Loading...
آدرس آموزشگاه کرج، رجایی شهر، بلوار رستاخیز، خیابان ۱۲ ام شرقی، پلاک ۱۱۹ تلفن آموزشگاه 02634401060
دسته:
زیر دسته:
51بهترین سایت‌های آموزش زبان انگلیسی
50نحوه تولید حروف بی صدا و صدادار
49الفبای آوایی
48سطوح زبان انگلیسی
47واژه سازی و اصطلاحات لغوی
46کلمات چگونه شکل گرفته اند
45معنی کلمات چیست
44بعد اسم چه می آید
43تدریس عبارات اسمی
42Introducing nouns
41Multi_word phrasal verbs Teacher Knowledge
40Teacher Knowledge Auxiliaries Modals
39Teaching verbs Teacher Knowledge
38Aspect Teacher Knowledge
37Verb tenses Teacher Knowledge
36پرسش سوال Teacher Knowledge
35 clauses Teacher Knowledge
34ساختار جمله بندی Teacher Knowledge
33Teacher Knowledge
32تکنیک ان ال پی برای یادگیری زبان
31آموزش محتوا محور زبان
30بهترین روش یادگیری املای زبان انگلیسی
29مهارت ترجمه تخصصی
28بهترین روش آموزش زبان به کودکان چیست
27کتاب Got it
26ویژگی بهترین معلم زبان انگلیسی
25فواید یادگیری زبان برای مغز
24راهکارهای ایجاد محیطی مثبت برای یادگیری
23ده دیدگاه متفاوت برای تدریس زبان در شرایط متفاوت
22ارزیابی یادگیری AFL
21بازی با کلمات انگلیسی
20بازیهای نمایشی
19آموزش انگلیسی با کاردستی
18چه چیز یک معلم را موفق می کند
17محیط آموزش زبان انگلیسی
16American English File
15چگونه یک معلم زبان باشیم
14توانش زبانی کنش زبانی
13بهترین آهنگ‌های انگلیسی برای یادگیری زبان
12اختلال پردازش حسی
11خرید کتاب Hey There
10کلمات کمیت در انگلیسی
9راهکار ایجاد محیطی امن برای یادگیری
8ورزش و فعالیت بدنی در کلاس زبان
7آموزش زبان از طریق رقص بخش اول
6آموزش مبتنی بر بازی در سیستم آموزشی مدرن
5چگونه به کودکان انگلیسی درس بدهیم
4تدریس زبان در خارج از کشور
3شش راهکار برای تدریس آنلاین
2ترفندها و راهکارهای تدریس در مهدکودک
1داستان های انگلیسی کودکان

داستان های انگلیسی کودکان

یکی ازموثرترین روش‌های تقویت زبان انگلیسی، خواندن داستان‌های انگلیسی کودکان است. داستان‌های انگلیسی کودکان برپایه موضوعات موردعلاقه آن‌‌ها هستند که در آن‌ها ایجاد انگیزه برای یادگیری زبان می‌کنند. این داستان‌ها می‌توانند به‌صورت صوتی،تصویری یا متنی ارایه شوند.  

در سایتBritish Council  قسمت آموزش زبان انگلیسی به کودکان، داستان‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید برای ایجاد انگیزه در فراگیران زبان، از آن‌ها استفاده کنید. این داستان‌ها به صورت ویژه برای یادگیری زبان انگلیسی نوشته‌ شده‌اند و شامل داستان‌های اصلی انگلیسی و داستان‌های سنتی انگلیسی هستند. شما می‌توانید تمام داستان‌ها را در اینجا پیدا کنید.

 

داستان های انگلیسی کودکان

 

در اینجا چند راهکار برای استفاده و بهره‌ بردن از این داستان‌ها در کلاس را ارائه می‌کنیم.

 

نویسنده: Sue Clarke

مترجم: رؤیا کریمی جنابی

ویراستار: الهه قاسمی

 

فعالیت‌هایی که برای آماده کردن کودکان برای خواندن داستان باید انجام داد:

 

۱. استفاده از تصاویر

همیشه بهره‌ بردن از تصاویر برای کمک به فهم و به تصویر کشیدن داستان توسط کودکان، یک ایده‌ی خوب است. از تصاویر می‌توان برای معرفی داستان، استخراج لغات، معرفی لغات مشکل و به‌طور کلی به وجود آوردن علاقه و اشتیاق در کودکان برای داستان، استفاده کرد. از فراگیران زبان سؤالاتی نظیر: چه کسانی در داستان بودند؟ آن‌ها چه‌کار می‌کردند؟ این چیست؟ داستان در مورد چیست؟ و غیره را بپرسید.

