Loading...
آدرس آموزشگاه کرج، رجایی شهر، بلوار رستاخیز، خیابان ۱۲ ام شرقی، پلاک ۱۱۹ تلفن آموزشگاه 02634401060
دسته:
زیر دسته:
51بهترین سایت‌های آموزش زبان انگلیسی
50نحوه تولید حروف بی صدا و صدادار
49الفبای آوایی
48سطوح زبان انگلیسی
47واژه سازی و اصطلاحات لغوی
46کلمات چگونه شکل گرفته اند
45معنی کلمات چیست
44بعد اسم چه می آید
43تدریس عبارات اسمی
42Introducing nouns
41Multi_word phrasal verbs Teacher Knowledge
40Teacher Knowledge Auxiliaries Modals
39Teaching verbs Teacher Knowledge
38Aspect Teacher Knowledge
37Verb tenses Teacher Knowledge
36پرسش سوال Teacher Knowledge
35 clauses Teacher Knowledge
34ساختار جمله بندی Teacher Knowledge
33Teacher Knowledge
32تکنیک ان ال پی برای یادگیری زبان
31آموزش محتوا محور زبان
30بهترین روش یادگیری املای زبان انگلیسی
29مهارت ترجمه تخصصی
28بهترین روش آموزش زبان به کودکان چیست
27کتاب Got it
26ویژگی بهترین معلم زبان انگلیسی
25فواید یادگیری زبان برای مغز
24راهکارهای ایجاد محیطی مثبت برای یادگیری
23ده دیدگاه متفاوت برای تدریس زبان در شرایط متفاوت
22ارزیابی یادگیری AFL
21بازی با کلمات انگلیسی
20بازیهای نمایشی
19آموزش انگلیسی با کاردستی
18چه چیز یک معلم را موفق می کند
17محیط آموزش زبان انگلیسی
16American English File
15چگونه یک معلم زبان باشیم
14توانش زبانی کنش زبانی
13بهترین آهنگ‌های انگلیسی برای یادگیری زبان
12اختلال پردازش حسی
11خرید کتاب Hey There
10کلمات کمیت در انگلیسی
9راهکار ایجاد محیطی امن برای یادگیری
8ورزش و فعالیت بدنی در کلاس زبان
7آموزش زبان از طریق رقص بخش اول
6آموزش مبتنی بر بازی در سیستم آموزشی مدرن
5چگونه به کودکان انگلیسی درس بدهیم
4تدریس زبان در خارج از کشور
3شش راهکار برای تدریس آنلاین
2ترفندها و راهکارهای تدریس در مهدکودک
1داستان های انگلیسی کودکان

ورزش و فعالیت بدنی در کلاس زبان

آیا تا به حال یک کلاس از دانش‌آموزان ابتدایی داشته‌اید که کاملاً ساکت بنشینند؟ کلاسی با بچه‌های کوچکی که ساکت باشند و کاملاً بر روی یک کار تمرکز داشته باشند؟ ورزش و فعالیت بدنی در کلاس زبان را برای افزایش قدرت یادگیری به‌کار گرفته‌اید؟

شاید جواب شما نه باشد. هرکس که بیشتر از یک روز در یک کلاس مدرسه‌ی ابتدایی تدریس کرده باشد. قطعا می‌داند که چقدر سخت است دانش‌آموزان را روی صندلی‌های خودشان نگه‌دارید. همچنین کاری کنید که روی درس تمرکز داشته باشند. اما به‌جای آن‌که از انرژی بچه‌ها ناراضی باشیم، باید از هیجان آن‌ها برای فعالیت‌های آموزشی استفاده کنیم. استفاده از فعالیت بدنی در کلاس زبان نیز در روند آموزشی تاثیر بسزایی دارد.

