Loading...
آدرس آموزشگاه کرج، رجایی شهر، بلوار رستاخیز، خیابان ۱۲ ام شرقی، پلاک ۱۱۹ تلفن آموزشگاه 02634401060
دسته:
زیر دسته:
51بهترین سایت‌های آموزش زبان انگلیسی
50نحوه تولید حروف بی صدا و صدادار
49الفبای آوایی
48سطوح زبان انگلیسی
47واژه سازی و اصطلاحات لغوی
46کلمات چگونه شکل گرفته اند
45معنی کلمات چیست
44بعد اسم چه می آید
43تدریس عبارات اسمی
42Introducing nouns
41Multi_word phrasal verbs Teacher Knowledge
40Teacher Knowledge Auxiliaries Modals
39Teaching verbs Teacher Knowledge
38Aspect Teacher Knowledge
37Verb tenses Teacher Knowledge
36پرسش سوال Teacher Knowledge
35 clauses Teacher Knowledge
34ساختار جمله بندی Teacher Knowledge
33Teacher Knowledge
32تکنیک ان ال پی برای یادگیری زبان
31آموزش محتوا محور زبان
30بهترین روش یادگیری املای زبان انگلیسی
29مهارت ترجمه تخصصی
28بهترین روش آموزش زبان به کودکان چیست
27کتاب Got it
26ویژگی بهترین معلم زبان انگلیسی
25فواید یادگیری زبان برای مغز
24راهکارهای ایجاد محیطی مثبت برای یادگیری
23ده دیدگاه متفاوت برای تدریس زبان در شرایط متفاوت
22ارزیابی یادگیری AFL
21بازی با کلمات انگلیسی
20بازیهای نمایشی
19آموزش انگلیسی با کاردستی
18چه چیز یک معلم را موفق می کند
17محیط آموزش زبان انگلیسی
16American English File
15چگونه یک معلم زبان باشیم
14توانش زبانی کنش زبانی
13بهترین آهنگ‌های انگلیسی برای یادگیری زبان
12اختلال پردازش حسی
11خرید کتاب Hey There
10کلمات کمیت در انگلیسی
9راهکار ایجاد محیطی امن برای یادگیری
8ورزش و فعالیت بدنی در کلاس زبان
7آموزش زبان از طریق رقص بخش اول
6آموزش مبتنی بر بازی در سیستم آموزشی مدرن
5چگونه به کودکان انگلیسی درس بدهیم
4تدریس زبان در خارج از کشور
3شش راهکار برای تدریس آنلاین
2ترفندها و راهکارهای تدریس در مهدکودک
1داستان های انگلیسی کودکان

بازی با کلمات انگلیسی

در مقاله ده بازی واژگانی ESL که دانش‌آموزان را درگیر می‌کند تلاش کردیم تا ده مدل مختلف بازی با کلمات انگلیسی را برای شما گردآوری کنیم. هر چند این بازی‌ها برای کلاس‌های حضوری مناسب هستند اما با کمی خلاقیت می‌توانید برخی از آن‌ها را در کلاس‌های آنلاین اجرا کنید.

با توجه به شرایط پیش آمده و لزوم قرنطینه خانگی، پدر و مادرها نیز می‌توانند برای سرگرمی و آموزش این بازی‌ها را در خانه اجرا کنند. این بازی‌ها را می‌توان به زبان مادری و یا زبان دوم اجرا کرد. در هر صورت فرصت مناسبی برای بازی و یادگیری است. (مدرسه زبان خزائلی)

حتما صفحه آموزش زبان انگلیسی ما را اینجا مطالعه کنید.

 

ده بازی واژگانی ESL که دانش‌آموزانتان را درگیر می‌کند
 

 

1.    بازی پرتاب توپ

بازی پرتاب توپاین بازی با کلمات انگلیسی خیلی سریع انجام می‌شود، با این حال زبان‌آموزان زمانی برای فکر کردن خواهند داشت. این بازی برای یادگیری واژگان با گروه همسالان طراحی شده است. هنگامی که زبان‌آموزان واژه‌ها را انتخاب می‌کنند، همزمان حرف‌های بقیه را هم می‌شنوند.

