Loading...
آدرس آموزشگاه کرج، رجایی شهر، بلوار رستاخیز، خیابان ۱۲ ام شرقی، پلاک ۱۱۹ تلفن آموزشگاه 02634401060
دسته:
زیر دسته:
69آموزش زبان انگلیسی حرفه ای
68چالش‌های آموزش زبان انگلیسی در مدارس
67کلاس زبان انگلیسی
66جدیدترین متد آموزش زبان انگلیسی
65آموزشگاه زبان در کرج | آموزشگاه زبان در گوهردشت کرج
64دوره انگلیسی Catch Up
63دوره‌های Reading and Writing
62دوره‌های ترمیک English Time
61دوره‌ Magic Time
60مهدکودک زبان انگلیسی آنلاین
59کارگاه آموزش زبان
58 MESSY PLAY
57روش های مختلف برقراری ارتباط
56آموزش لباس پوشیدن به کودکان
55آداب و رسوم جشن سال نو در جهان
54اهداف آموزش پیش دبستانی
53کلاس پیش دبستانی
52آموزشگاه آنلاین زبان در کرج
51چرا یادگیری زبان انگلیسی سخت است
50ایجاد احساس امنیت در کودکان
49راه های کمک به استقلال کودکان
48سلامت عاطفی کودکان
47کودکان چگونه انگلیسی یاد می گیرند
46آموزش ورود به کلاس در Adobe Connect
45بهترین روش آموزش زبان به کودکان
44یادگیری کلمات انگلیسی
43آموزش انگلیسی در خانه برای کودکان
42بازی و کاهش استرس در کودکان
41آموزش زبان جدید به کودکان
40دلایلی که افراد نمی توانند زبان انگلیسی را به روانی صحبت کنند
39گرامر زبان انگلیسی برای مکالمه
38کتاب خواندن برای کودک
37انگلیسی زبان پرکاربرد بین المللی
36منشور اخلاقی انضباتی دانش آموزان
35راهنمای استفاده از سایت آموزشگاه خزائلی
34چیزهایی که والدین باید در مورد ویروس کرونا بدانند
33ویروس کرونا چیست
32 راهنمای پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در محیط کار
31با اضطراب ویروس کرونا چه کنیم
30راه های انتقال ویروس کرونا
29بهترین روش یادگیری زبان
28مشخصات یک مدرسه خوب
27ده ویژگی ممتاز یک مدرسه خیلی خوب
26آیا خواندن به زبان انگلیسی مشکل است
25چگونه مهارت خواندن را بهبود ببخشیم
24بهترین راه یادگیری زبان بدون کلاس
23چگونه می توانیم بهتر انگلیسی صحبت کنیم
22چرا کودکانمان گریه می کنند
21مقایسه حافظه آینده نگر و فرا حافظه افراد بهنجار
20یادگیری زبان از طریق مسافرت
19کتاب انگلیش تایم
18آموزش به کودکان درباره لمس خوب و لمس بد
17یادگیری لغات در متن
16یادگیری زبان انگلیسی با موسیقی
15اشتغال مادران کودک زبان‌آموز
14انگلیسی استاندارد چیست
13ژان پیاژه
12فواید کتاب خوانی
11غلبه بر اضطراب جدائی در اولین روز مدرسه
10کتاب مجیک تایم
9آموزش مکالمه انگلیسی به کودکان
8راز شگفت انگیز تربیت کودک خوش رفتار
7تئوری ها و نظریه های  رشد کودک
6روش های تربیت کودک نافرمان
5تربیت و پرورش کودک شاد و خوشحال
4حسادت بین کودکان
3کنترل عصبانیت و خشم
2آموزش دستشویی رفتن به کودکان
1کمک به کودکان ناتوان در یادگیری

چگونه مهارت خواندن را بهبود ببخشیم؟

چگونه مهارت خواندن را بهبود ببخشیم

 

آماده شدن برای خواندن


قبل از آن‌که خواندن و یادگیری زبان انگلیسی را شروع کنید، خود را آماده سازید. در اینجا مراحلی را ارائه می‌دهیم که شما را برای خواندن آماده می‌کند.

