Loading...
آدرس آموزشگاه کرج، رجایی شهر، بلوار رستاخیز، خیابان ۱۲ ام شرقی، پلاک ۱۱۹ تلفن آموزشگاه 02634401060
دسته:
زیر دسته:
69آموزش زبان انگلیسی حرفه ای
68چالش‌های آموزش زبان انگلیسی در مدارس
67کلاس زبان انگلیسی
66جدیدترین متد آموزش زبان انگلیسی
65آموزشگاه زبان در کرج | آموزشگاه زبان در گوهردشت کرج
64دوره انگلیسی Catch Up
63دوره‌های Reading and Writing
62دوره‌های ترمیک English Time
61دوره‌ Magic Time
60مهدکودک زبان انگلیسی آنلاین
59کارگاه آموزش زبان
58 MESSY PLAY
57روش های مختلف برقراری ارتباط
56آموزش لباس پوشیدن به کودکان
55آداب و رسوم جشن سال نو در جهان
54اهداف آموزش پیش دبستانی
53کلاس پیش دبستانی
52آموزشگاه آنلاین زبان در کرج
51چرا یادگیری زبان انگلیسی سخت است
50ایجاد احساس امنیت در کودکان
49راه های کمک به استقلال کودکان
48سلامت عاطفی کودکان
47کودکان چگونه انگلیسی یاد می گیرند
46آموزش ورود به کلاس در Adobe Connect
45بهترین روش آموزش زبان به کودکان
44یادگیری کلمات انگلیسی
43آموزش انگلیسی در خانه برای کودکان
42بازی و کاهش استرس در کودکان
41آموزش زبان جدید به کودکان
40دلایلی که افراد نمی توانند زبان انگلیسی را به روانی صحبت کنند
39گرامر زبان انگلیسی برای مکالمه
38کتاب خواندن برای کودک
37انگلیسی زبان پرکاربرد بین المللی
36منشور اخلاقی انضباتی دانش آموزان
35راهنمای استفاده از سایت آموزشگاه خزائلی
34چیزهایی که والدین باید در مورد ویروس کرونا بدانند
33ویروس کرونا چیست
32 راهنمای پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در محیط کار
31با اضطراب ویروس کرونا چه کنیم
30راه های انتقال ویروس کرونا
29بهترین روش یادگیری زبان
28مشخصات یک مدرسه خوب
27ده ویژگی ممتاز یک مدرسه خیلی خوب
26آیا خواندن به زبان انگلیسی مشکل است
25چگونه مهارت خواندن را بهبود ببخشیم
24بهترین راه یادگیری زبان بدون کلاس
23چگونه می توانیم بهتر انگلیسی صحبت کنیم
22چرا کودکانمان گریه می کنند
21مقایسه حافظه آینده نگر و فرا حافظه افراد بهنجار
20یادگیری زبان از طریق مسافرت
19کتاب انگلیش تایم
18آموزش به کودکان درباره لمس خوب و لمس بد
17یادگیری لغات در متن
16یادگیری زبان انگلیسی با موسیقی
15اشتغال مادران کودک زبان‌آموز
14انگلیسی استاندارد چیست
13ژان پیاژه
12فواید کتاب خوانی
11غلبه بر اضطراب جدائی در اولین روز مدرسه
10کتاب مجیک تایم
9آموزش مکالمه انگلیسی به کودکان
8راز شگفت انگیز تربیت کودک خوش رفتار
7تئوری ها و نظریه های  رشد کودک
6روش های تربیت کودک نافرمان
5تربیت و پرورش کودک شاد و خوشحال
4حسادت بین کودکان
3کنترل عصبانیت و خشم
2آموزش دستشویی رفتن به کودکان
1کمک به کودکان ناتوان در یادگیری

آموزش به کودکان درباره‌ مسایل جنسی

تماشای گزارش‌های خبری درباره‌ی دزدیدن کودکان یا سوء استفاده از آن‌ها، وحشتناک است. خصوصاً هنگامی‌که شما، والدین کودک کم سن و سالی باشید. این امر نقش آموزش به کودکان درباره‌ مسایل جنسی را پررنگ می‌کند.

