Loading...
آدرس آموزشگاه کرج، رجایی شهر، بلوار رستاخیز، خیابان ۱۲ ام شرقی، پلاک ۱۱۹ تلفن آموزشگاه 02634401060
دسته:
زیر دسته:
51بهترین سایت‌های آموزش زبان انگلیسی
50نحوه تولید حروف بی صدا و صدادار
49الفبای آوایی
48سطوح زبان انگلیسی
47واژه سازی و اصطلاحات لغوی
46کلمات چگونه شکل گرفته اند
45معنی کلمات چیست
44بعد اسم چه می آید
43تدریس عبارات اسمی
42Introducing nouns
41Multi_word phrasal verbs Teacher Knowledge
40Teacher Knowledge Auxiliaries Modals
39Teaching verbs Teacher Knowledge
38Aspect Teacher Knowledge
37Verb tenses Teacher Knowledge
36پرسش سوال Teacher Knowledge
35 clauses Teacher Knowledge
34ساختار جمله بندی Teacher Knowledge
33Teacher Knowledge
32تکنیک ان ال پی برای یادگیری زبان
31آموزش محتوا محور زبان
30بهترین روش یادگیری املای زبان انگلیسی
29مهارت ترجمه تخصصی
28بهترین روش آموزش زبان به کودکان چیست
27کتاب Got it
26ویژگی بهترین معلم زبان انگلیسی
25فواید یادگیری زبان برای مغز
24راهکارهای ایجاد محیطی مثبت برای یادگیری
23ده دیدگاه متفاوت برای تدریس زبان در شرایط متفاوت
22ارزیابی یادگیری AFL
21بازی با کلمات انگلیسی
20بازیهای نمایشی
19آموزش انگلیسی با کاردستی
18چه چیز یک معلم را موفق می کند
17محیط آموزش زبان انگلیسی
16American English File
15چگونه یک معلم زبان باشیم
14توانش زبانی کنش زبانی
13بهترین آهنگ‌های انگلیسی برای یادگیری زبان
12اختلال پردازش حسی
11خرید کتاب Hey There
10کلمات کمیت در انگلیسی
9راهکار ایجاد محیطی امن برای یادگیری
8ورزش و فعالیت بدنی در کلاس زبان
7آموزش زبان از طریق رقص بخش اول
6آموزش مبتنی بر بازی در سیستم آموزشی مدرن
5چگونه به کودکان انگلیسی درس بدهیم
4تدریس زبان در خارج از کشور
3شش راهکار برای تدریس آنلاین
2ترفندها و راهکارهای تدریس در مهدکودک
1داستان های انگلیسی کودکان

کتاب Got it

آموزشگاه زبان خزائلی، روش‌کار و اهداف کتاب آموزشی از جمله کتاب Got it را برای مخاطب تشریح کرده است. با این هدف که با بالا‌بردن سطح آگاهی مخاطب گامی بلند در راستای آموزش برداشته شود. با به اشتراک گذاشتن نظرات خود در پایین همین مقاله ما را در ارائه خدمات بهتر یاری کنید. 

حتما صفحه آموزش زبان انگلیسی ما را اینجا مطالعه کنید.

 

 

درس خوش آمد گویی

بخش خوش آمد گویی کتاب Got it شامل شش صفحه تمرین واژگان و گرامر است. این بخش مواردی را تحت پوشش قرار می‌دهد که زبان‌آموزان در سطح قبلی خوانده‌اند. در سطح مبتدی (starter)، به زبان‌آموزان دیدی کلی در‌مورد مطالبی که در سطح اولیه خواهند آموخت، (پیش از آن‌که برنامه درسی در درس اول شروع شود) ارائه می‌شود.


مترجم: رؤیا کریمی جنابی

 

دروس اصلی

دروس اصلی به‌صورت زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

ارائه درس اصلی (presentation and language focus)، دو صفحه.
واژگان (vocabulary)، یک صفحه.
گرامر (Grammar)، یک صفحه.
مکالمه (communication)، یک صفحه.
گرامر (Grammar)، یک صفحه.
مهارت‌ها (skills)، دو صفحه.

 

درس اصلی کتاب Got it

متنی که در صفحه سمت چپ در کتاب Got it ارائه می‌شود، تم، گرامر، واژگان و کاربرد زبان را در اختیار زبان‌آموزان قرار می‌دهد. تمرینات زبانی که در صفحه سمت راست ارائه می‌شود، به زبان‌آموزان اجازه می‌دهد تا به طور کامل با دیالوگ ارتباط برقرار کنند. آن‌ها را ترغیب می‌کند تا زبانی را که تازه یاد گرفته‌اند، پیش از آن‌که رسماً در بخش‌های واژگان و گرامر ارائه و تمرین شود، به‌صورت شخصی به کار برند.