 

مترجم: رؤیا کریمی جنابی

 

مشخص کنید که مهارت خواندن شما در چه سطحی است

اگر سطح خود را بدانیم، به ما کمک می‌کند تا بتوانیم منابع مناسبی را برای خواندن انتخاب کنیم و پیشرفت خود را زیر نظر داشته باشیم. همچنین متوجه می شویم چگونه مهارت خواندن را بهبود ببخشیم. راه‌های متفاوتی برای تشخیص سطح وجود دارد. با تست‌های آکسفورد می‌توانید سطح خواندن خود را با پر کردن لغات حذف شده در داستان‌ها بفهمید. در وب‌سایت Home’s cool هم می‌توانید راه‌های خوب دیگری با استفاده از فهرست لغات، برای تشخیص سطح مهارت خواندن خود پیدا کنید. این‌ها برای والدینی است که به کودکانشان درس می‌دهند اما می‌تواند برای هرکسی که می‌خواهد خواندن خود را تقویت کند هم مفید باشد. حتی اگر دقیقاً سطح خود را ندانید، بهترین سطح، سطحی است که با آن راحت باشید اما در عین حال چالش برانگیز هم باشد.

 

قبل از آن‌که کتاب‌ها را برای خواندن انتخاب کنید، سطح آن‌ها را مشخص کنید

در برخی از کتاب‌ها (مخصوصاً کتاب‌های کودکان) اطلاعاتی در مورد سطح کتاب ارائه می‌شود. ابزاری وجود دارد که شما می‌توانید یک یا چند صفحه از یک کتاب یا مقاله را در آن قرار دهید، آنگاه هر چیزی، در مورد سطح کتاب یا مقاله را که بخواهید بدانید، برای شما مشخص می‌کند.

 

منبع خواندن خود را هم انتخاب کنید

آیا کتاب را برای کودکان می‌خوانید یا برای بزرگ‌سالان؟ کتاب داستانی است یا غیر داستانی؟ آیا انگلیسی را برای پیدا کردن شغل می‌خوانید یا برای دوست یابی؟ تمام این سؤال‌ها برای انتخاب منابع خواندن مهم است تا بتوانید بهترین راه خواندن زبان را برای خود مشخص کنید. اگر نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید، می‌توانید این پست را در کتاب‌های ساده‌ی انگلیسی چک کنید. اگر به خواندن کلاسیک‌های انگلیسی علاقه‌مندید، می‌توانید فهرست رایگانی از آن‌ها را در اینجا پیدا کنید. اگر عاشق فیلم هستید چرا کتاب‌هایی را که فیلم‌هایی با الهام از آن‌ها ساخته شده‌اند را نمی‌خوانید؟ و شاید مجله‌ها را ترجیح بدهید.Magazine line  سایت بزرگی است برای یافتن مجله‌هایی که دوست دارید چه آن‌هایی که شامل خبر، ورزش، مد، موزیک هستند چه آن‌هایی که کاملاً متفاوتند. اینجا مکان خوبی است برای خرید نسخه‌های مجلات، چون می‌توانید با تخفیف خرید کنید و اگر دانشجو باشید ممکن است بتوانید بعضی از مجله‌ها را خیلی ارزان‌تر بخرید. هنوز نمی‌دانید که چه باید بخوانید؟ می‌توانید در فهرست کتاب‌های تابستانی مثل آن‌ها که در کتابخانه‌ی عمومی نیویورک وجود دارد بگردید. همین‌طور می‌توانید در وب سایت‌هایی نظیر  Good reads  بگردید و یا در لیستی که در سایت آمازون وجود دارد بگردید.

 

سری هم به کتابخانه‌ی محلی بزنید

می‌توانید کتاب‌های انگلیسی و سایر منابع را از کتابخانه‌ی محلی اتان پیدا کنید. اگر از منابع زیادی برخوردار نبود، بخش دیجیتال امانت کتابخانه را چک کنید. همچنین می‌توانید کتاب‌هایی که شامل تخفیف شده‌اند را در سایت آمازون یا half.com پیدا کنید. اگر کتاب‌های دیجیتال را ترجیح می‌دهید سایت‌های گوتنبرگ و آمازون مکان‌های خوبی برای شروع هستند.

 

زمان خوبی را برای خواندن انتخاب کنید

زمان و مکانی را انتخاب کنید که بتوانید در آن بدون مزاحمت بخوانید. مکانی ساکت و با نور خوب انتخاب کنید که بتوانید برای مدتی در آن به راحتی بنشینید.بهترین راه خواندن زبان داشتن فضایی مناسب است که به شما آرامش می دهد.