 

ورزش و فعالیت بدنی در کلاس زبان

 

هنگامی‌که دانش‌آموزان انرژی طبیعی خود را تخلیه نکنند، خسته و گیج می‌شوند. به بیرون از پنجره خیره می‌شوند، دفترشان را خط‌خطی می‌کنند. هواپیمای کاغذی درست می‌کنند و حتی بلند می‌شوند و توی کلاس راه می‌روند. این کارها صبر هر معلمی را تمام می‌کند.

هنگامی‌که دانش‌آموزان باید ورزش و فعالیت بدنی در کلاس زبان بیشتری در مدرسه داشته باشند، بهتر یاد می‌گیرند. پس بیایید این فعالیت‌های بدنی را به کلاس زبان انگلیسی پیوند دهیم. قطعاً دانش‌آموزان شما، آن را دوست خواهند داشت!

 

نویسنده: Matthew Lubin
مترجم: رؤیا کریمی جنابی

 

مزایای فعالیت‌های بدنی در کلاس زبان ESL

ورزش و فعالیت بدنی در کلاس زبان راهی برای تخلیه‌ی انرژی دانش‌آموزان است که سایر معلم‌ها از آن بهره نمی‌گیرند. یک تمرین بدنی کوتاه مدت، دانش‌آموزان را بیشتر به یادگیری راغب می‌کند. در این‌صورت برای ده تا پانزده دقیقه‌ای که می‌خواهید درس بدهید، ساکت بنشینند. به این فکر کنید که سه تا پنج دقیقه فعالیت بدنی باعث می‌شود, مدت پانزده دقیقه یک کلاس ساکت و منظم داشته باشید.

چون دانش‌آموزان در هنگام فعالیت‌های بدنی و پس از آن از مهارت‌های زبانی خود استفاده می‌کنند. به این ترتیب زمان مفید یادگیری آن‌ها هم افزایش می‌یابد. در خلال فعالیت‌های بدنی در کلاس، به دانش‌آموزان دستوراتی می‌دهید. دانش‌آموزان باید برای شرکت در فعالیت‌ها به آن‌ها گوش کنند. هرگاه که در هنگام انجام فعالیت بدنی باید حرفی بزنند در واقع به مهارت‌های زبانی آن‌ها افزوده می‌شود.

در برخی موارد می‌توانید مهارت خواندن را هم به برنامه‌ی فعالیت‌های بدنی اضافه کنید. پس در واقع روی سه مورد از چهار مهارت زبان انگلیسی کار می‌شود. به جهت هم‌بستگی بین کلمات انگلیسی و واکنش‌های فیزیکی، دانش‌آموزان می‌توانند کلمات و عبارات را خیلی راحت‌تر تشخیص دهند.
با واژه‌ی ساده‌ای مثل " Wave " شما می‌توانید از دانش‌آموزان خود بخواهید که بشنوند، حرف بزنند و عمل کنند. مهم‌تر این‌که انجام فعالیت‌های بدنی در کلاس زبان انگلیسی جوی شاد برای دانش‌آموزان ایجاد می‌کند. دانش‌آموزان ‌که می‌بینند کلاس شاد و سرگرم کننده است. بیشتر دوست دارند موقع درس حواس خود را جمع کنند و اطلاعات را بهتر نگه می‌دارند. همچنین این‌کار باعث می‌شود که شما در مدرسه معلم مشهوری شوید.

 

مقایسه فعالیت‌های بدنی فردی و کلاسی

هنگامی‌که فعالیت‌های بدنی را در کلاس زبان خود جای می‌دهید. شما می‌توانید هم فعالیت‌های بدنی کلاسی داشته باشید که همه در آن شرکت کنند. هم به صورت فردی از دانش‌آموزان بخواهید فعالیت بدنی داشته باشند. فعالیت‌های فردی در بعضی از کلاس‌ها, خصوصاً برای کلاس‌های بزرگ‌تر قدری مشکل‌تر است. باید بدانید که چه موقع این‌کار را بکنید و موقع اجرای فعالیت‌های بدنی توسط یک دانش‌آموز، بقیه‌ی دانش‌آموزان را کنترل کنید.
اگر از دانش‌آموز بخواهیم سر جای خودش این کار را انجام دهد؛ کمتر استرس می‌گیرد و کار راحت‌تر می‌شود. آوردن یک دانش‌آموز به پایین کلاس برای انجام فعالیت به صورت انفرادی انجام می‌شود. معمولاً برای تمرین یا ارائه‌ی مقدمه یا دوره‌ی درس قبل بهترین کار است.

