Loading...
آدرس آموزشگاه کرج، رجایی شهر، بلوار رستاخیز، خیابان ۱۲ ام شرقی، پلاک ۱۱۹ تلفن آموزشگاه 02634401060
دسته:
زیر دسته:
51بهترین سایت‌های آموزش زبان انگلیسی
50نحوه تولید حروف بی صدا و صدادار
49الفبای آوایی
48سطوح زبان انگلیسی
47واژه سازی و اصطلاحات لغوی
46کلمات چگونه شکل گرفته اند
45معنی کلمات چیست
44بعد اسم چه می آید
43تدریس عبارات اسمی
42Introducing nouns
41Multi_word phrasal verbs Teacher Knowledge
40Teacher Knowledge Auxiliaries Modals
39Teaching verbs Teacher Knowledge
38Aspect Teacher Knowledge
37Verb tenses Teacher Knowledge
36پرسش سوال Teacher Knowledge
35 clauses Teacher Knowledge
34ساختار جمله بندی Teacher Knowledge
33Teacher Knowledge
32تکنیک ان ال پی برای یادگیری زبان
31آموزش محتوا محور زبان
30بهترین روش یادگیری املای زبان انگلیسی
29مهارت ترجمه تخصصی
28بهترین روش آموزش زبان به کودکان چیست
27کتاب Got it
26ویژگی بهترین معلم زبان انگلیسی
25فواید یادگیری زبان برای مغز
24راهکارهای ایجاد محیطی مثبت برای یادگیری
23ده دیدگاه متفاوت برای تدریس زبان در شرایط متفاوت
22ارزیابی یادگیری AFL
21بازی با کلمات انگلیسی
20بازیهای نمایشی
19آموزش انگلیسی با کاردستی
18چه چیز یک معلم را موفق می کند
17محیط آموزش زبان انگلیسی
16American English File
15چگونه یک معلم زبان باشیم
14توانش زبانی کنش زبانی
13بهترین آهنگ‌های انگلیسی برای یادگیری زبان
12اختلال پردازش حسی
11خرید کتاب Hey There
10کلمات کمیت در انگلیسی
9راهکار ایجاد محیطی امن برای یادگیری
8ورزش و فعالیت بدنی در کلاس زبان
7آموزش زبان از طریق رقص بخش اول
6آموزش مبتنی بر بازی در سیستم آموزشی مدرن
5چگونه به کودکان انگلیسی درس بدهیم
4تدریس زبان در خارج از کشور
3شش راهکار برای تدریس آنلاین
2ترفندها و راهکارهای تدریس در مهدکودک
1داستان های انگلیسی کودکان

محیط آموزش زبان انگلیسی

به عنوان معلم، بارها تلاش کرده‌ایم که دانش‌آموزان در بهترین محیط آموزش زبان انگلیسی به زبانی با کیفیت بالا دسترسی داشته باشند. با آن‌که فراگیری زبان و استفاده از آن، هسته‌ی اصلی خواندن، نوشتن و مکالمه‌ای است. بنابراین از دانش‌آموزان خود انتظار داریم، فقط مشاهده‌کنندگان منفعل زبانی نباشند. آن‌ها روی تابلوهای واژگان روی دیوار می‌بینند یا هنگام روخوانی با صدای بلند در کلاس می‌شنوند.

محیط آموزش زبان انگلیسی لایه‌های زیادی دارد و به اعتقاد من کلید هر یک از آن‌ها، مشارکت دانش‌آموزان است. اگر هدف شما، ایجاد محیطی غنی از کاربرد زبان است. دست‌یابی دانش‌آموزان به زبان باید معنادار، هدفمند، مکرر و سرگرم‌کننده باشد. یعنی دانش‌آموزان باید به‌طور مستقیم در کلاس، مشارکتی فعالانه داشته باشند.

حتما صفحه آموزش زبان انگلیسی ما را اینجا مطالعه کنید.