 

یک دفتر نزدیک خود داشته باشید

یک دفتر و یک مداد یا خودکار نزدیک خود داشته باشید. با این روش می‌توانید لغات جدید را در حین خواندن یا هر توضیحی را یادداشت کنید. اکنون، آماده‌ی خواندن هستید؛ اما قبل از آن‌که در مطالعه غوطه ور شوید، یک لحظه صبر کنید و این آخرین کار را هم انجام دهید.

 

چگونه نگاهی اجمالی داشته باشیم

برای دانستن این که چگونه مهارت خواندن را بهبود ببخشیم، می توانید این راه را نیز امتحان کنید. وقتی می‌خواهید فیلمی ببینید، قبل از آن‌که به سینما بروید و پولی پرداخت کنید شاید بخواهید در مورد آن، چیزی بدانید. اگر هیچ کدام از دوستانتان آن را ندیده باشند، می‌توانید تیزر تبلیغاتی آن را ببینید. این تیزر کمی درباره‌ی آنچه می‌خواهید ببینید، به شما اطلاعات می‌دهد. با این روش یک ایده‌ی کلی از فیلم، قبل از تماشای آن به دست می‌آورید. نگاه اجمالی به کتاب هم مانند دیدن تیزر فیلم است. به این معناست که نگاهی به متن بیندازیم بدون آن‌که آن را کامل بخوانیم و فقط یک ایده‌ی کلی از این‌که موضوع متن چیست به دست بیاوریم. هرچه این کار را بیشتر انجام دهید برایتان ساده‌تر خواهد شد. در اینجا راهکارهایی برای این کار ارائه می‌دهیم:


•    عنوان و اولین پاراگراف را بخوانید
•    تمام تیترها و زیر تیترها را بخوانید.
•    اولین جمله‌ی چند پاراگراف را بخوانید.
•    کلماتی که به صورت مشخصی تایپ شده‌اند، جداول، تصاویر و فهرست‌ها (مانند همین فهرست!) را نگاه کنید.
•    بگذارید چشمتان روی صفحات بگردد تا روی لغاتی که بلد نیستید، توقف کند.
•    سعی کنید ایده‌ی کلی متن را بفهمید. ببینید که می‌توانید پاسخ سؤالات زیر را پیدا کنید: چه کسی، چه، کجا، کی و چرا؟
•    برای همه‌ی این کارها وقت زیادی نگذارید، نهایتاً پنج دقیقه!


سعی کنید همین مقاله را با نگاه اجمالی بخوانید. چه چیزی از آن یاد می‌گیرید؟ ممکن است چنین نتیجه‌گیری کنید که بخش بعدی راه کارهایی را برای افزایش مهارت‌های خواندن ارائه می‌کند و البته درست حدس زده‌اید.

 

چگونه بخوانیم؟

خوب شما کتاب مناسب را پیدا کرده‌اید. در جایی مناسب نشسته‌اید و زمان زیادی هم دارید و در کنارتان دفترچه‌ی یادداشتتان هم قرار دارد. حالا باید چه‌کار کنید؟ باید بخوانید! در اینجا راه کارهایی ارائه می‌شود که با آن‌ها بتوانید مهارت خواندن خودتان را بهبود ببخشید.

 

برای آن‌که مهارت خواندن خود را بهبود ببخشید، زیاد بخوانید

گفته می‌شود که تمرین سبب مهارت شما می‌شود! هر چه بیشتر بخوانید مهارتتان بیشتر خواهد شد.

 

عجله نکنید

نیازی به عجله کردن نیست. مهم نیست که یک صفحه خوانده باشید یا صد صفحه، مهم این است که آن بفهمید. اگر خسته شدید مکث کنید و وقتی گیج شدید دوباره بخوانید.

 

اگر می‌توانید به همراه یک کتاب صوتی بخوانید

اگر کتابی که می‌خوانید، نسخه‌ی صوتی داشته باشد همراه با راوی آن، بخوانید. این باعث می‌شود که کمی تندتر بخوانید و به شما کمک می‌کند تا در خواندن روان شوید. اگر دوست داشتید با کتاب صوتی بخوانید ممکن است بخواهید یادگیری با " فلوانت یو " را هم امتحان کنید. " فلوانت یو " ویدیوهایی از دنیای واقعی دارد مثل موزیک ویدیو، تیزر فیلم، اخبار و مکالمه‌های الهام‌بخش که مثل یک کلاس درس خصوصی است. شما می‌توانید از زیرنویس، فلش کارت و فهرست لغات برای بهبود سطح خواندن خود استفاده کنید و انگلیسی را بهتر از هر زمان دیگر، یاد بگیرید!