بدون آن‌که بیش از حد توضیح دهید یا ترسی غیرضروری به کودکان خود، القا کنید. می‌توانید به آن‌ها آموزش دهید که حق دارند که از نزدیک شدن دیگران به آن‌ها ممانعت کنند. این مقاله به شما کمک می‌کند که به کودک پیش‌دبستانی یا کم سن و سال خود درباره‌ی تفاوت‌های بین لمس بد و لمس خوب آموزش دهید.

 

آموزش به کودکان درباره‌ مسایل جنسی

 

1.    بگذارید مالک بدن خود باشند

" در حدود هیجده ماهگی شروع کردم به کودکانم بگویم که بدن آن‌ها مال خودشان است. همه‌ی بدن شما متعلق به خودتان است و هیچ‌کس نمی‌تواند آن‌ها را لمس کند مگر این‌که خودشان راحت باشند.

آموزش به کودکان درباره‌ مسایل جنسی را می توان از سنین پایین شروع کرد. از سن دو سه سالگی، می‌دانند که بدنشان متعلق به خود آن‌هاست و می‌توانند قسمت‌هایی از آن را خصوصی نگهدارند. حتی برای گرفتن دست یا بغل کردن یا بوسیدن دوستان خود هم در صورتی‌که دوست نداشته باشند حق دارند " نه " بگویند. " (کریسی)

 

نویسنده: Krissy.F
مترجم: رؤیا کریمی جنابی

 

2.    زبان مناسب به‌کار برید

" برای آموزش به کودکان درباره‌ مسایل جنسی به‌محض این‌که کودکانم هنگام حمام کردن با اعضای بدن خود آشنا شدند. بهتر است به آن‌ها اسامی صحیح اعضای بدنشان را آموزش دهیم. فکر می‌کنم این‌کار به آن‌ها یاد می‌دهد که هر وقت نیاز باشد در مورد هر چیزی با من صحبت کنند ". (کریسی)

 

3.    مکالمه‌ای واضح و ساده داشته باشید

" نکته‌ای که من فهمیدم این است که باید این مکالمات جدی و در عین حال سرگرم‌کننده باشد. به‌گونه‌ای که کودکان راحت باشند که در آن مورد حرف بزنند و بتوانند سؤال‌های خود را بپرسند. من سعی می‌کنم این مکالمات در حین کارهای روزمره‌ی ما اتفاق بیفتد. مثلاً موقع دستشویی کردن یا هنگام حمام کردن در این مورد حرف می‌زنیم ". (کریسی)

 

4.    از قانون لباس شنا استفاده کنید

" در درس‌های راهنمایی که در کودکستان به کودکان داده می‌شود. به آن‌ها می‌گویند که هرجائی از بدنتان‌که با لباس شنا پوشیده می‌شود قسمت خصوصی بدن شماست.

این قسمت ها نباید دیده شود و یا توسط کس دیگری لمس شود. در صورتی‌که این اتفاق افتاد باید به یک بزرگ‌تر اطلاع دهید، چون حفظ امنیت شما به عهده‌ی پدر و مادر شماست. این راه ساده‌ای است که بچه‌های کم سن و سال قادر به فهم آن هستند ". (کیم)

 

5.    برای آن‌ها شرح دهید که لمس امن چیست

" در بحث هایمان، من در مورد این صحبت کرده‌ام که در مواقعی که به‌ندرت اتفاق می‌افتد. والدین و پزشکان ممکن است کاری انجام دهند که آن‌ها احساس ناراحتی کنند.

مثال‌هایی برای آن‌ها مثل آمپول زدن در مطب دکتر زدم. من پزشک کودکم را عوض کردم چون در مورد کاری که می‌خواست انجام دهد با او حرف نمی‌زد. اما پزشک جدیدش قبل از هر کاری برای او توضیح می‌دهد که می‌خواهد چه‌کاری را انجام دهد. با آن‌که بعضی اوقات خیلی وقت او را می‌گیرد ". (مری آن)

 

6.    به آن‌ها اختیار گفتن " نه " را بدهید

" من به آن‌ها تأکید کرده‌ام که وقتی کسی آن‌ها را طوری لمس کرد که دوست نداشتند. می‌توانند به آن شخص بگویند که ادامه ندهد و همیشه هم به من بگویند. این یکی از مهم‌ترین آموزش به کودکان درباره‌ مسایل جنسی است ". (کریسی)

 