 

محیط آموزش زبان انگلیسی

 

نویسنده: Jina Kanil
مترجم: رؤیا کریمی جنابی

 

1. بهترین محیط آموزش زبان انگلیسی

روخوانی با صدای بلند

روخوانی با صدای بلند و مکالماتی که پس از آن در کلاس انجام می‌شود به معلم این فرصت را می‌دهد که به دانش‌آموزان خود کمک کند. دانش‌آموزان دایره‌ی لغات خودشان را افزایش دهند. همچنین بتوانند در بحث‌ها شرکت کنند و در کاربرد زبان روان شوند.

من تعمداً کتاب‌هایی را برای خواندن در کلاس انتخاب می‌کنم که در سطحی بالاتر از فهم دانش‌آموزان است. با این‌کار می‌خواهم زبانی را در دسترس آن‌ها قرار دهم که خودشان به‌تنهایی قادر به خواندن و فهم آن نباشند. هنگام خواندن کتاب، برای بحث درباره‌ی هنر نویسنده یا یک واژه‌ی بخصوص که نویسنده در کتابش به‌کار برده است، دست از خواندن می‌کشم.

 

واژگان نا آشنا

اگر فکر کنم واژه‌ای که تازه خوانده‌ام برای اکثر دانش‌آموزان نا آشنا است، معانی بیشتر و آشناتری برای آن ارائه می‌دهم. در نتیجه به ایجاد محیط آموزش زبان انگلیسی غنی از کاربرد زبان کمک می‌کنم. هر کتابی که می‌خوانم، واژگانی را انتخاب می‌کنم که برای تابلوی واژگان ادبی کلاسمان مناسب باشد. این واژه‌ها بارها و بارها در نوشته‌ها و مکالمات دانش‌آموزان به‌کار می‌روند.

مثلاً بعد از خواندن کتاب "جیمز و هلوی غول پیکر"، واژه‌هایی مثل " دوزخ "، " هرج و مرج " و " شگفت‌آور"، بخشی از واژگان مورد استفاده‌ی دانش‌آموزان قرار می‌گیرد. معمولاً از کتاب‌هایی که می‌خوانم، چندین جلد اضافه تهیه می‌کنم. این کتاب‌ها در کتابخانه‌ی کلاس، بیش از سایر کتاب‌ها استفاده می‌شوند. دانش‌آموزان همان‌قدر که دوست دارند این کتاب‌ها را به‌صورت انفرادی بخوانند. به همان اندازه هم علاقه‌مند هستند که این کتاب‌ها را همراه با من بخوانند.

 

2. از تابلوی واژگان استفاده کنید

تابلوی واژگان، یکی از اجزای کلیدی محیط آموزش زبان انگلیسی و غنی از کاربرد زبان استاندارد است. این تابلوها به‌عنوان مراجع تصویری که همیشه در دسترس دانش‌آموزان من هستند، استفاده می‌شوند.

تحقیقی که توسط " روبرت مارزانو" (2004)، انجام شده است، نشان می‌دهد. " هنگامی‌که در آموزش واژگان، بر روی واژه‌های به‌خصوصی از متن خوانده‌شده تأکید می‌کنیم که دارای اهمیت هستند. درک مطلب دانش‌آموزان، 33% نسبت به زمانی‌که تأکید بر واژه‌هایی است که مصطلح‌تر هستند، افزایش می‌یابد. بنابراین تابلوی واژگان من در طول سال‌ها، درست شده است. تابلوی واژگان من شامل واژگانی است که هرکدام در‌مورد یک موضوع خاص می‌باشند.

