Loading...
آدرس آموزشگاه کرج، رجایی شهر، بلوار رستاخیز، خیابان ۱۲ ام شرقی، پلاک ۱۱۹ تلفن آموزشگاه 02634401060
دسته:
زیر دسته:
69آموزش زبان انگلیسی حرفه ای
68چالش‌های آموزش زبان انگلیسی در مدارس
67کلاس زبان انگلیسی
66جدیدترین متد آموزش زبان انگلیسی
65آموزشگاه زبان در کرج | آموزشگاه زبان در گوهردشت کرج
64دوره انگلیسی Catch Up
63دوره‌های Reading and Writing
62دوره‌های ترمیک English Time
61دوره‌ Magic Time
60مهدکودک زبان انگلیسی آنلاین
59کارگاه آموزش زبان
58 MESSY PLAY
57روش های مختلف برقراری ارتباط
56آموزش لباس پوشیدن به کودکان
55آداب و رسوم جشن سال نو در جهان
54اهداف آموزش پیش دبستانی
53کلاس پیش دبستانی
52آموزشگاه آنلاین زبان در کرج
51چرا یادگیری زبان انگلیسی سخت است
50ایجاد احساس امنیت در کودکان
49راه های کمک به استقلال کودکان
48سلامت عاطفی کودکان
47کودکان چگونه انگلیسی یاد می گیرند
46آموزش ورود به کلاس در Adobe Connect
45بهترین روش آموزش زبان به کودکان
44یادگیری کلمات انگلیسی
43آموزش انگلیسی در خانه برای کودکان
42بازی و کاهش استرس در کودکان
41آموزش زبان جدید به کودکان
40دلایلی که افراد نمی توانند زبان انگلیسی را به روانی صحبت کنند
39گرامر زبان انگلیسی برای مکالمه
38کتاب خواندن برای کودک
37انگلیسی زبان پرکاربرد بین المللی
36منشور اخلاقی انضباتی دانش آموزان
35راهنمای استفاده از سایت آموزشگاه خزائلی
34چیزهایی که والدین باید در مورد ویروس کرونا بدانند
33ویروس کرونا چیست
32 راهنمای پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در محیط کار
31با اضطراب ویروس کرونا چه کنیم
30راه های انتقال ویروس کرونا
29بهترین روش یادگیری زبان
28مشخصات یک مدرسه خوب
27ده ویژگی ممتاز یک مدرسه خیلی خوب
26آیا خواندن به زبان انگلیسی مشکل است
25چگونه مهارت خواندن را بهبود ببخشیم
24بهترین راه یادگیری زبان بدون کلاس
23چگونه می توانیم بهتر انگلیسی صحبت کنیم
22چرا کودکانمان گریه می کنند
21مقایسه حافظه آینده نگر و فرا حافظه افراد بهنجار
20یادگیری زبان از طریق مسافرت
19کتاب انگلیش تایم
18آموزش به کودکان درباره لمس خوب و لمس بد
17یادگیری لغات در متن
16یادگیری زبان انگلیسی با موسیقی
15اشتغال مادران کودک زبان‌آموز
14انگلیسی استاندارد چیست
13ژان پیاژه
12فواید کتاب خوانی
11غلبه بر اضطراب جدائی در اولین روز مدرسه
10کتاب مجیک تایم
9آموزش مکالمه انگلیسی به کودکان
8راز شگفت انگیز تربیت کودک خوش رفتار
7تئوری ها و نظریه های  رشد کودک
6روش های تربیت کودک نافرمان
5تربیت و پرورش کودک شاد و خوشحال
4حسادت بین کودکان
3کنترل عصبانیت و خشم
2آموزش دستشویی رفتن به کودکان
1کمک به کودکان ناتوان در یادگیری

راز شگفت انگیز تربیت کودک خوش رفتار

به کودک پیش دبستانی خود یاد دهید چگونه رفتاری که شما دوست ندارید را کنترل کند. راز شگفت انگیز تربیت کودک خوش رفتار این است که می‌توانند در خودشان نظم به وجود بیاورند. دوست من، امیلی، سه تا کودک خوش‌رفتار دارد. وقتی به آن‌ها می‌گوید به رختخواب بروید، بدون آن‌که غرغر کنند. اسباب‌بازی‌ها را کنار می‌گذارند و به رختخواب می‌روند.       

راز شگفت انگیز تربیت کودک خوش رفتار

 

کلید نظم دقیق، خیلی ساده است  

 یک‌بار از او پرسیدم،راز شگفت انگیز تربیت کودک خوش رفتار او در چیست؟ آیا آن‌ها را تهدید به تنبیه می‌کنی؟ یا به آن‌ها خوراکی می‌دهی؟ اما او گفت: «هیچ‌کدام. هر کاری را برای آن‌ها مشخص کرده‌ام و فقط کافی است به آن‌ها بگویم این کار را بکن، آن‌ها خودشان به کارهای‌شان نظم می‌دهند.» شاید باور نکنید اما کارشناسان می‌گویند امیلی راه درستی را برای یاد دادن نوع رفتار به کودکانش در پیش‌گرفته است.