7.    کتاب‌هایی در مورد لمس خوب و لمس بد

" زمانی‌که با کودکانم در حال خواندن یک کتاب در مورد بدن انسان بودیم. آن کتاب تصاویری از اسکلت بدن، اندام‌ها و قسمت‌های مختلف بدن داشت. فرصت پیدا کردیم که در مورد لمس خوب و لمس بد خیلی صحبت کنیم ". (کریسی)

 

8.    آن‌ها را مجبور به ابراز محبت نکنید

" من دخترم را مجبور نمی‌کنم که اگر خودش نخواهد کسی را بغل کند. می‌دانم که بغل کردن یک فرد بزرگ‌سال که او را دوست دارد، لمس بد تلقی نمی‌شود. اما فکر می‌کنم این کار باعث می‌شود که دخترم بفهمد که اختیار بدن خودش را دارد ". (ربه‌کا)

 

9.    به کودکتان کمک کنید تا به احساساتش اعتماد کند

" یک روان درمانگر به من گفت که باید به کودکان آموزش داد. لمس (از طرف هرکسی) در صورتی‌که آن‌ها را ناراحت کند، لمس بد است. باید به آن‌ها یاد داد که به احساسات خودشان اعتماد داشته باشند ". (کریسی)

 

10.    ایفای نقش کنید یا با هم تمرین کنید

" من و کودکانم موقعیتی را که باید " نه " بگویند (نه من این کار را دوست ندارم، ادامه نده!) و به من یا یک بزرگ‌تر قابل‌اعتماد اطلاع دهند را با هم تمرین می‌کنیم. این موقعیت، زمانی است که کسی از آن‌ها می‌خواهد، قسمت‌های خصوصی بدن خود را نشان دهند یا می‌خواهد آن قسمت‌ها را لمس کند.

 

آموزش درباره لمس خوب و بد به کودکان

آموزش به کودکان درباره‌ مسایل جنسی

 

در این مقاله می‌خوانید:

چرا آموزش درباره‌ لمس به کودکان، اهمیت دارد؟

آموزش نکاتی درباره لمس خوب و بد به کودکان

والدین باید مواظب چه چیزی باشند؟

آگاه کردن کودکان درباره‌ی سوء استفاده یک راهکار برای آموزش درباره لمس خوب و بد به کودکان کم سن و سال است.

 

نویسنده:  Romita.P
مترجم: رؤیا کریمی جنابی

 

اهمیت آموزش درباره‌ی لمس به کودکان

دلیلی وجود ندارد که دائماً درباره‌ی امنیت کودک خود بترسید. بلکه باید به کودکتان درباره‌ی انواع لمس‌هایی که ممکن است تجربه کند، آموزش دهید. لمس ناخواسته به هر شکلی ممکن است بروز کند و فقط محدود به سوءاستفاده‌ی جنسی نمی‌شود. ممکن است در آغوش گرفتن از طرف یکی از بستگان هم ناخواسته باشد.

مهم نیست که آن لمس از طرف شما خوب باشد, مهم این است که کودک شما باید با آن راحت باشد. مرزی که شما باید قائل شوید این است که: لمس خوب، ارتباط جسمی است که کودک با آن احساس راحتی می‌کند. لمس بد، ارتباط جسمی است که کودک با آن احساس ناراحتی می‌کند.

علاوه بر آن، کودکان کم سن و سال به‌طور طبیعی به بزرگ‌ترهای دوروبر خود اعتماد دارند. در نتیجه, بدون هیچ نگرانی با غریبه‌ها رابطه‌ای دوستانه دارند. این به شما بستگی دارد که به‌عنوان والدین اطمینان حاصل کنید که آن‌ها مفهوم ابتدایی نگهداری از خود را می‌فهمند.

 

آموزش درباره‌ی لمس خوب به کودکتان

لمس خوب یا محبت جسمی، راه فوق‌العاده‌ای برای پیوند با کودکتان است. در اینجا چند نکته‌ای که هنگام توضیح درباره‌ی لمس خوب به کودکتان باید به خاطر بسپارید را ارائه می‌دهیم:

  •  لمس خوب، احساس خوب و گرمی ایجاد می‌کند و سبب می‌شود احساس امنیت و حمایت کنیم.
  •  موقعیت‌هایی از زندگی واقعی را به کودکان خود نشان دهید که شامل لمس‌های خوب می‌شود. مثل در آغوش گرفتن و بوسیدن آن‌ها، توسط شما یا همسرتان. مثلاً، وقتی در هنگام بازی دست دوستان خود را می‌گیرند.
  •  به آن‌ها حقوق مربوط به بدن خودشان را آموزش دهید. به آن‌ها بگوئید که مالک بدن خود هستند و خودشان باید تصمیم بگیرند که به کسی اجازه ندهند که آن‌ها را لمس کند.