 

مشارکت دانش آموزان

برای مشارکت دانش‌آموزان، به آن‌ها اجازه می‌دهم که در محیط آموزش زبان انگلیسی, واژه‌هایی را برای تابلوی واژگان خود انتخاب کنند. بعضی اوقات این واژه‌ها را از بحث‌های گروهی در کلاس انتخاب می‌کنم. اما اغلب اوقات، دانش‌آموزان کلاس سوم، این واژگان را خودشان روی تابلو می‌نویسند. همچنین, با یک کاغذ یادداشت برچسب‌دار به تابلوی واژگان می‌چسبانند. ماهی یک‌بار واژه‌های جدید را تایپ و پرینت می‌کنم. اغلب برای آن‌که دانش‌آموزان بین واژه‌ها و مفاهیم آن‌ها، ارتباط معناداری پیدا کنند. تصاویری کوچک یا نشانه‌هایی را به واژگان، اضافه می‌کنم.

 

3. از جداول دیگر هم استفاده کنید

درست مانند تابلوی واژگان، جداول پشتیبان هم به‌عنوان یک مرجع تصویری از مفاهیم آموزش داده شده، به‌کار برده می‌شوند. همچنین به‌عنوان یادآور تصویری مفاهیم و راهنمای یادگیری هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. این جداول به دانش‌آموزان من کمک می‌کنند تا بین آموخته‌های قبلی خود، ارتباط برقرار سازند. در نتیجه برای آموخته‌های جدید هم مانند یک ستون نگه‌دارنده، عمل می‌کند. باید اقرار کنم که بیشتر جداول من مرتب و زیبا نیستند. آن‌ها کارهای درهم و برهمی هستند که نتیجه‌ی تلاش تدریجی من و شاگردانم هستند.

پس از مدتی، در صورتی‌که تشخیص بدهم، جدولی توسط دانش‌آموزان خیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر بخواهم آن را در این وبلاگ نشان دهم!، یک کپی از آن تهیه می‌کنم به‌گونه‌ای که کمی تمیزتر باشد. برای آن‌که بفهمید چرا جداول، یکی از اجزای ضروری محیط آموزش زبان انگلیسی هستند که غنی از کاربرد زبان است. چرا داشتن یک جدول درهم و برهم خوب است!، پست " آلیس زیمرمان " تحت عنوان " جداول پشتیبان " را مطالعه کنید.

 

4. ایجاد یک کتابخانه‌ کلاسی قابل تغییر

بر اساس استانداردهای آموزشی ذکر شده در این وبلاگ، باید بین استفاده از کتاب‌های داستانی و غیرداستانی، نوعی تعادل برقرار باشد. اگرچه این ژانرها، می‌توانند در اشکال بسیار مختلفی ارائه شوند. کتابخانه‌ی کلاسی خود را با تعداد زیادی از کتاب‌های تصویری، مجلات، داستان‌های مصور و هرآنچه که می‌توانید در سطوح مختلف به دست بیاورید، پرکنید. هرچه کتاب‌های بیشتری در اختیار دانش‌آموزان باشد، به همان اندازه بیشتر کتاب می‌خوانند. بنابراین مقدار زبانی که در دسترس آن‌ها قرار می‌گیرد، افزایش می‌یابد.
پست سال گذشته‌ی من را در‌مورد این‌که چگونه توانستم تغییر کاملی ایجاد کنم. همچنین, دانش‌آموزان خودشان بتوانند کتاب‌ها را انتخاب و استفاده کنند را مطالعه کنید. برای آن‌که برای سازماندهی کتابخانه‌ی کلاسی خود ایده بگیرید، می‌توانید به پست " زیمر مان " تحت عنوان " سازماندهی کتابخانه‌ی کلاس من " مراجعه کنید. همچنین می‌توانید به پست سال گذشته‌ی من هم با عنوان " راه حل‌هایی ساده برای سازماندهی کتابخانه‌ی کلاسی " مراجعه کنید.

 

5. خواندن به زبانی شگفت‌انگیز

در طول کارگاه‌های خواندن، اغلب از متونی که نصیحت‌وار هستند، استفاده می‌کنم. به روش‌های متفاوتی که نویسنده در نوشتن متن از زبان استفاده کرده است، اشاره می‌کنم. هنگامی‌که بلافاصله پس از خواندن متن، دانش‌آموزان باید به‌طور مستقل به خواندن ادامه دهند. در این صورت از آن‌ها می‌خواهم مثال‌هایی زبانی مشابه آنچه در کلاس مطرح شد را پیدا کنند و در یادداشت‌های برچسب‌دار بنویسند.