وقتی از زمانی‌که حتی کودک‌تان چهار دست و پا راه می‌رود انتظارات خود را از او به‌طور واضح و مشخص بیان کنید. این انتظارات در درون او نهادینه می‌شوند. کودک یاد می‌گیرد که همان انتظار را از خودش داشته باشد (دکتر هال، نویسنده‌ی کتاب پرورش کودکان). به عبارت دیگر کودکان تمایل دارند والدین خود را راضی نگه‌دارند. پس سعی می‌کنند به‌گونه‌ای رفتار کنند که شما به آن‌ها آموزش داده‌اید.

در حقیقت کارشناسان می‌گویند، کودکان از هیجده ماهگی به‌دنبال این هستند که انتظارات والدین خود را به‌جا بیاورند. خبر بهتر این‌که یاد دادن انضباط فردی به بچه‌های کوچک آن‌قدرها هم که به‌نظر می‌رسد ترسناک نیست. به گفته‌ی دکتر روبرت بروکس اگر روی فرزند دوساله‌ی خود کار کنید. او زودتر یاد می‌گیرد، کمتر مقاومت می‌کند و در نهایت بهتر رفتار می‌کند.

 

نویسنده: Robin Westen

مترجم: رؤیا کریمی جنابی                     

ویراستار: الهه قاسمی  

 

چهار اصلی که در ذیل می‌آید، به شما کمک می‌کند تا یک کودک خوش‌رفتار پرورش دهید.

 

انتظار احترام به قوانین سخت

راز شگفت‌انگیز پرورش کودک خوش‌رفتار در جدیت به خرج دادن در تربیت فرزندان است. کودکانی که هر کاری دل‌شان می‌خواهد انجام می‌دهند و هرچه را می‌خواهند به‌دست می‌آورند. آن‌ها وقتی خواسته‌شان برآورده نمی‌شود بدخلقی می‌کنند و نق می‌زنند. دکتر هال رانکل می‌گوید: «کودکانی که قوانین مشخص را می‌دانند. یاد می‌گیرند چگونه انضباط فردی داشته باشند و به قوانین احترام می‌گذارند.»

به آن‌ها بگوئید چرا:

لازم نیست توضیحات پیچیده در مورد انتظارات خود به آن‌ها بدهید. فقط کافی است، کودک شما بفهمد که دلایل ساده‌ای برای قوانین شما وجود دارد. در این صورت می‌فهمد که قوانین شما قراردادی نیست و قابل اجرا است. مثلاً به او بگوئید: «باید ساعت هشت به رختخواب بروی چون بدن تو برای قوی و سالم ماندن به استراحت کافی نیاز دارد. همچنین باید اسباب‌بازی‌هایت را جمع کنی تا دفعه‌ی بعد موقع بازی بتوانی آن‌ها را پیدا کنی.»

 

تشویق‌های زیادی برایش در نظر بگیرید:

وقتی رختخوابش را مرتب می‌کند، یا در چیدن میز به شما کمک می‌کند. همچنین به خواهرش اجازه می‌دهد با لگوهایش بازی کند، موفقیت او را تبریک بگوئید و او را تشویق کنید. دکتر لری کوئینگ نویسنده‌ی کتاب نظم دقیق می‌گوید: «به کودک خود بگویید: چقدر خوب که قانون مرتب کردن تخت، یادت بود. من به تو افتخار می‌کنم که مثل یک پسر بزرگ رفتار می‌کنی. یا آفرین که موقعی که از من مداد خواستی گفتی لطفاً.»

 

خودتان هم از قوانین پیروی کنید:

دکتر جودی آرنال نویسنده‌ی کتاب نظم بدون ناراحتی می‌گوید: «وقتی به خانه می‌آیید کت خود را آویزان کنید. ظرف‌های کثیف خود را توی ظرف‌شویی بگذارید. وقتی ناراحت هستید فریاد نزنید. این کار به کودکان نشان می‌دهد که فقط آن‌ها نیستند که باید قوانین را رعایت کنند بلکه شما هم همان کار را می‌کنید.»

 

وجدان او را بیدار کنید:

اگر کودک، هنگامی که قوانین شما را رعایت نمی‌کند احساس بدی داشت، سعی نکنید خیلی زود احساس ناراحتی را در او از بین ببرید. کمی احساس گناه در آموزش، برای تشخیص‌ کار درست از غلط، ضروری است. دکتر هال می‌گوید: «از این احساس به‌عنوان یک فرصت در آموزش استفاده کنید. به او بگویید: می‌دانم که احساس بدی داری. همه‌ی ما اشتباه می‌کنیم اما یاد می‌گیریم که دفعه‌ی بعد چگونه رفتار کنیم.»