 

آموزش درباره‌ی لمس بد به کودکتان

لمس بد خیلی بیشتر از آنچه در ظاهر به نظر می‌رسد، مخرب است. منجر به آسیب‌های شدید جسمی، عاطفی و روانی در کودکی می‌شود که مورد لمس واقع شده است. ضروری است که کودک شما بتواند انواع روابط جسمی را از هم تشخیص دهد:

  •  به آن‌ها بگوئید که بدنشان ازلحاظ ایمن بودن بخش‌های مختلفی دارد. یعنی نوازش سر یا پشت می‌تواند قابل قبول باشد. اما نوازش نواحی خصوصی بدن مثل سینه، باسن و اندام‌های جنسی غیرقابل قبول است.
  •  اگر لمس از روی لباس هم باشد فرقی نمی‌کند باز هم لمس بد محسوب می‌شود.
  •  اطمینان حاصل کنید، در صورتی‌که کودک شما گیر بیفتد. احساس کند در موقعیت نامناسبی قرار دارد، می‌داند که چگونه باید کمک بگیرد.

 

والدین باید مواظب چه چیزی باشند؟

همواره باید هشیار باشید. گرچه نیازی نیست که به غریبه‌هایی که دور و بر کودک شما هستند به‌طور کورکورانه بی‌اعتماد باشید. با این حال مهم است که چشم خود را بر روی خطراتی که به شما نزدیک هستند، نبندید. مطالعات زیادی نشان داده‌اند که بیشتر متجاوزان جنسی، غریبه نیستند. بلکه اشخاصی هستند که هم کودک و هم شما، آن‌ها را می‌شناسید.

حتی تصور چنین چیزی هم ناگوار است. توجه به هر رفتار عجیب در کودک شما یا بزرگسالی که مورد سوءظن است، کلیدی و مهم است. کودکانی که مورد سوء‌استفاده قرار می‌گیرند. در حضور فرد سوء‌استفاده‌ کننده به‌شدت علائم نگرانی از خود بروز می‌دهند. دانستن این‌که ممکن است کودک شما در رنج باشد. به این معناست که شما باید خودتان را از شر هرگونه تعصبی که روی سوء‌استفاده‌ کننده‌ی احتمالی داشته باشید، خلاص کنید.

اهمیتی ندارد که آن شخص چقدر به شما نزدیک باشد. البته قابل‌ درک است که کار خیلی مشکلی است. خصوصاً اگر سوء‌استفاده‌ کننده یک دوست، عضوی از خانواده یا همسر شما باشد. اما همیشه به یاد داشته باشید که امنیت و شادی کودکتان به شما بستگی دارد.

 

آگاه کردن کودکان از " سوء استفاده از کودکان "

اکنون دوره‌ای نیست که مردم از بیان کردن مسئله‌ی جنسی که برای کودکشان اتفاق افتاده است خجالت بکشند. کودکان به‌اندازه‌ی کافی قادر به درک موضوعات پیچیده‌ای مثل مسائل جنسی و سوء‌استفاده، هستند. هنگامی‌که به آن‌ها توضیح می‌دهید که کدامیک از قسمت‌های بدنشان، خصوصی است.

به‌طور خلاصه برای آن‌ها شرح دهید که چقدر این قسمت‌های بدن حساس است و باید در برابر مزاحمت از آن‌ها مراقبت شود. به آن‌ها آموزش دهید که سوار ماشین غریبه‌ها نشوند و از غریبه‌ها کادو قبول نکنند. به آن‌ها یاد ندهید که تحت هر شرایطی باید به بزرگ‌ترها احترام بگذارند یا از آن‌ها اطاعت کنند.

بلکه در صورت تجاوز به حریم آن‌ها باید فریاد بزنند و مقاومت کنند. از همه مهم‌تر این‌که بگذارید آن‌ها بفهمند که به خاطر این کار، تنبیه یا سرزنش نخواهند شد. همچنین کار اشتباهی انجام نداده‌اند و دلیلی ندارد که احساس گناه کنند.