این کار باعث می‌شود فراگیران با لغات بهتر آشنا شوند، بهتر می‌توانند متن داستان را بفهمند و خیلی بیشتر در فعالیت خواندن درگیر می‌شوند، چراکه می‌خواهند بفهمند آیا داستان را درست متوجه شده‌اند یا نه. داستان‌هایی که در LearnEnglish Kids وجود دارند، دارای تصاویری جهت آماده کردن فراگیران هستند و همچنین دارای بازی‌های جور کردن لغات هستند که در آن‌ها از برخی از لغات کلیدی داستان استفاده می‌شود.

 

۲. ارائه‌ی لغات پیش از تدریس

بسیاری از داستان‌هایی که در آدرس بالا وجود دارند، دارای تم واژگانی هستند. معمولاً در تمرینات دیگری که مرتبط با تم واژگانی هستند رابطه‌هایی پیدا می‌کنید که می‌توانید قبل از موضوع اصلی آن‌ها را تدریس کنید. مثلاً می‌توانید فعالیت‌های مرتبطی پیدا کنید برای تمرین نام حیوانات قبل از آن‌که داستانی پیرامون حیوانات مزرعه بخوانید.

برای آن‌که به فعالیت‌های مرتبط دست پیدا کنید. همچنین باید در لیست الفبایی موجود در سمت راست هر صفحه جستجو کنید. برای آن‌که جستجوی مفصل‌تری داشته باشید باید عنوان مورد نظر خود را در بالای هر صفحه تایپ کنید یا آن‌که به صفحه‌ی منابع مراجعه کنید.

 

۳. معرفی تم و موضوع داستان

داستان‌ها معمولاً یک موضوع خاص دارند. بهتر است که فراگیران را قبل از خواندن یا انجام فعالیت‌های موجود در سایت که مرتبط با موضوع هستند، با ارائه‌ی تکالیفی جهت درک موضوع (می‌تواند تکلیفی برای خانه هم باشد)، یا بحث در کلاس (برای فراگیرانی که سطح زبان آن‌ها پایین‌تر است در صورت تمایل می‌توانید با زبان اصلی خود صحبت کنید)، با موضوع آشنا کنید.

 

۴. اضافه کردن پیشینه‌ی فرهنگی

در برخی از داستان‌ها فرض بر دانستن هنجارهای فرهنگی انگلستان است مثل کارهای روزمره‌ی مدرسه. کودکان معمولاً به پیدا کردن تفاوت‌های بین فرهنگ خود و فرهنگ کودکان دیگری که در انگلستان زندگی می‌کنند علاقه‌مند هستند. برخی از داستان‌ها پیشینه‌ی فرهنگی واضح‌تری دارند.

اگر داستان شما در مورد مکان‌های دیدنی به‌خصوص در لندن است، می‌توانید از یک نقشه یا کتاب راهنما استفاده کنید و کودکان را قبل از خواندن یا گوش دادن به داستان، با موضوع آشنا کنید. استفاده از داستان های کودکان در کلاس زبان نه تنها به یادگیری زبان کمک می‌کند، بلکه برای آموزش فرهنگ یک کشور دیگر نیز مفید است.

 

فعالیت‌هایی که باید در طول خواندن انجام دهید:

 

 ۱. استفاده از روش‌های مختلف برای خواندن

روش‌های متفاوتی برای بررسی یک داستان در کلاس وجود دارد. به‌احتمال زیاد فراگیران زبانی که سن کمتری دارند می‌خواهند بارها و بارها داستان‌ها را بخوانند، بشنوند یا گوش کنند. خصوصاً آن‌ دسته از داستان‌هایی که کارتونی هستند. شما نباید جلوی این کار را بگیرید، چون این کار به فراگیران کمک می‌کند تا فرم نوشتاری و شفاهی را با هم مقایسه کنند که برای پیشرفت مهارت‌های خواندن مهم است. متمایز کردن انواع خواندن از هم نیز حائز اهمیت است.

  • معلم می‌تواند تمام یا بخش‌هایی از داستان را از روی متن برای کلاس بخواند.
  • فراگیران می‌توانند خودشان در سکوت، هم در مدرسه و یا به‌عنوان تکلیف در خانه داستان بخوانند.
  • برخی داستان‌ها را می‌توان به‌صورت متنی که مصور است خواند و بعد فراگیران نسخه‌ی فیلمی آن را ببینند یا برعکس.
  •  معلم می‌تواند از یک پروژکتور در کلاس استفاده کند، هم برای خواندن و هم برای گوش دادن به داستان به‌عنوان یک فعالیت گروهی.