 

مهارت‌های حل مشکلات در کودکان

یکی از دلایلی که کودکان بدرفتاری می‌کنند این است که احساس ناامیدی و ناتوانی می‌کنند. دکتر بروکس بر این عقیده است که وقتی به کوکان ابزارهایی برای شناخت و درک مسائل می‌دهید. همچنین با کمک آن‌ها خودشان روی مسائل کار کنند، آن‌ها بهتر رفتار می‌کنند.

چون یاد می‌گیرند بهتر از خودشان مراقبت کنند. دیگر نیازی نیست هر بار که با مشکلی مواجه شدند نزد شما بیایند و در برخورد با هر چالشی بر سرتان فریاد بزنند.

 

بگذارید کودکان خودشان تصمیم بگیرند:

به‌محض آن‌که به‌اندازه‌ی کافی آگاه شدند، به آن‌ها فرصت انتخاب بدهید. از او بپرسید که کدام لباسش را می‌خواهد بپوشد؟ یا چه تغذیه‌ای می‌خواهد به مدرسه ببرد؟

وقتی آن‌ها توانستند از پس این تصمیمات کوچک برآیند، یک پله بالاتر بروید. دکتر بروکس پیشنهاد می‌کند اگر کودک شما با خواهرش دعوا می‌کند. به‌جای آن‌که بگویید این کار را نکن، از او بپرسید چگونه می‌تواند این مشکل را از راه دیگری حل کند؟ ممکن است از راه‌حل‌هایی که ارائه می‌دهد شگفت‌زده شوید.

 

از روش دوباره و دوباره سعی کن استفاده کنید:

مطمئن باشید اگر همه‌ی کارها را خودتان برای آن‌ها انجام دهید زمان کمتری می‌برد؛ اما بگذارید بچه‌های پیش دبستانی بدون دخالت شما، بستن بند کفش، جمع کردن اسباب‌بازی‌ها و مرتب کردن جوراب‌های شسته را تمرین کنند و موفق شوند.

 

آن‌ها را وادار کنید که با فکر کردن از کارها سر در بیاورند:

برای افزایش مهارت‌های شناختی کودک خود، او را درگیر یافتن جواب سؤال‌ها کنید. وقتی یک سؤال در مورد چیزی از شما می‌پرسد. با این سؤال پاسخ دهید: خودت فکر می‌کنی چکار باید بکنی؟ چنین پاسخی در نهایت به او اعتمادبه‌نفس می‌دهد که مسائل را خودش تشخیص بدهد.

 

افزایش صبر و شکیبایی کودکان

به گفته‌ی مایکل اوسیت، هیچ کس دوست ندارد خصوصاً بچه‌های کوچک صبر کند. از لحاظ روان‌شناسی رشد و عصب‌شناسی صبور بودن برای کودکان خیلی مشکل است. این مساله به دوران نوزادی برمی‌گردد.

وقتی‌که آن‌ها با آگاه کردن فوری ما از نیازهای‌شان و رفع سریع آن نیازها، زنده می‌مانند. آن‌ها همواره می‌خواهند خیلی سریع نیازهای‌شان برطرف شود. از همان سنین نوپایی باید به آن‌ها صبر و تحمل را آموزش دهیم. تا وقتی در آینده با مشکلی مواجه می‌شوند بدرفتاری نکنند.

 

آن‌ها را مجبور به انتظار کنید:

«همیشه وقتی چیزی می‌خواهد، سریع در اختیارش نگذارید. به او اجازه دهید تا احساس بد انتظار را تجربه کند؛ زیرا این راه خوبی برای تغییر است» (دکتر اوسیت). برای مثال، آب‌میوه‌ای که می‌خواهد را فوری به او ندهید. با این کار به او کمک می‌کنید تا بی‌صبری خودش را کنترل و مدیریت کند.

 

به آن‌ها بگویید که چه احساسی دارند:

کودکان نوپا نمی‌توانند ناراحتی خود که ناشی از انتظار کشیدن است را نشان دهند. اما شما می‌توانید با نام‌گذاری روی احساسات، به آن‌ها کمک کنید. وقتی کودک برای چیزی صبر می‌کند، از او تقدیر کنید.

