضع کرده‌اید را دنبال کنند. عمل کردن به قوانین باعث می‌شود که فرزندتان بیشتر روی رفتار خودش کنترل داشته باشد. از او بخواهید از کلمات جادویی: لطفا، ببخشید و متشکرم بیشتر استفاده کند.

کودک شما در هر سنی که باشد، می‌توانید از او بخواهید در انجام کارهای خانه با شما همکاری کند. او می‌تواند اسباب‌‌بازی‌هایش را بعد از اتمام بازی جمع کند و یا میز تحریرش را آخر هفته‌ها مرتب کند.

 

۲. در مورد عواقب رفتار بد به او بگویید

در هنگام وضع قوانین، به فرزند خود عواقب شکستن قوانین و رفتار بد را به صورت واضح بگویید. فرزند شما در اکثر موارد از قوانین پیروی خواهد کرد. مگر اینکه فرزند کوچک‌تری داشته باشید که از این قوانین تبعیت نکند.

 

روش های تربیت کودک نافرمان

 

چگونه عمل کنیم:

از تنبیه‌های سازنده برای فرزند خود استفاده کنید. اگر او بر سر کسی فریاد زد، او را از جمع دور کنید تا آرام شود. در صورتی‌که عمدا به کسی صدمه زد، او را وادار کنید تا پماد و چسب بر روی زخم طرف مقابل بگذارد.

اگر اسباب بازی کسی را شکست، او را مجبور کنید تا از پولی که در قلک خود ذخیره کرده است. اسباب‌بازی طرف مقابل را خریداری کند. با این کار او ارزش پول را هم درک خواهد کرد.

 

۳. خویشتن‌داری را به او آموزش دهید

آموزش خویشتن‌داری به کودکان در طی سالیان رشد به آن‌ها کمک می‌کند. همچنین در دوران بزرگ‌سالی هم به آن‌ها کمک خواهد کرد. این یکی از مهم‌ترین مسائلی‌ست که والدین باید به فرزندان آموزش دهند.

چگونه عمل کنیم:

کودکان سه تا پنج سال را می‌توان تنها گذاشت و قرنطینه کرد تا آرام شوند. اما این کار را برای کودکان دو ساله انجام ندهید. بچه‌های بزرگ‌تر، از پیامدهای کار بد خود آگاهند پس می‌توانند انتخاب کنند که چه رفتاری داشته باشند.

با این حال اگر این گروه از بچه‌ها کنترل خود را از دست دادند. می‌توانید از آن‌ها بخواهید که قبل از نشان دادن هر نوع عکس‌العملی، لحظه‌ای درنگ کنند. به این ترتیب دچار دردسر‌های ناشی از تصمیم اشتباه نمی‌شوند.

 

۴. مشوق رفتار‌های مثبت باشید

همان‌طور که کارهای بد پیامدهای بد دارند، به کارهای خوب هم باید پاداش داده شود. این باعث می‌شود, کودکان رفتار خوبی داشته باشند.

چگونه عمل کنیم:

در صورتی‌که کودک‌تان کار خوبی انجام داد، برای دادن پاداش به او، می‌توانید وسط هفته او را غافلگیر کنید. برای مثال می‌توانید به صورت غیر منتظره‌ای او را بیرون ببرید و به عنوان جایزه به او پیتزا بدهید.

در حالی‌که او انتظار دارد این اتفاق آخر هفته بیفتد. وقتی فرزندتان کار خوبی انجام می‌دهد، می‌توانید از او تقدیر کنید. این باعث افزایش عزت نفس در او می‌شود.همچنین باعث می‌شود حس خیلی خوبی داشته باشد.

 

۵. الگوی خوبی باشید

والدین معمولا الگوی فرزندان هستند. چراکه بچه‌ها زمان زیادی را با آن‌ها می‌گذرانند. کودک، اکثر اوقات از رفتار والدین کپی‌برداری می‌کند. بنابراین این مساله خیلی مهم است که والدین الگوی مناسبی برای فرزندشان باشند.

چگونه عمل کنیم:

از کودک‌تان نخواهید کاری را انجام دهد که خود شما قادر به انجام آن نیستید. یک کودک، در صورتی‌که ببیند والدینش کاری را انجام می‌دهند. که خلاف آن را از کودک‌شان خواسته اند، گیج و سردرگم خواهد شد.

مثال: والدین به فرزندشان می‌گویند که گستاخ و بی‌ادب نباشد. اما کودک می‌بیند که والدینش بر سر خدمتکار یا روزنامه فروش فریاد می‌زنند. این باعث سردرگمی کودکان می‌شود. بنابراین خیلی مهم است, والدین کارهایی که از فرزندشان توقع دارند را خود انجام دهند.

 

۶. هیچ‌گاه نسبت به کارهای بد فرزندتان بی‌تفاوت نباشید

نکته اول اینکه وقتی فرزند‌تان در جامعه یا در خانه بدرفتاری یا بداخلاقی می‌کند، بر سر او فریاد نزنید. تا زمانی که او آرام شود و این مساله را پشت سر بگذارد، آرامش خود را حفظ کنید.

چگونه عمل کنیم:

بعد از اینکه بداخلاقی‌اش تمام شد،با لحنی قاطع اما آرام با او صحبت کنید. به او بگویید که چنین رفتاری را تحمل نمی‌کنید و او باید با عواقب کارش روبرو شود.

 

۷. زنگ تفریح بدهید

زنگ تفریح هم به اندازه برنامه منظم اهمیت دارد. داشتن زنگ تفریح در کنار یک برنامه منظم هرروزه می‌تواند برای کودک بسیار فرح‌بخش و کارساز باشد.

چگونه عمل کنیم:

مانند شما و هر کدام از ما، کودکان هم نیاز به زنگ تفریح دارند. دادن یک زنگ تفریح نیم‌ساعته در میان درس‌خواندن فرزندتان و تمیز کردن میز تحریر او می‌تواند برای کودک معجزه کند. این کار نه تنها باعث می‌شود که فرزندتان با نشاط شود. بلکه به او انرژی مضاعفی می‌دهد که بیشتر درس بخواند.

داشتن و مدیریت یک کودک غیر قابل کنترل کار آسانی نیست، اما غیر ممکن هم نیست. نکات بالا را به کار ببرید و شاهد یک دنیا تغییرات مثبت در فرزند عزیز‌تان باشید.

 


Refrence:

نویسنده:

مترجم: الهه قاسمی

امتیاز: 4.86 از 7 رای

تاریخ نشر: ۱۳۹۸/۳/۱۲ 6/2/2019 12:00:00 AM https://khazaelischool.com/articles/کودک-نافرمان

Publisher Logo
تهیه شده در: مدرسه زبان خزائلی

We hope this article has been helpful

Would you like to rate this article?

دیدگاه شما:


نام کامل
ایمیل(نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
متن پیام

کد زیر را وارد کنید
Captcha Picture