 

۲. ادامه‌ی خواندن

اگر داستان خیلی طولانی باشد، مهم است که بتوانید کلاس را مشتاق نگه دارید. معلم می‌تواند در نقاط حساس و نفس‌گیر داستان، توقف کند و از کلاس بپرسد: «فکر می‌کنید حالا چه اتفاقی می‌افتد؟» این نوع استفاده از مهارت پیش‌گوئی سبب می‌شود فراگیران تمایل داشته باشند داستان را تا آخر ادامه دهند تا بفهمند که آیا نظر آن‌ها درست بوده است یا نه.

 

۳. پاسخ جسمانی کلی

برای فراگیران خیلی فعال یا کم سن و سال، می‌توان داستان را در حین خواندن معلم و گوش دادن فراگیران به‌صورت نمایش اجرا کرد. داستانی مثل آدم‌برفی را می‌توان به این صورت اجرا کرد. کارهایی مثل از خواب بلند شدن، دویدن به‌طرف باغ، درست کردن آدم‌برفی و آب شدن آن را راحت می‌توان به نمایش درآورد.

برای مشاهده نمونه اینجا کلید کنید.

 

۴. شخصیت‌ها و صداها

در داستان‌هایی که شخصیت‌های زیادی دارند می‌توانید از فراگیران بخواهید که مکالمه‌های شخصیت‌های داستان را بخوانند. معلم می‌تواند ابتدا مکالمه‌ها را با صداهای مختلف یا حتی با لحنی خنده‌دار و کلماتی چرند بخواند! در ادامه، فراگیران می‌توانند داستان را دوباره‌نویسی کنند تا بتوان به‌صورت یک نمایش و حتی با لباس‌های مخصوص، آن را اجرا کرد.

 

۵. کمک برای درک معنای لغات

هنگامی‌که کودکی به‌تنهایی در خانه یا در مدرسه مشغول خواندن است می‌تواند از دیکشنری استفاده کند (چه به‌صورت آنلاین و چه به‌صورت چاپی)، البته اگر در سطحی باشد که بتواند به‌تنهایی از دیکشنری استفاده کند.

 

فعالیت‌هایی که باید بعد از خواندن داستان انجام داد:

 

۱. بررسی سریع درک مطلب

بررسی سریع درک مطلب هنگام تمام شدن داستان یا در پایان هر صفحه همیشه ایده‌ای خوب است. این کار را می‌توان با چند سؤال از اصل موضوع داستان، انجام داد. همچنین می‌توان سؤالاتی نظیر این سؤال پرسید: چرا این فرد غمگین است؟ یا چه شخصیتی را دوست دارید؟ و غیره. تمام داستان‌های LearnEnglish Kids برگه‌های مخصوصی برای تمرین دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

 

۲. استفاده از پوستر، تصویرسازی داستان

استفاده از داستان‌های کودکان در کلاس زبان می‌تواند به همراه تصویرسازی نیز باشد. می‌توانید از هر داستانی به‌عنوان فرصتی برای نقاشی خلاقانه یا تصویرسازی استفاده کنید و می‌توان عناوین انگلیسی هم برای آن‌ها در نظر گرفت.

 

۳. استفاده از داستان به‌ عنوان محرکی برای نوشتن

بسیاری از داستان‌ها با توجه به سطح فراگیران مانند محرکی برای نوشتن خلاقانه عمل می‌کنند. فراگیران کوچک‌تر یا آن‌ها که سطح پایین‌تری دارند می‌توانند از یکی از ساده‌ترین داستان‌ها به‌عنوان الگویی برای داستان خود استفاده کنند. فراگیرانی که در سطح بالاتری قرار دارند، می‌توانند داستان‌های پیچیده‌تری بنویسند.

مثلاً داستان آن‌ها می‌تواند در خانه‌ای جن‌زده اتفاق بیفتد (آن‌ها کجا می‌روند؟ چه می‌بینند؟ چه اتفاقی افتاد؟). ایده‌های دیگر برای نوشتن عبارت‌اند از: نامه نوشتن به یک شخصیت داستانی، نوشتن خاطرات روزمره برای یک شخصیت یا نوشتن دیالوگ‌های اضافه بین شخصیت‌های داستان.

 

۴. نقش بازی کردن

بیان داستان‌ها به‌صورت نمایش هم می‌تواند ساده باشد و هم می‌تواند پیچیده باشد. می‌توان آن را با اداهای ساده شروع کرد و بعد حرف زدن را به آن اضافه کرد و در لحظه دیالوگ‌ ساخت. در کلاس درس، معلم باید قبل از شروع کلاس اثاثیه‌ی کلاس را برای نمایش مرتب کند. می‌توان از نقاشی روی صورت هم برای ایفای نقش‌ها استفاده کرد.