اگر کودک پیش‌دبستانی شما باید منتظر باشد تا نوبتش شود. به او بگویید: «می‌دانم سخت است اینجا بایستی؛ اما داری کار خیلی مهمی انجام می‌دهید. داری صبر کردن را تمرین می‌کنی و این کار خیلی خوبی است.» «وقتی به کشمکش فرزندتان با چیزی اعتبار و اهمیت می‌دهید، او تلاشش را بیشتر می‌کند.» (دکتر بروکس)

 

آن‌ها را درگیر فعالیت‌هایی کنید که صبر کردن را تقویت می‌کنند:

فرزند خود را تشویق کنید تا فعالیت‌هایی را انجام دهد که نتیجه فوری ندارند. فعالیت‌هایی مانند خانه‌سازی، چیدن پازل و یا کاشت دانه و تماشای رشد گیاه در طول زمان است. دکتر اوسیت: «اجازه ندهید بچه‌ها با اسباب‌بازی‌هایی با تکنولوژی جدید بازی کنند. تنها با فشار یک دکمه، نتیجه دلخواه را به آن‌ها می‌دهد.»

 

بر روی همدلی تأکید کنید

کودک پیش‌دبستانی شما اسباب‌بازی دوستش را برداشته یا اسباب‌بازی خودش را به خواهرش نمی‌دهد. تاکنون چند بار مجبور شده‌اید در دعوای کودکان میانجی‌گری کنید؟
«بچه‌ها فکر می‌کنند که جهان گرد آن‌ها می‌چرخد. پس هرچه زودتر به آن‌ها کمک کنید تا بفهمند که دیگران هم احساسات و عواطف دارند. در این صورت کمتر از خودشان رفتارهایی بروز می‌دهند که باعث آزار دیگران باشد.» 
(دکتر استیون کوریتس)

 

 

به کارهای مهربانانه‌ی کودک‌تان ارزش دهید:

به عقیده‌ی لیندا آرون، روان‌پزشک کودک، به‌طور کلی بهتر است. در موقعیت‌های طبیعی همدلی را به کودک خود آموزش دهید. هر زمان که کودک رفتاری از روی همدلی بروز می‌دهد، شما باید تشویقش کنید.

مثلاً وقتی می‌بینید که کودک پیش‌دبستانی شما روی عروسکش پتو انداخته است. به او بگویید: چقدر مهربانی که عروسکت را گرم نگه‌ داشتید. احتمالا خیلی سردش شده بود.

 

از او بخواهید به او نگویید:

شما نمی‌توانید همدلی را برای کودک نوپای خود تشریح کنید. اما می‌توانید او را تشویق کنید که در مورد احساسات افراد دیگر فکر کند. «بچه‌ها در این سن سخنرانی را متوجه نمی‌شوند، اما اگر از آن‌ها سؤال کنید. شما می‌توانید به این وسیله سطح آگاهی آن‌ها را بالا ببرید. 

مثلاً اگر کودک شما اجازه نمی‌دهد دوستش با اسباب‌بازی او بازی کند. به او بگویید: به نظر تو دوستت چه احساسی دارد وقتی اسباب‌بازی‌ات را به او نمی‌دهی؟» (دکتر کرتیس)

 

آموزش زبان بدن به کودکان

توانایی ترجمه‌ی حالات چهره و زبان بدن، یکی از راه‌های ابتدایی است که می‌توان با آن ایجاد همدلی کرد. به کودک نوپای خود نشان دهید که: «دیدی وقتی کلوچه‌ات را به عمه مارگارت دادی، چطوری نگاه کرد؟ دیدی داشت لبخند می‌زد؟ تو باعث شدی او احساس خوبی داشته باشد.»

ممکن است کودک شما در ابتدا متوجه نشود؛ اما وقتی کاری انجام می‌دهد. به واکنش‌های دیگران دقت می‌کند و بهتر متوجه می‌شود که چقدر رفتارش روی دیگران تأثیر گذاشته است.

در آخر یادتان باشد شما نمی‌توانید به کودک‌تان یک‌ شبه یاد دهید که خودش را منظم کند. شکی نیست که خیلی از مواقع اشتباه می‌کند. مهم نیست چقدر برای‌تان سخت بود که از اشتباهات جلوگیری کنید. همان‌طور که امیلی می‌گوید، آن‌ها به هر حال کودک هستند؛ اما اگر روی کارتان متمرکز باشید، دیر یا زود یاد می‌گیرد. در آن هنگام کودک خوش‌رفتار شما کمتر و کمتر به دخالت شما نیاز دارد.

 


Refrence:

نویسنده:

مترجم: رؤیا کریمی جنابی

امتیاز: 4.56 از 9 رای

تاریخ نشر: ۱۳۹۸/۳/۱۲ 6/2/2019 12:00:00 AM https://khazaelischool.com/articles/راز-شگفت-انگیز-پرورش-کودک-خوش-رفتار

Publisher Logo
تهیه شده در: مدرسه زبان خزائلی

We hope this article has been helpful

Would you like to rate this article?

دیدگاه شما:


نام کامل
ایمیل(نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
متن پیام

کد زیر را وارد کنید
Captcha Picture