باید هر عبارت یا جمله‌ای که به نظرشان شگفت‌انگیز می‌آید را سریع یادداشت کنند. سپس این جملات و عبارات را به مقوله‌های زبانی دسته‌بندی می‌کنیم. به‌گونه‌ای که جزئیات کامل بیان شود و به‌راحتی بتوان آن‌ها را به تصویر کشید یا تشبیه و استعاره را در آن‌ها پیدا کرد. با این کار دانش‌آموزان توجه بیشتری به جزئیات داستان می‌کنند. در نتیجه, سبب تقویت درک مطلب و آگاهی از هنر نویسنده می‌شود.

 

6. استفاده از زبان در مکان‌های غیر قابل پیش‌بینی

محیط آموزش زبان انگلیسی، در دسترس قرار دادن زبان به‌طور نظام‌مند و مکرر حائز اهمیت است. مدرسه ما به اهمیت دسترسی مکرر دانش‌آموزان به زبان نه‌تنها در کلاس بلکه در هر مکانی! ایمان دارد. کل مدرسه‌ی ما نمونه‌ای است از مکانی که زبان به‌طور غیرقابل پیش‌بینی، در دسترس دانش‌آموزان است. چون در مدرسه‌ی پانصد نفره‌ی ما نزدیک به سی زبان مختلف به‌عنوان زبان اول صحبت می‌شود. شما می‌توانید اغلب کلماتی را پیدا کنید که برای کمک به فراگیران زبان انگلیسی و دانش‌آموزان در حال پیشرفت ما در خواندن، نوشته شده‌اند.

در سردر هر کلاسی در ساختمان ما، مشخصاتی که در تلاش هستیم تا دانش‌آموزان ما رفته‌رفته به آن‌ها دست پیدا کنند نوشته شده است. هرکدام از ما یک تعریف شخصی از وضعیت خود داریم که آن را نوشته و قاب کرده بیرون در کلاس خود نصب کرده‌ایم. نیازی نیست, کلماتی که استفاده می‌کنید را دانش‌آموزان دبستانی بلد باشند و استفاده کنند. چون هر روز به این کلمات نگاه می‌کنند و این واژه‌ها تبدیل به بخشی از واژگان زبان روزمره‌ی آن‌ها می‌شوند.

کمیته‌ی خواندن مدرسه‌ی ما هر ماه واژه‌هایی را که دانش‌آموزان در مکان‌های غیرقابل پیش‌بینی استفاده می‌کنند. مثل توالت، روی میزها، در راه روها و در صف غذا یا غیره پیدا کرده‌اند را انتخاب می‌کند. لغات منتخب با معانی‌شان مدام دوره می‌شوند و دانش‌آموزان با اشتیاق منتظر نوبت بعدی در ماه آینده خواهند بود.

 

7. استفاده از زبان در نوشتن را تشویق کنید

در طول سال‌ها بیشتر اوقات به دانش‌آموزان خود گفته‌ام از زبان توصیفی در نوشتار خود استفاده کنند. زمانی که من همان تأثیر را روی دانش‌آموزان خود داشتم که معلم شارلی براون داشت. امروزه من به دانش‌آموزانم نشان می‌دهم که یک زبان ارزشمند چیست. به دانش‌آموزانم یاد می‌دهم که آن‌ها هم از متن‌های نمونه مثل من استفاده کنند.