در سطح (starter 1)، متن کتاب، دیالوگ‌هایی است که به‌صورت یک داستان تصویری ارائه می‌شود. این داستان‌های تصویری، با استفاده از موقعیت‌هایی که زبان‌آموزان با آن‌ها آشنا هستند، خواسته‌ی آن‌ها را منعکس می‌کند. آن‌ها را در درس شرکت می‌دهد و در آن‌ها ایجاد انگیزه می‌کند. تمرکز هر درس بر روی یکی از قسمت‌های متفاوت زندگی شخصیت‌های اصلی داستان است.

 

داستان کتاب Got it

در سطح مبتدی، داستان در مدرسه اتفاق می‌افتد و جاکوب با دختر جدیدی به نام لوسیا آشنا می‌شود. لوسیا به گروه کر مدرسه ملحق می‌شود و جاکوب هم به این گروه ملحق می‌شود. دوستان جاکوب از این مسئله عصبانی می‌شوند, چون تمرین کر باعث می‌شود که او با تأخیر به تمرین فوتبال برسد. مکس به جاکوب می‌گوید باید بین فوتبال و کر یکی را انتخاب کنی. جاکوب غمگین می‌شود و کر را انتخاب می‌کند؛ به این‌صورت بازی بزرگ فوتبال را از دست می‌دهد. لوسیا در دقایق آخر جاکوب را متقاعد می‌کند تا در بازی شرکت کند. دوستان جاکوب به تماشای اجرای کر می‌روند و می‌فهمند که کر واقعاً جالب است.

سطوح کتاب Got it

در سطح (۱)، داستان دو گروه (Supernova and The Misfitz) را دنبال می‌کنیم که با هم در رقابت هستند. زاک خواننده اصلی گروه سوپرنوا متکبرانه برخورد می‌کند و به تمرینات گروه اهمیتی نمی‌دهد. سایر اعضا گروه از او مأیوس می‌شوند. زاک تصمیم می‌گیرد که سوپر نوا را ترک کند و به گروه میسفیتز ملحق شود و گروه سوپرنوا را در آخرین لحظه بدون خواننده رها می‌کند. رزی یکی از اعضا گروه سوپرنوا تصمیم می‌گیرد آواز بخواند و قیافه‌ی خود را تغییر می‌دهد و همه را شگفت‌زده می‌کند. در نهایت, گروه سوپرنوا برنده مسابقه می‌شود. زاک عصبانی می‌شود اما اعضا گروه سوپرنوا خیلی خوشحال می‌شوند.

در سطح (2) و (3)، تأکید روی متونی است که با موضوعات فردی سر و کار دارد و طبیعت رشد یافته‌تری دارد. چراکه با این حقیقت مواجه هستیم که زبان‌آموزان همراه با سلایق و علایقی که دارند, در سال‌های نوجوانی خیلی سریع رشد می‌کنند. قالب‌ها و سبک‌های مختلفی که شامل دیالوگ، مقالات مجلات و صفحات وب سایت‌ها می‌باشند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس از متن کتاب، زبان‌آموزان باید به یک سری سؤالات پاسخ دهند تا بتوان به میزان درک مطلب آن‌ها پی برد. در سطح مبتدی و سطح یک، بخش check it out توجه زبان‌آموزان را به اصطلاحات محاوره‌ای مفید در دیالوگ‌ها جلب می‌کند. در حالی‌که در سطح دو و سه به زبان‌آموزان کمک می‌کند تا دایره لغات خود را افزایش دهند.

 

محتوای اصلی درس زبان

تمریناتی که در این بخش (بخش تمرکز روی زبان‌ها) ارائه می‌شود، زبان‌آموزان را با زبان ارائه شده در درس آشنا می‌سازد. بدون آن‌که از آن‌ها بخواهد تا آن را تغییر دهند. در سطح مبتدی و سطح یک، زبان‌آموزان روی زبان مقصد و در رابطه با صحنه‌های خاص و بخش‌های دیالوگ داستان تصویری تمرکز دارند. سطح دو و سه، زبان‌آموزان عبارات و ساختارهایی را از متن درس پیدا می‌کنند و از آن‌ها برای کامل‌کردن جملات یا کپشن های متن کتاب استفاده می‌کنند. در نهایت، تمرکز بر روی فعالیت‌های دونفره، به زبان‌آموزان فرصت می‌دهد. فرصتی تا با زبان جدید در موقعیت‌های شخصی و با دنبال‌کردن دقیق الگوها، ارتباط برقرار کنند.