 برای انجام این بازی بچه‌ها باید به صورت دایره بایستند و به یک توپ هم نیاز است. یک موضوع یا تم را انتخاب کنید مثلاً آشپزخانه، غذا، شغل و مانند آن. بازی را با انداختن توپ به طرف یکی از بچه‌ها شروع کنید. زبان‌آموز باید یک کلمه مربوط به تم یا موضوع را با صدای بلند بگوید و توپ را به طرف زبان‌آموز بعدی پرتاب کند. هرکس که توپ را می‌گیرد، باید کلمه‌ی دیگری که به موضوع مربوط است را بگوید. اگر کلمه‌ی تکراری بگویند و یا نتوانند در چند ثانیه کلمه‌ی جدیدی بگویند، می‌بازند و باید از بازی خارج شوند و کنار بنشینند. نگران نباشید، در این حالت هم یاد می‌گیرند! بازی را می‌توانید به صورت دیگری هم انجام دهید. به جای تعیین موضوع یا تم، هر زبان‌آموز خودش تمی را انتخاب و به دانش‌آموز دیگر می‌گوید. مثلاً شما ممکن است بگویید " یک چیز قرمز "، زبان‌آموزی که توپ را می‌گیرد ممکن است بگوید " توت فرنگی " و بعد موضوع دیگری را انتخاب کند و توپ را به طرف زبان‌آموز دیگر پرتاب کند. این کار، بازی با کلمات انگلیسی را پیچیده‌تر می‌کند، چون بچه‌ها نمی‌توانند قبل از آن‌که بفهمند تم چیست به یک کلمه فکر کنند.

 

مترجم: رؤیا کریمی جنابی

 

2.    بازی ببین و حدس بزن (تصویری)

بیشتر کسانی که به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند، این بازی با کلمات انگلیسی را بلدند. می‌توانید از کارت‌های یک بازی تخته‌ای برای این فعالیت کلاسی استفاده کنید و زبان‌آموزان خود را به وجد بیاورید. این بازی، بازی خوب و فعالی است که دانش‌آموزان را واقعاً درگیر می‌کند.


بازی ببین و حدس بزن با تخته سیاه:

برای کلاسی که تعداد زبان‌آموزان آن زیاد است، استفاده از تخته‌ی بازی مناسب نیست؛ یعنی باید از تخته سیاه یا وایت بورد برای بازی استفاده کنید. کلاس را به دو گروه تقسیم کنید و برای هر گروه روی یک طرف تخته سیاه یک ستون ایجاد کنید. امتیازات آن‌ها را باید در این ستون‌ها بنویسید. از یکی از زبان‌آموزان گروه الف بخواهید که به پایین کلاس بیاید و از او بخواهید که یکی از کارت‌های بازی را بردارد (اگر کارت‌های مخصوص بزرگسالان برای کلاس شما خیلی پیشرفته است از کارت‌های سطح پایین‌تر استفاده کنید). می‌توانید کلمات را روی تکه‌های کاغذ هم بنویسید تا زبان‌آموزان از میان آن‌ها انتخاب کنند. هر نفر باید کلمه را فقط با کشیدن تصویر به هم‌گروهی خود بفهماند. او نمی‌توانند حرف بزنند و یا از حرکات دست و اشاره استفاده کنند. حداکثر سه دقیقه زمان بدهید. هر کلمه‌ی درست یک امتیاز دارد. هر گروهی که زودتر به ده امتیاز دست پیدا کند، برنده است.


3.    بازی ببین و حدس بزن (پانتومیم)

پانتومیم

این بازی خیلی شبیه بازی قبلی است؛ اما در اینجا به جای استفاده از تصاویر از نمایش برای فهماندن کلمه‌ی مورد نظر استفاده می‌شود. این بازی با کلمات انگلیسی فوق العاده ای است برای روزهایی که وقت کلاستان دیر می‌گذرد و همه در حال چرت زدن هستند. بلندشان کنید و آن‌ها را وادار به حرکت کنید! کلمات را روی تکه‌هایی از کاغذ یادداشت کنید تا زبان‌آموزان از میان آن‌ها انتخاب کنند. افعال، آسان‌ترین کلمات هستند؛ اما شما می‌توانید از کلمات پیچیده‌تری هم استفاده کنید به شرط آن‌که مطمئن باشید که بچه‌ها آن کلمات را بلدند. کلاس را به دو گروه تقسیم کنید. از هر گروه یک نفر را بخواهید که بیاید و یک کاغذ انتخاب کند و کلمه‌ی مورد نظر را به صورت نمایش اجرا کند. هر گروه باید در کمتر از سه دقیقه، کلمه‌ی مورد نظر را حدس بزند. گروه‌ها برای هر کلمه‌ی درست یک امتیاز می‌گیرند. گروهی که زودتر ده امتیاز بگیرد، برنده است.