عبارات را بخوانید نه کلمات را

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که یک جمله را بارها و بارها بخوانید و باز هم آن را نفهمید؟ سعی کنید طوری جمله را ببینید که انگار از کلمات تشکیل نشده است. به جای آن‌که کلمات را بخوانید، کل عبارت را بخوانید. سعی نکنید که معنای هر لغت را به طور مجزا بفهمید. فقط سعی کنید بفهمید همه‌ی کلمات در کنار هم چه معنایی دارند. (اگر اغلب به لغاتی بر می‌خورید که معنای آن‌ها را نمی‌دانید، ممکن است نشانه‌ای از این باشد که باید کتاب ساده‌تری را برای خواندن انتخاب کنید).

 

کلماتی که در حوزه‌ی دیدتان قرار دارند

هم زمان که یاد می‌گیرید کل جمله را بخوانید به جای آن‌که لغات را تک تک بفهمید، سعی کنید لغاتی که در حوزه‌ی دیدتان هستند را یاد بگیرید. این لغات، کلماتی هستند که معمولاً در تمام متون دیده می‌شوند. شما می‌توانید لیستی ازا ین کلمات را در این وب‌سایت پیدا کنید. آن‌ها کلماتی هستند که موقع خواندن چشم ما بر روی آن‌ها می‌لغزد چرا که آن‌ها را از قبل بلد هستیم. مثلاً به این جمله نگاه کنید:

“ The cerulean cat is in a tree “

در این جمله شما فقط باید روی کلمه‌ی " cerculean " مکث کنید. به هرحال این کلمه یعنی آبی نیلگون، چه گربه‌ی عجیبی!

 

از سرنخ‌هایی که متن به شما می‌دهد استفاده کنید

استفاده از سرنخ‌های متن به این معناست که معنی کلمات تازه را از طریق کلمات اطرافش حدس بزنیم. اگر معنی کلمه‌ای را نمی‌دانید، سعی کنید معنای جمله را بفهمید. در جمله‌ی بالا مثلاً ممکن است کلمه‌ی " cerulean " را ندانید، سعی کنید برای حدس زدن معنای آن، به کل جمله نگاه کنید؛ اما حداقل می‌توانید حدس بزنید که این کلمه هر معنایی که داشته باشد، یک گربه را توصیف می‌کند. ممکن است فقط لازم باشد همین را بدانید. برای پیدا کردن معنای هر لغتی، توقف نکنید. اگر مدام توقف کنید، تمرکز بر روی چیزی که می‌خوانید سخت‌تر خواهد بود. می‌توانید آن را یادداشت کنید و بعد به دنبال معنایش بگردید. فقط دنبال لغاتی بگردید که بدون دانستن آن‌ها هیچ‌چیزی از متنی که می‌خوانید، نمی‌فهمید.

 

از قوه‌ی تصور خود استفاده کنید

هنگامی که چیزی را به زبان انگلیسی می‌خوانید، کار سختی است که در فکر خود، آن را به زبان مادری‌تان ترجمه نکنید؛ اما این کار را نکنید و سعی کنید به جای آن، چیزی را که می‌خوانید تصور کنید.

 

خودتان را آزمایش کنید، ببینید چقدر یاد گرفته‌اید

وقتی خواندن را تمام کردید به خودتان چند دقیقه فرصت بدهید و درباره‌ی آنچه خوانده‌اید فکر کنید. چه مقدار از آن را فهمیده‌اید؟ سعی کنید چیزی را که خوانده‌اید خلاصه کنید. می‌توانید آن را بنویسید یا بلند بخوانید یا فقط در مورد آن فکر کنید. اگر نمی‌توانید این کار را انجام دهید ممکن است به جای معنای کلی متن، بیشتر بر روی کلمات تمرکز کرده باشید. دفعه‌ی بعد که می‌خواهید چیزی بخوانید، سعی کنید روی لغات کمتر تمرکز کنید و بیشتر سعی کنید معنای متن را بفهمید.