 

واژگان زبان انگلیسی

در صفحه واژگان کتاب Got it، تعدادی واژه‌ی مربوط به موضوع درس که در درس به آن‌ها اشاره شده است، ارائه و تمرین می‌شود. قسمت look شامل نکات مفیدی است که توجه را به سمت مشکلات و خطاهای بالقوه جلب می‌کند. این بخش شامل قوانین هجی کردن، استثناها یا فرم‌های بی‌قاعده، ترکیبات همنشین (collocations) و یادداشت‌هایی درباره کاربرد زبان انگلیسی است. زبان‌آموزان یک بار دیگر فرصت تمرین صحبت کردن و انجام فعالیت‌های دونفره را در آخر درس دارند. در صفحه واژگان، زبان‌آموزان برای انجام تمرینات تکمیلی آنلاین و تمرینات تکمیلی در کتاب کار هدایت می شوند، جایی که می‌توان در آن واژه‌های درس را بیشتر تمرین کرد.

 

دستور زبان انگلیسی

روش کار در کتاب‌های Got it بر این اساس است که اگر زبان‌آموزان خودشان روی قوانین کار کنند، آن‌ها را بهتر می‌فهمند و به‌خاطر می‌سپارند. در نتیجه، در این سری کتاب‌ها نگرشی مبنی بر کشف و جستجو، در تدریس گرامر وجود دارد. هر درس، دو درس گرامری دارد که با ارائه یک نمودار گرامری شروع می‌شود. نموداری که در آن ساختارهای کلیدی درس همراه با مثال‌هایی از متن درس به‌عنوان الگو ارائه می‌شود. زبان‌آموزان هنگام انجام بخش think، ضمن تمرین ساختارهای جدیدی که قبلاً در درس ارائه شده است، به استفاده درست آن‌ها همراه با جزئیات بیشتر تشویق می‌شوند.

در هر صفحه گرامر یک فعالیت اختیاری ارائه می‌شود که روش جالبی است برای تمرین تکمیلی برای کسانی که کار خود را زود تمام کرده‌اند. کسانی که کارشان را زودتر تمام می‌کنند می‌توانند به جدولی که در انتهای کتاب قرار دارد مراجعه کنند. با این جدول می‌توان آنچه در درس ارائه شده است را تمرین کرد. در انتهای هر صفحه گرامر، زبان‌آموزان  برای انجام تمرینات تکمیلی آنلاین و تمرینات تکمیلی در کتاب کار هدایت می شوند. جایی که در آن تمرینات بیشتری موجود است. 

 

ارتباطات کلامی زبان انگلیسی

یک صفحه در هر درس بر مکالمه انگلیسی روزمره تمرکز دارد. مکالمه به‌صورت دیالوگ‌هایی ارائه می‌شود که واژگان و گرامر درس‌های قبل را دوره می‌کند. در بخش learn it, use it زبان مقصد در دیالوگ خلاصه می‌شود در حالی‌که در بعضی از صفحات، تمرینات تلفظی ارائه می‌شود که توجه زبان‌آموزان را به صداهای خاص یا جنبه‌های مربوط به آهنگ جمله (intonation) جلب می‌کند. سپس زبان‌آموزان پیش از آن‌که به‌صورت دو نفره مکالمه را تمرین کنند، مکالمات را در موقعیت‌های متفاوتی گوش می‌دهند. در آخر هر صفحه‌ی مکالمه، زبان‌آموزان برای انجام تمرینات تکمیلی آنلاین و تمرینات تکمیلی در کتاب کار هدایت می‌شوند. جایی‌که در آن تمرینات بیشتری موجود است.

 

مهارت‌های زبان انگلیسی

دو صفحه‌ی آخر هر کتاب Got it شامل مهارت‌هایی در زبان مقصد می‌شود که هدف از طراحی آن این است که به زبان‌آموزان راه‌کارهایی ارائه کنند تا بتوانند در تک‌تک مهارت‌ها اعتماد به نفس پیدا کنند. در این قسمت نکات زبانی که زبان‌آموزان از درس یاد گرفته‌اند، تقویت و بازیابی می‌شود و سایر جنبه‌های موضوع درس نیز در آن بررسی می‌شود. متون خوانداری واقعاً با موضوع اصلی درس سر و کار دارند و برگرفته از موقعیت‌های زندگی روزمره هستند. تمرینات درک متن معمولاً با مرور‌کردن شروع می‌شود و با سؤال‌های مفصل‌تری که با گذراندن سری کتاب‌ها به‌مرور سخت‌تر می‌شوند، ادامه می‌یابد.