 

 

4.    بازی صندلی داغ

بازی صندلی داغ

این بازی با کلمات انگلیسی به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا کلمات هم معنا و توضیحات آن‌ها را تمرین کنند. کلاس را به دو گروه تقسیم کنید و از هر گروه بخواهید تا در یک طرف کلاس و روبروی هم بنشینند. هر گروه باید یکی از اعضای خود را انتخاب کند تا جلوی گروه روی " صندلی داغ " بنشیند. شما باید پشت سر آن‌ها باشید و یک کاغذ را در دست بگیرید که روی آن یک کلمه نوشته شده است. دانش‌آموزانی که روی صندلی داغ نشسته‌اند نمی‌توانند این کاغذهای در دست شما را ببینند. گروه‌ها سه دقیقه (هر مدت زمانی که خودتان می‌خواهید تنظیم کنید) وقت دارند تا کاری کنند که کسی که روی صندلی داغ نشسته است کلمه را حدس بزند. آن‌ها در هیچ شرایطی نباید کلمه را به زبان بیاورند.
راهکارهایی برای بازی در یک کلاس بزرگ:
اگر در کلاستان بیش از دوازده دانش‌آموز داشته باشید، کمی بی‌نظمی در بازی پیش می‌آید. در چنین مواردی، معمولاً ساده‌تر است که دانش‌آموزان را به گروه‌های پنج شش نفری تقسیم کنید و هر بار از یکی از گروه‌ها بخواهید که بازی کنند.

 

5.    بازی ببین و بگو

 این بازی با کلمات انگلیسی سرگرم کننده، هم حافظه و هم واژگان دانش‌آموزان خود را امتحان کنید. تمام چیزی که لازم دارید یک میز است و بیست شئ معمولی از دور و بر کلاس. می‌توانید اشیاء را از داخل کیف یا کوله پشتی خودتان هم انتخاب کنید. اشیاء را روی میز به ترتیب بگذارید و از بچه‌ها بخواهید که بیایند و اشیاء را ببینند. بعد از یک دقیقه روی همه چیز را با یک ملحفه (چیزی شبیه آن) بپوشانید و از دانش‌آموزان بخواهید که به سر جای خود برگردند. هر دانش‌آموز باید نام چیزهایی را که به یاد می‌آورد روی یک کاغذ و به انگلیسی بنویسد. وقتی همه کارشان را تمام کردند، لیستی از اشیاء را روی تخته سیاه بنویسید و از دانش‌آموزان بخواهید که کار خود را تصحیح کنند. می‌توانید نام اشیاء را بخوانید و به هر کس که درست نوشته است یک امتیاز بدهید.

 

6.    بازی اسم فامیل

وقتی دانش‌آموزان این بازی را یاد بگیرند برای انجام آن به شما التماس خواهند کرد! همچنین این بازی روش خوبی است برای پر کردن چند دقیقه‌ی آخر کلاس. از دانش‌آموزان بخواهید که شش ستون روی ورقه‌های خودشان بکشند و در بالای هر کدام نام یک مقوله را بنویسند. می‌توانید مقولاتی را استفاده کنید که قبلاً در کلاس درس داده‌اید یا مقولاتی ابتدایی را انتخاب کنید. چیزهایی که عموماً استفاده می‌شود عبارتند از: غذا، اسم، شهر، کشور، اثاثیه، افعال و لباس‌ها. به‌طور تصادفی یکی از حروف را انتخاب کنید و روی تخته بنویسید. به دانش‌آموزان وقت کافی بدهید تا در زیر هر ستون یک کلمه که با حرف مورد نظر شروع می‌شود را بنویسند. می‌توانید این بازی را هر چقدر که بخواهید با حروف دیگر الفبا ادامه دهید.