اگر بخواهید واژه‌ی جدیدی را معرفی کنید تا اجرا شود، باید از دانش‌آموزانی بخواهید این‌کار را انجام دهند. واژه‌ها و حرکت‌های مربوط به نمایش آن‌ها را بهتر بلدند. دانش‌آموزان خوش برخوردی را انتخاب کنید که برایشان مهم نباشد که معلم به آن‌ها اشاره کند و آن‌ها را نشان دهد.
در طی دوره‌ی درس می‌توانید از دانش‌آموزان مشکل‌ساز بخواهید که برای بهتر ارائه کردن مفاهیم به دوستان خود کمک کنند. اما بهترین روش برای استفاده از فعالیت بدنی در کلاس زبان این است. به‌طور همزمان از تمام دانش‌آموزان در کلاس بخواهیم که در فعالیت‌ها شرکت کنند. این فعالیت‌ها بستگی به تعداد دانش‌آموزان، اندازه‌ی کلاس و بافت کلاس دارد. هرچه بیشتر درجای خود احساس آرامش داشته باشید متوجه خواهید شد. کدام فعالیت‌ها بهتر کار می‌کند و می‌فهمید که چگونه باید به آن‌ها نظم بدهید.
به این موضوع به عنوان یک پروژه‌ی تئاتر نگاه کنید، شما کارگردان هستید. در حال کاربر روی آنچه یاد داده‌اید هستید. می‌خواهید محصول کارتان خیلی خوب باشد, اما هم فضای کمی دارید و هم استعدادهایی دارید. ممکن است خیلی هم خوب نباشند. برای گرفتن بهترین نتیجه، شما باید با پنج فعالیت کلاسی تجهیز شوید که در پائین به آن اشاره می‌شود. فعالیت‌هایی که به‌طور همزمان هم دانش‌آموزان را شاد می‌کنند و هم سبب بهبود انگلیسی آن‌ها می‌شوند.

 

پنج ورزش و فعالیت بدنی در کلاس زبان

1.    فعل‌ها را با استفاده از حرکات بدنی آموزش دهید

این‌کار برای وقتی است که می‌خواهید افعال را به همه‌ی دانش‌آموزان کلاس یاد بدهید. اگر می‌خواهید کارهایی را یاد بدهید که در محیطی کوچک می‌توان آن‌ها را انجام داد. این فرصت خوبی است که از دانش‌آموزانتان بخواهید که آن‌ها را انجام دهند. وقتی فعل‌هایی مثل پریدن یا پرتاب کردن را به دانش‌آموزان یاد می‌دهید. می‌توانید از آن‌ها بخواهید که عملاً به شما نشان دهند که این کلمات چه معنایی دارند.
 هنگامی‌که به حرکات دانش‌آموزان نگاه می‌کنید متوجه می‌شوید. کدام بچه‌ها بلافاصله حرکات را انجام می‌دهند و کدام‌یک از بقیه تقلید می‌کنند. حالا شما می‌دانید که کدام دانش‌آموزان نیاز به کمک بیشتری برای یادگیری لغات دارند. اگر از کلماتی استفاده می‌کنید که نیاز به ترجمه و تخیل دارد مثل " رقص باید "، کارهای جالب بیشتری بکنید. دانش‌آموزان عاشق این هستند که خودشان را به روش‌های خنده‌داری نشان دهند.
 وقتی ببینند که شما به سبک رقصیدن مضحک آن‌ها می‌خندید. واقعاً ممنون شما خواهند بود (بگذارید فقط یک کاری انجام دهند، بعدها که بزرگ شوند خودشان رقص را یاد می‌گیرند). این برای شما هم یک فرصت است که به بازی‌های کودکی خودتان‌ که به فعالیت بدنی نیاز داشت، برگردید. می‌توانید به دانش‌آموزان خود از طریق بازی " سایمون می‌گوید " قسمت‌های مختلف بدن و حرکات را آموزش دهید.