فعالیت‌های بخش شنیداری، موضوع متن را دنبال می‌کند. الگوهای تمرینی متفاوتی برای کمک به زبان‌آموزان برای برقراری تعادل بین تمرینات مهارت‌های شنیداری و درک مطلب به‌کار می‌رود. در بخش‌های گفتاری و نوشتاری به زبان‌آموزان این فرصت داده می‌شود که به موضوعات درس بر مبنای نظر خودشان پاسخ دهند. برای کمک به زبان‌آموزان به‌منظور سازماندهی نظرات خودشان، معمولاً هر دو بخش گفتاری و شنیداری با یک مرحله آمادگی نوشتاری شروع می‌شوند. هدف این است که از یک‌طرف بین ارائه الگوهای روشن و مشخص تعادل برقرار شود. همچنین از طرف دیگر آزاد گذاشتن زبان‌آموزان برای بیان خود و تجربیات‌شان توسط واژگان و ساختارهایی که به تازگی یاد گرفته‌اند، تعادل برقرار شود.

 

کتاب Got it starter

پس از هر دو درس اصلی، یک دوره‌ی چهار صفحه‌ای وجود دارد که شامل موارد زیر است:

یک صفحه دوره گرامر و واژگان، یک صفحه مکالمه‌ی تکمیلی است. همچنین, یک صفحه بخش خوانداری در‌مورد فرهنگ (Culture club reading)، یک صفحه بخش پیشرفت من (My progress) است. صفحه اول دوره، نکات اصلی گرامری و واژگانی دو درس قبل را پوشش می‌دهد. صفحه دوم شامل تمرینات مکالمه‌ی تکمیلی می‌باشد. این قسمت تمریناتی از قسمت‌های مکالمه دو درس قبل که عبارت است از تمرینات تلفظ و تمرینات شنیداری تکمیلی درک متن را در بر می‌گیرد. بیشتر نوجوانان کنجکاو هستند که بدانند زندگی هم سن و سال‌های خودشان در نقاط دیگر جهان چگونه است.

بخش خوانداری Culture club از جنبه‌های متفاوت دنیای انگلیسی زبان، از دید یک نوجوان توضیحی واقعی را ارائه می‌کند. بخش Presentation در پایان هر درس از زبان‌آموزان می‌خواهد نظر شخصی خود را در قالب یک ارائه، بیان کنند. بخش My progress، یک بخش ارزیابی شخصی است که به تعیین سطح  "CEFR" چهارچوب مرجع مشترک اروپایی برای زبان " مربوط می‌شود. اگر زبان‌آموزان بتوانند پیشرفت خود را انعکاس بدهند، در آن‌ها انگیزه ایجاد می‌کند و تشویق می‌شوند تا مسئولیت یادگیری خود را بر‌عهده گیرند.

 

یادآوری

در کتاب Got it بعد از هر چهار درس، یک بخش دوره دو صفحه‌ای وجود دارد که نکات اصلی گرامری و واژگانی نیمه‌ی اول کتاب را پوشش می‌دهد. محتوای چاپ دوم کتاب‌های Got it، جلد دوم هر سطحی با این درس شروع می‌شود.

 

بخش نوشتاری کتاب Got it

در کتاب زبان‌آموزان، این قسمت شامل چهار صفحه می‌شود که برای هر درس اصلی، تمرینات نوشتاری تکمیلی ارائه می‌دهد. این قسمت به زبان‌آموزان این فرصت را می‌دهد تا مهارت‌های کسب شده در بخش نوشتاری دروس را بالا برده و گسترش دهد. در هر قسمت، نکته زبانی مفیدی ارائه و سپس تمرین می‌شود. زبان‌آموزان با متنی به‌صورت الگو کار می‌کنند. آن‌ها سعی می‌کنند, متن را با کمک راهنمای نوشتن و با انشای خود بنویسند.

 

بخش فوق برنامه

برنامه آموزشی تکمیلی کتاب Got it شامل تمریناتی می‌شود که در کتاب زبان‌آموزان قرار داده شده و مواد آموزشی را برای هر دو بخش درس فراهم می‌کند. درس‌های تکمیلی این بخش با تم درس‌های کتاب زبان‌آموزان مطابقت دارد. موضوعاتی مثل جغرافیا، علوم، ریاضی، هنر و تاریخ که معمولاً زبان‌آموزان به زبان خودشان مطالعه می‌کنند.