ما حتی جدولی در زمان کارگاه نوشتن برای دانش‌آموزان درست می‌کنیم. آن‌ها می‌توانند شگفت ‌انگیزترین جمله‌ای را که فکر می‌کنند در آن روز نوشته‌اند را در آن‌جا به‌اشتراک بگذارند. این جدول ساده بزرگ‌ترین مشوق در کلاس من است. دانش‌آموزان واقعاً سعی می‌کنند به‌گونه‌ای خلاقانه از زبان در نوشتار خود استفاده کنند. فقط برای آن‌که یک جمله‌ی شگفت‌انگیز داشته باشند که تحسین هم‌کلاسی‌هایشان را برانگیزاند.

 

 8. با واژه‌ها بازی کنید

در کلاس من به‌نظر می‌رسد که هر چیزی، حتی تمرین مهارت‌های واژگانی، بیشتر جنبه‌ی سرگرمی دارد. به محض این‌که کلمه‌ی بازی به کاری نسبت داده می‌شود، همه مشارکت می‌کنند. دانش‌آموزان با بازی، از تمرین واژگانی در طی آموزش کلاسی لذت می‌برند. بازی‌هایی که می‌توان از سایت‌های " اسمارت " و...پیدا کرد و می‌توان آن‌ها را روی وایت‌برد انجام داد.

هنگامی‌که دانش‌آموزان کار خود را زود تمام می‌کنند، می‌توانند زمان اضافی خود را صرف بازی با کامپیوتر و بازی‌هایی کنند که در سایت " میریام وبستر" و یا وب‌سایت کلاس ما وجود دارد، در این وب‌سایت می‌توان تعداد زیادی بازی که از سایت‌های" اسکولاستیک "، " ای بی سی وای " و ... گرفته شده، استفاده کرد. در زنگ تفریح داخل کلاسی، دانش‌آموزان از بازی‌هایی که می‌توان روی وایت‌برد انجام داد لذت می‌برند. بازی‌هایی مثل " اسکرابل "، " باگل " و" هجی کردن". هنگامی که واژه‌ها به بازی تبدیل می‌شوند، دانش‌آموزان آن‌ها را تماماً می‌بلعند!

 

 9. راه‌های تازه‌ برای بیان چیزهای قدیمی 

ما هر هفته یک واژه را که خیلی توسط دانش‌آموزان استفاده شده است را به‌عنوان واژه‌ی " جالب " انتخاب می‌کنیم. من دانش‌آموزان کلاس سوم را وادار می‌کنم تا به کلماتی که هم‌معنای آن واژه‌ی " جالب " هستند را پیدا کنند و در نوشتار خود از آن‌ها استفاده کنند. آن‌ها عاشق این هستند که واژه‌های " جالب " خود را که در حین خواندن به آن‌ها برخورده‌اند را به جدول اضافه کنند.

من واژه‌ها را تایپ می‌کنم و برای دانش‌آموزان می‌فرستم تا در تمام طول سال در نوشتار خود از آن‌ها استفاده کنند. همیشه به دانش‌آموزان خود می‌گویم کلماتی مثل" said " نمرده‌اند بلکه آن‌ها خیلی‌خیلی خسته‌اند!

 

 10. مشارکت دانش‌آموزان در مکالمات روزمره

برای آن‌که کار را آسان کنید، با دانش‌آموزان خود صحبت کنید. ارتباط میان فردی، دانش‌آموزان باید تمام زبانی را که شما سعی داشته‌اید به آن‌ها یاد بدهید را به‌گونه‌ای طبیعی به‌کار برند. مکالمه، مهارتی است که من می‌ترسم با پیشرفت تکنولوژی، رفته‌رفته در زندگی ما از بین برود. چند ماه پیش نگاهی به یک رستوران انداختم، دیدم اکثر زوج‌ها و حتی خانواده‌ها در هنگام صرف شام با یک‌دیگر صحبت نمی‌کردند. به‌جای آن مسحور نور هیپنوتیزم کننده‌ی گوشی‌ها و تبلت‌های خود بودند.

به‌طور نگران کننده‌ای خانواده‌ی من مانند این گروه از افراد نیستند!