 

2.    مسابقه‌ی خواندن و اجرا کردن افعال

انواع مختلفی از این مسابقه را می‌توان در گروه‌ها انجام داد. با استفاده از طبیعت رقابتی دانش‌آموزان، می‌توانید تشخیص دهید که کدام گروه از دانش‌آموزان می‌توانند هر کاری را بهتر انجام دهند. پاداش‌های قرارداده شده به نحوه‌ی اجرا و رفتار کلی آن‌ها بستگی دارد. برای این بازی باید دو تیم داشته باشیم و اندازه‌ی کلاس هم مهم نیست. این بازی ده تا پانزده دقیقه وقت می‌گیرد.

  •  وقتی گروه اول کلمه یا عبارت را درست خواند، گروه دیگر باید آن را به صورت نمایش اجرا کند.
  •  می‌توانید یک امتیاز به گروهی که کلمه را درست می‌خواند و گروهی که درست اجرا می‌کند، بدهید.
  • یک کلمه یا عبارت را به‌طوری که گروه دیگر نبیند، جلوی یک گروه نگه‌دارید تا آن را با صدای بلند بخوانند.

می‌توانید این فعالیت را برعکس هم انجام دهید. به این‌صورت که یک گروه اجرا کند و گروه دیگر حدس بزند که کلمه یا عبارت چیست. یک نوع دیگر از این بازی به این‌صورت است که باید به گروه اول تصویری که یک فعالیت را نشان می‌دهد را نشان دهیم. از یکی از دانش‌آموزان گروه بخواهیم که کلمه یا عبارت را روی تخته بنویسد. بعد گروه دوم باید کلمه یا عبارت را اجرا کند. سعی کنید آن را سرگرم کننده کنید. سپس, ببینید که چه کارهایی برای دانش‌آموزانتان بهتر است.

 

3.    نمایش مکالمه‌ها (دیالوگ‌ها)

با گروه‌های کوچک‌تری از دانش‌آموزان خصوصاً آن‌ها که بالاتر از سطح مبتدی هستند. شما می‌توانید از دیالوگ‌های کوچک برای نمایش استفاده کنید. می‌توانید از یک دیالوگ نسبتاً ساده مثل " کتابخانه کجاست؟ " یا " میشه مدادت رو قرض بدی؟ " استفاده کنید. دیالوگ‌ها باید دیالوگ‌هایی باشند که دانش‌آموزان قبلاً خوانده‌اند. پس با عبارات و کارهای مرتبط با آن‌ها هم آشنا هستند. در این بخش مثل دو بخش قبلی حرکات زیادی وجود ندارد.

اما حرکات به‌قدری هست که دانش‌آموزان تمام مدت کلاس به صندلی‌های خود نچسبیده باشند. شما می‌توانید دو نفر از دانش‌آموزان (بعضی اوقات سه یا چهار نفر بستگی به دیالوگ دارد) را بخواهید که به پائین کلاس بیایند. برای آن‌ها یک دیالوگ سریع در نظر بگیرید (مثل این‌که از یکدیگر جهات را بپرسند یا در مورد سرگرمی‌های هم بپرسند). اگر دیالوگ شامل چیزهایی مثل میشه یه ... قرض بگیرم؟ باشد به تقویت واژگان هم کمک می‌کند. به این صورت که از دانش‌آموزان بخواهید که شیء درست را برای دیالوگ بردارند.