پس از هر یک از دروس، پروژه‌ای ارائه می‌شود که بخشی از زبان ‌که روی آن تمرکز است را ارائه می‌دهد. این بخش با محتوای دروس تکمیلی تلفیق می‌کند و به زبان‌آموزان فرصت خلاقیت می‌دهد. پروژه‌ها را می‌توان در کلاس انجام داد یا می‌توان به‌عنوان تکلیف مشخص کرد. با توجه به وقت و نیاز زبان‌آموزان، پروژه‌ها می‌توانند به‌صورت گروهی، دونفره یا تکی انجام شوند.

 

معماها

کتاب زبان‌آموزان چهار صفحه جدول وجود دارد که برای هر درس اصلی دو جدول ارائه می‌شود. در این جدول‌ها واژگان و گرامر کلیدی ارائه شده در هر درس تمرین می‌شود. زبان‌آموزان پس از تکمیل تمرینات و فعالیت‌های صفحات گرامر، به این جداول ارجاع داده می‌شوند. جداول برای کلاس‌هایی که دانش‌آموزانی با توانایی‌های متفاوت دارند مناسب است. چراکه تمرین خوبی است برای کسانی که کار خود را زودتر تمام می‌کنند و برای زبان‌آموزان ضعیف‌تر هم ایجاد انگیزه می‌کند. راه دیگر استفاده از آن‌ها این است که به‌عنوان یک تمرین سرگرم‌کننده یا فعالیت آخر کلاسی از آن‌ها استفاده کنیم.

 

فهرست لغات انگلیسی

کتاب زبان‌آموزان شامل فهرست لغاتی می‌شود که مشخصاً بر اساس دروس و اجزای کلام تنظیم شده‌اند. این فهرست شامل کلیه گروه‌های لغات تازه هر هشت درس به اضافه موارد تصادفی دیگری است که ممکن است برای زبان‌آموزان تازگی داشته باشد.

 

کتاب کار زبان

بخش کتاب کار شامل هشت درس شش صفحه‌ای است که تمرینات تکمیلی زبانی و مهارت‌هایی که در کتاب کار آموزش داده شده است را ارائه می‌دهد. تمرینات کتاب کار می‌توانند در کلاس کامل شوند یا به‌عنوان تکلیف در خانه انجام شوند.

 

مدیریت کلاس زبان انگلیسی (ویژه اساتید)

مدیریت کلاس به‌عنوان محیطی که در آن باید به زبان انگلیسی صحبت کرد:

  •     تا آنجا که می‌توانید برای دادن دستورات در کلاس از زبان انگلیسی استفاده کنید و از زبان‌آموزان هم بخواهید که از زبان انگلیسی استفاده کنند. به‌عنوان مثال می‌توانید جملاتی نظیر جملات زیر به‌کار برید:

Open your books at page 10.
Raise your hand.
Work in pair, etc.

  •     زبان‌آموزان را هم باید برای استفاده از عباراتی نظیر عبارات زیر تشویق کرد:


How do you say… in English?
How do you spell..?
I don't understand.
Please can you repeat that?
Can you say that more slowly, please?
Can I go to the bathroom?

چگونگی مدیریت کلاس‌های پرجمعیت

اگر یک برنامه همیشگی نظیر برنامه زیر داشته باشید، مدیریت کلاس‌های بزرگ ساده‌تر خواهد بود:

  •     یک برنامه از فعالیت‌های روزانه روی تخته بنویسید.
  •     برای تمام فعالیت‌ها، زمان را در‌نظر بگیرید و اتمام وقت را به آن‌ها یادآوری کنید. مثلاً: فقط دو دقیقه وقت دارید.
  •     وقتی زبان‌آموزان مشغول کار هستند در کلاس قدم بزنید و آن‌ها را زیر نظر داشته باشید.
  •     سعی کنید شخصیت و سبک یادگیری زبان‌آموزان را بشناسید تا بتوانید پتانسیل آن‌ها را در کلاس بالا ببرید.
  •     بگذارید زبان‌آموزان قوی‌تر به آن‌ها که ضعیف‌تر هستند کمک کنند. در عین‌حال اطمینان حاصل کنید که همیشه جو احترام و درک متقابل وجود دارد.
  •     قبل از شروع مطمئن شوید که همه می‌دانند چه کاری باید انجام دهند. مثال‌های واضحی ارائه دهید. از زبان‌آموزان نیز بخواهید که آن‌ها هم مثال بزنند.