در سال تحصیلی اخیر هدفی را که برای خود تعیین کردم، این بود که با هر یک از دانش‌آموزان حداقل یک‌بار در روز صحبت کنم. آن هم نه درباره‌ی مدرسه، بلکه درباره‌ی خود آن‌ها صحبت منم. نتیجتاً، اکنون چیزهای بیشتری نسبت به قبل در‌مورد دانش‌موزان می‌دانم. معمولاً برای آن‌که با من حرف بزنند، به‌ندرت منتظر می‌مانند. ترتیبی داده‌ام که دانش‌آموزان با یکدیگر هم مراوده داشته باشند.

برای درس‌های کوتاه، همه با هم روی فرش می‌نشینیم. دانش‌آموزان کلاس سوم ما در مکالمه و مهارت‌های دیگر شرکت می‌کنند و با هم ارتباط چشمی برقرار می‌کنیم. چند دقیقه‌ای که هر روز به مکالمه اختصاص می‌دهم تغییر با ارزشی در اعتماد به نفس و مهارت‌های مکالمه‌ی آن‌ها ایجاد کرده است.

 

 11. مانند یک بزرگسال صحبت کنید

هنگامی که برای دانش‌آموزان کلاس سوم در محیط آموزش زبان انگلیسی، روخوانی می‌کنم، مانند یک کلاس سومی روخوانی نمی‌کنم. در عوض مانند یک بزرگسال و با استفاده از آهنگ و حالت مناسب روخوانی می‌کنم. می‌دانم که این نوع خواندن، دانش‌آموزان را در خواندن روان می‌کند.

همین منطق را هنگام حرف زدن با دانش‌آموزان در کلاس به‌کار می‌برم. واژه‌ها و اصطلاحات مناسب استفاده می‌کنم و اعتقاد دارم که باید واژه‌ها و اصطلاحات را به‌خوبی به‌کار ببرید. در این صورت دانش‌آموزان شما هم یاد می‌گیرند آن‌ها را درست به‌کار ببرند. ساده‌تر این‌که اگر بخواهم دایره‌ی لغات آن‌ها در سطح خودم بالا برود، نباید خودم را تا سطح آن‌ها پایین بیاورم.

 

 12. مشارکت والدین در زبان‌آموزی

فراگیری زبان از خانه شروع می‌شود و خیلی از خانواده‌ها عاشق یادگیری هستند. آن‌ها چگونه می‌توانند یک محیط آموزش زبان انگلیسی و غنی از کاربرد زبان در منزل ایجاد کنند؟ در جلسات، در نامه‌ها و تماس‌های تلفنی، کارهایی را که والدین برای داشتن محیط آموزش زبان انگلیسی می‌توانند در خانه انجام دهند را با آن‌ها به‌اشتراک بگذارید.

والدین تحصیل‌کرده، مقالات خوبی در‌مورد بهبود مهارت‌های زبانی دارند که شما می‌توانید آن‌ها را با سایر والدین به‌اشتراک بگذارید. دو تا از این مقالات که موردعلاقه‌ی من هستند. عبارتند از: " قدرت زبان " و" کمک به کودکان برای تقویت مهارت‌های زبانی ". برای من مهم است که بدانم شما چگونه محیط آموزش زبان انگلیسی را در مدارس خود ایجاد کرده‌اید و خوشحال می‌شوم اگر آن‌ها را به‌اشتراک بگذارید.

 


نویسنده:

مترجم: رؤیا کریمی جنابی

امتیاز: 5 از 3 رای

تاریخ نشر: ۱۳۹۸/۱۱/۲۸ 2/17/2020 12:00:00 AM https://khazaelischool.com/articles/دوازده-مرحله-برای-ایجاد-محیطی-غنی-از-کاربرد-زبان

Publisher Logo
تهیه شده در: مدرسه زبان خزائلی

We hope this article has been helpful

Would you like to rate this article?

دیدگاه شما:


نام کامل
ایمیل(نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
متن پیام

کد زیر را وارد کنید
Captcha Picture