 

7.    بازی حروف درهم

فهرستی از کلماتی تهیه کنید که دانش‌آموزانتان اخیراً یاد گرفته‌اند و آن کلمات را به صورت حروف در هم روی تخته بنویسید. از دانش‌آموزان بخواهید که حروف را به صورت مرتب روی کاغذهای خود بنویسند. هر دانش‌آموزی که بتواند اول از همه، کلمات را به صورت درست بنویسد، برنده است.

 

8.    بازی سرواژه‌ها

بازی سرواژه‌هایک کلمه را در ردیف عمودی روی تخته سیاه بنویسید و سپس از دانش‌آموزان بخواهید نوبتی بیایند و کلمه‌ای را با حروف کلمات ردیف عمودی بنویسند.
مثل:
 سلام
 خیار
 ترش

که دانش‌آموز باید کلمه‌ی " سخت " را بنویسد. بازی را می‌توانید سخت‌تر هم کنید و از دانش‌آموزان بخواهید کلمات مرتبط با سرواژه‌ها را بگویند.

 

9.    بازی دارم به چی فکر می‌کنم؟

بازی دارم به چی فکر می‌کنم

اگر تا حالا بازی بیست سؤالی را انجام داده باشید این بازی را هم می‌توانید انجام دهید. برای آن‌که این بازی را کمی برای دانش‌آموزان خود ساده کنید می‌توانید از سرنخ‌های تصویری هم استفاده کنید. دانش‌آموزان را در گروه‌های دو نفره بگذارید و از آن‌ها بخواهید که به چیزی فکر کنند. هر دانش‌آموز برای توصیف کلمه‌ی انتخابی خود باید پنج تا ده کلمه را روی کاغذ بنویسد. وقتی شما اعلام می‌کنید که وقت تمام است، دانش‌آموزان کاغذهایشان را با یکدیگر عوض می‌کنند و هر کدام باید سعی کنند که بفهمند دانش‌آموز دیگر چه چیزی را توصیف کرده است. اولین گروهی که هر دو کلمه را حدس بزنند، برنده می‌شوند.

 

 

10.    بازی بینگو

بازی بینگوبرای این بازی باید کمی آمادگی داشته باشید، اما ارزشش را دارد. کاغذهای بینگو را با چهارخانه‌های چهار در چهار آماده کنید و هر کلمه را در یک خانه قرار دهید. کاغذها را به دانش‌آموزان بدهید (هر کدام می‌تواند با بقیه متفاوت باشد) و هر وقت هر یک از کلمات را می‌خوانید که در جدول آن‌ها است، باید آن کلمه را علامت بزنند. هر کس تمام صفحه‌ی خود را تمام کند، برنده است. انواع گوناگون سرگرم کننده‌ای از بازی بینگو وجود دارد!

بینگوی تصویری:

روی کارت‌های بازی از تصاویر استفاده کنید و کلماتی را بگویید که به آن تصاویر مربوط می‌شوند.

 

بینگوی کلمات هم معنا:

مغز آن‌ها را با دادن کلماتی که با کلمات روی کارت هم معنا هستند، به کار بیندازید.

بینگوی کلمات متضاد:

این دقیقاً همان چیزی است که از اسم آن می‌توان حدس زد. متضاد کلمه‌های روی کارت‌ها را بگویید و ببینید چند دانش‌آموز می‌توانند آن ها را بفهمند.

بازی‌های واژگانی ESL زمان حضور در کلاس را تا حدی هیجان انگیز تر می‌کند. می‌توانید از آن‌ها برای مرور لغات تازه یاد گرفته شده استفاده کنید اما یادتان باشد، وقتی دانش‌آموزان بازی‌ها را به خوبی در کلاس انجام می‌دهند باید به آن‌ها پاداش بدهید.

 


Refrence:

نویسنده:

مترجم: رؤیا کریمی جنابی

امتیاز: 5 از 3 رای

تاریخ نشر: ۱۳۹۹/۵/۱۹ 8/9/2020 12:00:00 AM https://khazaelischool.com/articles/بازی-با-کلمات-انگلیسی

Publisher Logo
تهیه شده در: مدرسه زبان خزائلی

We hope this article has been helpful

Would you like to rate this article?

دیدگاه شما:


نام کامل
ایمیل(نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
متن پیام

کد زیر را وارد کنید
Captcha Picture