 

تمرینات گروهی یادگیری زبان انگلیسی

تعامل در کار به‌صورت گروهی و یا به‌صورت دو نفره در کلاس‌های زبان نقش حیاتی دارد. زبان‌آموزان خیلی سریع به آنچه از آن‌ها انتظار می‌رود، عادت می‌کنند. در اینجا چند راهکار برای سازماندهی کار گروهی در کلاس‌های بزرگ ارائه می‌کنیم:

  •     در هر گروه بیش از پنج زبان‌آموز قرار ندهید.
  •     وظایف هر جفت یا گروه را در کلاس نشان دهید.
  •     محدودیت زمانی قائل شوید و زمان باقی‌مانده را به آن‌ها یادآوری کنید.
  •     فعالیت‌های گروه‌ها را با اختصاص‌دادن حروفی مثل (A, B, C, etc.) به هر گروه زود تنظیم کنید. زبان‌آموزانی از هر گروه را که حروف آن‌ها یکی است را با هم جور کنید.


آهنگ‌ها ی انگلیسی

راه‌های زیادی هست که با استفاده از آن‌ها می‌توانید از آهنگ‌ها در کلاس بهره‌برداری کنید. در اینجا توصیه‌هایی برای آن ارائه می‌شود:

  •     پر کردن جای خالی (Gap- fill)

 راه‌های گوناگونی برای انجام این فعالیت وجود دارد که در آن متن آهنگ‌ها داده می‌شود و کلمات‌کلیدی در آن‌ها حذف می‌شود. اگر بخواهیم این‌کار را برای زبان‌آموزان ساده‌تر کنیم، می‌توان کلمات حذف شده را در یک کادر قرار داد. هنگامی‌که زبان‌آموزان متن آهنگ را می‌خوانند، سعی می‌کنند، جاهای خالی را پر کنند. سپس, آهنگ انگلیسی را گوش داده و جاهای خالی پرشده را چک می‌کنند.

اگر بخواهید این فعالیت را سخت‌تر کنید، می‌توانید برای سردرگم کردن زبان‌آموزان کلمات بیشتری به کادر مورد‌نظر اضافه کنید. کلماتی در این کادر قرار دهید که اصلاً ربطی به کلمات حذف شده ندارند. مهم است که جاهای خالی را با دقت انتخاب کنید، چون باید کلماتی را در آهنگ در نظر بگیرید که به خوبی قابل‌شنیدن باشند. زبان‌آموزان باید بتوانند آن‌ها را از متن حدس بزنند و بفهمند که کدام کلمه بیشتر برای جای‌خالی مناسب است.

  •     تصحیح اشتباهات (Correct the mistakes)

این فعالیت شامل: ارائه کلمات یا اطلاعات غلط در‌مورد متن آهنگ می‌شود. از زبان‌آموزان بخواهید مشخص کنند کدام قسمت غلط است. سپس به‌جای آن‌ها، کلمات صحیح قرار دهند. قبل از آن‌که به آهنگ گوش کنند جواب‌های آن‌ها را چک کنید.

  •     انتخاب جایگزین درست (Choose the correct alternative)

 در متن آهنگ، زبان‌آموزان باید بین دو یا چند کلمه یا عبارت جایگزین، یکی را انتخاب کنند تا بتوانند متن آهنگ را به درستی، پر کنند. سپس زبان‌آموزان باید آهنگ را گوش دهند و متن را چک کنند.

  •     کلمات هم قافیه را با هم جور کردن (Match rhyming words)

ساختار بیشتر آهنگ‌ها به‌گونه‌ای است که انتهای هر خط کلماتی هم قافیه قرار می‌گیرد. این امر فرصت خوبی را ایجاد می‌کند تا بر روی صداهای مختلف کار شود. یک تمرین مناسب در این زمینه این است که به زبان‌آموزان متن آهنگی را بدهیم که خطوط آن جا‌به‌جا شده باشد. زبان‌آموزان باید سعی کنند, جای خطوط را بر مبنای قافیه تغییر دهند. پیش از آن‌که آهنگ را گوش بدهند، جواب‌های آن‌ها را چک کنید. راه دیگر این است که زبان‌آموزان بین دو جایگزین در آخر هر خط یکی را انتخاب کنند. به این معنا که کلمه‌ای انتخاب شود که بهترین قافیه را ایجاد می‌کند یا کلمه‌ای را انتخاب کنند که بیشتر به متن می‌آید.