 

راهکارهای آموزش درباره لمس خوب و بد به کودکان

1.    خجالت نکشید

معذب نبودن در خصوص آموزش به کودکان درباره‌ مسایل جنسی کار خیلی مشکلی است. با این‌که مطرح کردن این موضوعات، خیلی حساس است. به‌هرحال، شما الگوی فرزندتان هستید. با روشی جذاب و با مثال‌هایی که با آن آشنا هستند، این موضوعات را برای آن‌ها شرح دهید.

 

2.    آرامش خود را حفظ کنید

با کودکانتان خیلی رسمی صحبت نکنید. با آن‌که آن‌ها می‌توانند عقاید پیچیده را درک کنند اما دوست ندارند مورد سؤال و بازجوئی قرار بگیرند. گفتگوی جدی را کنار بگذارید و با لحنی مهربان و آرام با آن‌ها صحبت کنید.

 

3.    به کودکتان نزدیک باشید

هیچ‌چیز مهم‌تر از داشتن یک پیوند محکم، گرم و اعتماد‌آمیز بین شما و کودکتان نیست. این باعث می‌شود که آن‌ها بفهمند، اگر هر مشکلی هم پیش بیاید شما با عشق و بدون قضاوت در کنارشان هستید.

 

4.    از کلمات درستی استفاده کنید

با ممانعت از سخن گفتن درباره‌ی مسائل جنسی با کودکتان مثل یک قربانی رفتار نکنید. از اصطلاحات مناسب برای قسمت‌های بدن آن‌ها مثل اسامی اندام‌های جنسی و مانند آن استفاده کنید. این قسمت‌ها مهم‌تر از آن هستند که با اسامی محاوره‌ای بچه‌گانه آن‌ها را بنامید. استفاده از لغات صحیح برای کودک شما مفید است تا بتواند با احترام به بدنش منظور خود را برساند.

 

5.    ادبیات درست را بکار برید

کتاب‌های زیادی در اطراف شما وجود دارد. برای آموزش راه‌های درست و غلط لمس کردن به کودکان، می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. این کتاب‌ها معمولاً تصاویری از آناتومی بدن انسان دارند. کودکان با دیدن آن‌ها، می‌توانند چیزهای زیادی در مورد بدنشان بفهمند.

 

6.    بگذارید کودکتان خود را عقب بکشد

بعضی اوقات کودکان فقط حس می‌کنند که کسی نباید به آن‌ها نزدیک شود. بعضی از کودکان هم به‌طور طبیعی از دیگران فاصله می‌گیرند. آن‌ها را مجبور نکنید که حتماً به صورت جسمی محبتشان را به شما ابراز کنند. این ممکن است سبب شود که با احساس کمتری شما را لمس کنند. بگذارید آن‌ها از هرگونه برخورد جسمی دور باشند. اگر خودشان، این طور می‌خواهند حتی اگر این مسئله شما را ناراحت می‌کند.

 

7.    آموزش افزایش اعتماد به نفس به کودکان

کودک شما، اگر به هر دلیلی محبت کسی را رد می‌کند، نباید احساس گناه داشته باشد. به آن‌ها بگوئید که در مورد حریم جسمی خودشان، چیزی که اهمیت دارد تصمیم و احساس آن‌هاست. با این کار به آن‌ها آموزش می‌دهید که به‌روشنی به احساسات خود اعتماد داشته باشند.

 

8.    ایفای نقش

کودکان بیشتر به داستان‌های تصویری تا یک توضیح ابتدایی علاقه نشان می‌دهند. می‌توانید بازی‌های کوچکی با آن‌ها انجام دهید. در آن‌ بازی‌ها بتوانند با صدای بلند " نه " گفتن را به کسی که مزاحم آن‌ها شده است، تمرین کنند.

 


Refrence:

نویسنده:

مترجم: رؤیا کریمی جنابی

امتیاز: 5 از 6 رای

تاریخ نشر: ۱۳۹۸/۷/۹ 10/1/2019 12:00:00 AM https://khazaelischool.com/articles/آموزش-به-کودکان-درباره-لمس-خوب-و-لمس-بد

Publisher Logo
تهیه شده در: مدرسه زبان خزائلی

We hope this article has been helpful

Would you like to rate this article?

دیدگاه شما:


نام کامل
ایمیل(نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
متن پیام

کد زیر را وارد کنید
Captcha Picture