4.    انواع تویستر

همه، بازی تویستر را دوست دارند؛ اما نمی‌توان این بازی را با تمام افراد کلاس انجام داد. انواعی از آن وجود دارد که می‌توان برای به حرکت در آوردن و به فکر انداختن دانش‌آموزان در کلاس انجام داد. شما می‌توانید از چیزهایی مثل رنگ‌ها و اشکال گرفته تا کلمات و عباراتی که بشود روی کف کلاس قرارداد، استفاده کنید. از انواع پلاستیک کشیده شده استفاده کنید و آن‌ها را روی کف کلاس بچسبانید به‌طوری که لیز نخورند.
 سعی کنید به اندازه‌ی کافی بزرگ باشند یا آنکه تعداد آن‌ها را چند برابر کنید. در این‌صورت هر دانش‌آموزی شانس بازی کردن را داشته باشد. خودتان یا یکی از دانش‌آموزانی که انتخاب می‌کنید باید کلمه، رنگ یا شکل را با صدای بلند بخواند و سایر دانش‌آموزان باید لغت مورد‌نظر را روی زمین پیدا کنند. توجه داشته باشید که شما نباید بازی را به شکل سنتی آن انجام دهید. چون ممکن است منجر‌به مشکلاتی از قبیل هل دادن یا صدمه زدن به یکدیگر شود.

 

5.    بازی بپر جلو

این بازی را با گروه‌های سه تا پنج نفره می‌توان انجام داد. می‌توانید کلاستان را به گروه‌هایی تقسیم کنید و بر اساس نتایج هر دور بازی به آن‌ها امتیاز بدهید. درست مثل سایر بازی‌ها می‌توانید یک تصویر جلوی بچه‌ها بگیرید. از بچه‌ها بخواهید که کلمه یا عبارت مناسب را بخوانند یا بنویسند. اولین دانش‌آموزی که جواب درست می‌دهد باید یک‌قدم جلو بپرد (با سه یا چهار جواب، یک دور بازی را می‌برد).

با هر پرش به طرف جلو، باید یک کارت باشد که دانش‌آموز بردارد و بخواند. اگر کارت را درست بخواند در همان نقطه برای سؤال بعدی می‌ماند. اما اگر درست نخواند باید به عقب بپرد. اگر دانش‌آموز کارت را درست نخواند، آن را سر جایش قرار دهید. این بازی ساده سبب می‌شود بقیه‌ی دانش‌آموزان هم توجه کنند چون باید در دورهای بعدی به بازی ملحق شوند.

مشکلی نیست که به چه شکلی حرکت را به کلاس درستان می‌آورید. به هر حال این کار عملکرد و رفتار کلی دانش‌آموزانتان را بهبود می‌بخشد. آن‌ها بین کلمات یا عبارات انگلیسی و حرکات ارتباط برقرار می‌کنند. انرژی کافی برای آن‌که تا آخر زمان کلاس ساکت بمانند را تخلیه می‌کنند. خلق و ایجاد جو سرگرم کننده در کلاس، سبب تشویق دانش‌آموزان به توجه در کلاس و یادگیری بیشتر هم می‌شود. به همین دلیل، خوب است امروز مقداری حرکت به کلاس زبان ESL خود اضافه کنید!

 


Refrence:

نویسنده:

مترجم: رؤیا کریمی جنابی

امتیاز: 4.33 از 6 رای

تاریخ نشر: ۱۳۹۸/۶/۲۸ 9/19/2019 12:00:00 AM https://khazaelischool.com/articles/استفاده-از-فعالیت-بدنی-در-کلاس-زبان

Publisher Logo
تهیه شده در: مدرسه زبان خزائلی

We hope this article has been helpful

Would you like to rate this article?

دیدگاه شما:


نام کامل
ایمیل(نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
متن پیام

کد زیر را وارد کنید
Captcha Picture