  •     جور کردن کلمات با تعاریف (Match words to definitions)

آهنگ‌ها معمولاً حاوی عبارات، اصطلاحات غیررسمی و گرامر محاوره‌ای هستند. در گروه‌های قوی‌تر خوب است که از زبان‌آموزان بخواهیم سعی کنند معنای کلمات و عبارات سخت را توضیح دهند. راه دیگر این است که وقتی متن آهنگ‌ها دارای کلمات استاندارد زیادی است. زبان‌آموزان می‌توانند با هم به‌صورت گروهی کار کنند و معنای کلمات را در دیکشنری پیدا کنند و بر روی آن به توافق برسند.


بازخورد

برای زبان‌آموزان کتاب Got it مهم است که بفهمند کارشان چطور است. وقتی فعالیت‌های آن‌ها را زیر نظر دارید، نظر خود را به آن‌ها بگویید. روش دیگر این است که تمرین داده شده به کل کلاس را ارزیابی کنید. زبان‌آموزان می‌توانند دست‌های خود را بالا ببرند برای نشان دادن این که چند تا از پاسخ‌ها را بلد هستند. همچنین, بگویند که تمرین سخت یا آسان و غیره بود است.

زبان‌آموزان را تشویق کنید تا با استفاده از سیستم امتیاز، درست رفتار کنند. اگر ساکت بودند، به‌عنوان پاداش به آن‌ها به‌صورت دو‌به‌دو یا گروهی امتیاز دهید. از گروهای دو نفره یا سایر گروه‌هایی که ساکت نیستند یا به زبان انگلیسی صحبت نمی‌کنند، امتیاز کم کنید.

 

(Common European Framework of Reference (CEFR

چهارچوب مرجع مشترک اروپایی برای زبان (تعیین سطح CEFR) به‌منظور شناخت سطح موفقیت افراد در یادگیری زبان خارجی در اتحادیه اروپا طراحی شده است. امروزه استفاده از آن از مرزهای اروپا گذشته و به مناطق دیگر جهان نظیر امریکای لاتین، آسیا و خاورمیانه رسیده است. CEFR دانش زبانی را در سه سطح A, B, C تعریف می‌کند. هر سطح به دو سطح فرعی دیگر تقسیم می‌شود:

A

Basic User

زبان‌آموز اولیه

A1

Breakthrough

مبتدی

    A2

Waystage

فوق مبتدی

B

Independent

زبان‌آموز مستقل

B1

Threshold

متوسط 

    B2

Vantage

فوق متوسط

C

 Proficient

زبان‌آموز متخصص

C1

Effectiveness

پیشرفته

    C2

Mastery

فوق پیشرفته

    

CEFR به مدرسین کتاب Got it این امکان را می‌دهد که پیشرفت و دستاوردهای زبان‌آموزان را مورد ارزیابی قرار دهند. زبان‌آموزان در بخش دوره (reviews) که پس از دروس دو، چهار، شش و هشت قرار دارد به سؤالات CEFR، پاسخ می‌دهند. هدف Got it! این است که زبان‌آموزان پس از طی کردن یک دوره چهار ساله، از سطحی که اصلاً انگلیسی بلد نیستند یا از سطح A1 به سطح B2 برسند.

 

توضیحات مربوط به سطوح CEFR

توصیف سطوح CEFR به شرح زیر است:

زبان‌آموز مبتدی

سطح A1: زبان‌آموز در این سطح می‌تواند عبارات روزمره آشنا و ابتدایی را بفهمد و به‌کار برد. همچنین عبارات خیلی ابتدایی که نیازهای او را برآورده می‌کند. می‌تواند خود و دیگران را معرفی کند و سؤال‌هایی در‌مورد مسائل شخصی نظیر محل زندگی یا چیزهایی که دارد را پاسخ دهد. در سطحی ساده می‌تواند با افراد دیگر تعامل داشته باشد به شرطی که به‌طور واضح و آرام صحبت کنند.

سطح A2: زبان‌آموز در این سطح می‌تواند جملات و عبارات پر تکراری که در ارتباط با نیازهای ضروری است (مثل اطلاعات خیلی ابتدایی در مورد خانواده، خرید، جغرافیای محلی و کار) را بفهمد. می‌تواند درباره وظایف ساده و روزمره که نیاز به تبادل اطلاعاتی ساده و مستقیم درباره موضوعات آشنا و روزمره دارد، تبادل نظر کند. همچنین می‌تواند جنبه‌های ساده‌ای از گذشته خود، محیط اطراف خود و مواردی درباره نیازهای اولیه‌اش را توصیف کند.