 

چگونه بر روی سرعت خواندن خود کار کنیم

هنگامی که زبانی را یاد می‌گیرید، بهتراست به جای تمرکز بر روی سرعت خواندن خود، تمرکزتان روی معنای چیزی که می‌خوانید، باشد. البته ممکن است دلایلی برای سریع خواندن داشته باشید: شاید نیاز داشته باشید متون زیادی را در مدرسه بخوانید یا شاید سعی می‌کنید، روان خوانی خود را بهبود ببخشید. هر دلیلی که داشته باشید، اگر واقعاً بخواهید سرعت خود را اصلاح کنید باید راه کارهای زیر را به کار بندید:


•    زمان‌بندی داشته باشید

در هر دقیقه، چند لغت می‌توانید بخوانید؟ ببینید برای خواندن چند صفحه از یک متن که در سطح خودتان باشد، به چه مقدار زمان نیاز دارید؟ در اینجا راه ساده‌ای وجود دارد برای این‌که بفهمید دریک صفحه چند لغت وجود دارد: تعداد لغات را در یک خط کامل بشمارید و آن را در تعداد خطوطی که دریک صفحه وجود دارد، ضرب کنید.


•    هر بار از یک نوع متن استفاده کنید

ممکن است وقتی متنی غیرداستانی را می‌خوانید، به نسبت متن داستانی، زمان بیشتری بگیرد. اگر می‌خواهید بفهمید چقدر پیشرفت داشته‌اید، باید هر دفعه، از همان نوع متن استفاده کنید.


•    اهداف واقعی برای خود تعیین کنید

اکنون باید هدفتان سریع خواندن باشد اما چقدر سریع؟ سرعت، فقط به معنای این نیست که چقدر سریع لغات را می‌خوانیم بلکه به معنای این است که چقدر سریع می‌توانیم آن‌ها را بخوانیم و بفهمیم. اگر بتوانید تمام این مقاله را در یک دقیقه بخوانید اما نتوانید هیچ‌ چیز از آن را به خاطر بیاورید، خیلی خودتان را تحت فشار گذاشته‌اید. هدفتان را در حد متوسطی در نظر بگیرید و با سرعتی بخوانید که بتوانید بفهمید، چه می‌خوانید.


•    از خودکار یا انگشت خود برای خواندن استفاده کنید

شاید فکر کنید که خوانندگانی که سرعتشان پائین است از انگشت خود استفاده می‌کنند اما استفاده از انگشت یا خودکار موقع خواندن، راه خوبی برای افزایش سرعت است. بگذارید چشم‌هایتان خودکار را با سرعت مناسبی دنبال کند. بعد به آرامی سرعت حرکت خودکار را افزایش دهید. این به تمرکز چشمان شما بر روی ناحیه‌ی خواندنتان کمک می‌کند؛ و آرام آرام سبب افزایش سرعت شما می‌شود.


•    همه‌ی لغات را نخوانید

وقتی متنی را می‌خوانیم، چشم‌های ما چند لغت را با هم می‌بیند. بگذارید چشم‌هایتان لغات بیشتری را ببیند و تکه‌هایی از متن را بخوانید به جای آن‌که روی هر لغت به تنهایی تمرکز کنید.


•    نگذارید صدایتان در سرتان بپیچد

منظور همان صدایی است که موقع خواندن در سرتان می‌شنوید. این صدا خیلی آرام‌تر از سرعت خواندن شماست. این صدا باعث کاهش سرعت شما می‌شود. در سر خود کلمات را نخوانید. به نظر خیلی ساده می‌آید، اما ممکن است سخت‌ترین راه کاری باشد که در اینجا گفته‌ایم! این صدا را نمی‌توان به سادگی ساکت کرد؛ اما اگر سعی کنید می‌توانید یاد بگیرید که چطور این کار را بکنید.
مهم نیست که کدام قسمت از مهارت خواندن خود را می‌خواهید بهبود ببخشید، راه کارهای گفته شده در این مقاله شما را به هدفتان یعنی پاسخ به این سوال کهچگونه مهارت خواندن را بهبود ببخشیم، می‌رساند. به یاد داشته باشید که بهترین روش یادگیری، تمرین کردن است. پس بخوان و بخوان و بخوان.

 


Refrence:

نویسنده:

مترجم: رؤیا کریمی جنابی

امتیاز: 5 از 6 رای

تاریخ نشر: ۱۳۹۸/۱۱/۱۱ 1/31/2020 12:00:00 AM https://khazaelischool.com/articles/چگونه-مهارت-خواندن-را-بهبود-ببخشیم

Publisher Logo
تهیه شده در: مدرسه زبان خزائلی

We hope this article has been helpful

Would you like to rate this article?

دیدگاه شما:


نام کامل
ایمیل(نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
متن پیام

کد زیر را وارد کنید
Captcha Picture