Independent user (زبان‌آموز مستقل)

سطح B1: زبان‌آموز در این سطح می‌تواند مفاهیم کلی به زبان استاندارد در مورد چیزهایی که معمولاً در محیط کار، مدرسه، محل تفریح و ... با آن مواجه است را متوجه شود. می‌تواند از پس موقعیت‌هایی برآید که در سفر با آن مواجه می‌شود. می‌تواند متن‌های ساده منسجمی درباره علائق شخصی و یا موضوعاتی که با آن‌ها آشنا است را بنویسد. می‌تواند تجارب و موقعیت‌ها، آمال، آرزوها و امیدهای خود را توصیف کند و به صورت مختصر دلایل و توضیحاتی پیرامون عقاید و برنامه‌هایش ارائه دهد.

سطح B2: زبان‌آموز در این سطح می‌تواند مفاهیم کلی یک متن پیچیده را هم در مورد مفاهیم عینی و هم مفاهیم انتزاعی ازجمله مباحث فنی در حوزه تخصص اش را درک کند. می‌تواند با سطحی از تسلط با دیگران تعامل کند به‌گونه‌ای که برای برقراری ارتباط با فرد بومی نیازی به شخص دیگری نداشته باشد. می‌تواند برای طیف وسیعی از موضوعات، متن‌هایی واضح و مفصل بنویسد و نظرش را در مورد موضوع مورد نظر و نقاط ضعف و قوت آن بیان کند. 

یادداشت‌های زبانی من

این قسمت در رابطه با بخش CEFR ایجاد شده است. در این قسمت مانند پوشه‌ای است که زبان‌آموزان، تجاربی که از زبان انگلیسی و یادگیری زبان انگلیسی داشته‌اند را در آن نگهداری می‌کنند و از اجزا زیر تشکیل شده است:

بیوگرافی زبان‌آموزی من

این بخش شامل موارد زیر است:

  •     فهرستی که زبان‌آموزان از مهارت‌های زبانی خود تحت‌عنوان " what I can do " دارند. این قسمت بعد از دوره دروس دو، چهار، شش و هشت قرار دارد.
  •     ابزاری که به زبان‌آموزان کمک می‌کند تا سبک و هدف یادگیری خود را مشخص کنند. به صفحه xviii که فرم قابل کپی کردن برای زبان‌آموزان در آنجا موجود است مراجعه کنید.
  •     فهرستی از فعالیت‌های مربوط به یادگیری در بیرون از کلاس ارائه شده است. به صفحه xviii که فرم قابل کپی‌کردن برای زبان‌آموزان در آنجا موجود است مراجعه کنید.

روادید زبانی

  •     مصاحبه‌ای که در پایان سال تحصیلی به زبان انگلیسی با زبان‌آموزان انجام می‌شود.

پرونده تحصیلی

نمونه کارهای کتاب Got it زبان‌آموزان ‌که شامل آزمون‌ها، کارهای نوشته شده توسط آن‌ها، پروژه‌ها یا هر چیزی که زبان‌آموزان انجام داده‌اند. می‌توانید از آن‌ها بخواهید پاسخ‌های خود به تعیین سطح CEFR را روی یک کاغذ جداگانه یادداشت کنند و در پوشه خود قرار دهند. علاوه بر این، برای هر زبان‌آموز یک کپی از فرم صفحه xix هنگام تکمیل تعیین سطح CEFR در کتاب تهیه کنید. از آن‌ها بخواهید این فرم‌ها را هم در پوشه قرار دهند. در آخر آن‌ها را تشویق کنید تا بخش‌هایی از کارهای خود را در موضوعات مختلف در طول سال انتخاب کنند و در پرونده‌ای در بخش Portfolio گردآوری کنند.

 

 


Refrence:

نویسنده:

مترجم: رؤیا کریمی جنابی

امتیاز: 5 از 6 رای

تاریخ نشر: ۱۳۹۹/۶/۱۵ 9/5/2020 12:00:00 AM https://khazaelischool.com/articles/کتاب-Got-it

Publisher Logo
تهیه شده در: مدرسه زبان خزائلی

We hope this article has been helpful

Would you like to rate this article?

دیدگاه شما:


نام کامل
ایمیل(نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
متن پیام

کد زیر را وارد کنید
Captcha Picture