حتما صفحه آموزش زبان انگلیسی ما را اینجا مطالعه کنید.

داستان‌های تخیلی و رؤیایی

این داستان‌ها منبع غنی‌ای از محتوایی هستند که به فراگیران کوچک زبان انگیزه می‌دهد. می‌توانید در LearnEnglish Kids داستان‌ها و مواردی را در رابطه با سه داستان معروف زیر به دست آورید:

 

 

۱. کودکان نوآموز

می‌توانید درس خود را با معرفی داستان مو طلائی و سه خرس که دانش‌ آموزان‌تان ممکن است از قبل با آن آشنایی داشته باشند، آغاز کنید. اگر می‌توانید از یک کتاب داستان بزرگ مصور استفاده کنید. یا داستان را تعریف کنید یا آن را بخوانید، از تصاویر استفاده کنید و در طول داستان سؤال بپرسید. اطمینان حاصل کنید که کودکان لغات کلیدی داستان را بلدند. لغاتی مثل مو طلائی، خرس، کاسه، صندلی، تختخواب. حالا می‌توانید داستان را در LearnEnglish Kids به آن‌ها نشان دهید.

پس از آن‌که یک یا دو بار آن را مشاهده کردند، می‌توانند برگه‌های تمرین قابل دانلود (در پایین داستان) را پر کنند. پس از آن‌که بچه‌ها با داستان آشنا شدند می‌توانند آن را به‌صورت نمایش‌ اجرا کنند. می‌توانید ماسک‌های مو طلائی و سه خرس را دانلود کنید حتی می‌توانید از وسایلی مثل کاسه، قاشق و کوسن‌هایی به‌عنوان تختخواب هم استفاده کنید.

با توجه به سطح دانش‌آموزان‌تان می‌توانید برای تمرین مکالمات نمایش، گروه های چهار نفره  تشکیل دهید و یا این فعالیت را با کل کلاس به عنوان یک گروه بزرگ انجام دهید. در این آدرس می‌توانید نمایش‌نامه و ماسک‌ها را پیدا کنید.

می‌توانید فعالیت‌های مشابهی را برای داستان جک و لوبیای سحرآمیز و شنل قرمزی هم انجام دهید. عروسک‌های انگشتی را برای داستان آخر از این آدرس پیدا کنید.

 

۲. کودکان پیش‌دبستانی

برای فراگیرانی که کمی سطح بالاتری دارند، می‌توانید از این‌که آن‌ها ممکن است داستان‌های بین‌المللی یا محلی‌ای را بدانند، بهره‌مند شوید. درس را با این پرسش شروع کنید که چه داستان‌هایی را بلد هستند؟

و نام آن داستان‌ها را به انگلیسی روی تخته بنویسید. داستان‌های مشهور دیگر عبارت‌اند از سیندرلا، سفیدبرفی، زیبای خفته و دیو و دلبر. از دانش آموزان بخواهید که طرح اصلی داستان را تعریف کنند. لغات کلیدی و شخصیت‌ها را روی تخته به انگلیسی بنویسید. مثل پرنس، قلعه، غول، خواهران زشت، ملکه‌ی پلید، قورباغه.

دانش‌آموزان‌تان می‌توانند داستان‌ها را با هم مقایسه کنند و بفهمند که کدام شخصیت‌ها یا چه چیزهایی در داستان‌ها بیشتر دیده می‌شود. حال می‌توانید در مورد بخش معمول و مشترک این داستان‌ها بحث کنید. در این داستان‌ها معمولاً چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر دوست داشته باشید می‌توانید یکی از این داستان‌ها را به دانش‌آموزان خود نشان دهید. 

بعد از تدریس لغات و داستان، به عنوان شروعی برای یک فعالیت خلاقانه، می‌توانید از داستان‌ساز استفاده کنید. فراگیران می‌توانند تمامی متغیرهای داستان را با سلیقه خود انتخاب کنند؛ شخصیت‌ها، چیدمان صحنه و غیره. اما تم اصلی داستان ثابت است و تغییر نمی‌کند.

در نهایت می‌توانید از دانش آموزان خود بخواهید که داستان خود را بنویسند یا یک داستان مدرن بنویسند. از آن‌ها بخواهید به این فکر کنند که اگر قصه در جامعه‌ی مدرن کنونی اتفاق می‌افتاد، چه چیزهایی متفاوت بود. از آن‌ها بخواهید در مورد مکان‌ها، شخصیت‌ها، وقایع و غیره فکر کنند. به‌صورت گروهی یا دو نفره می‌توانند نسخه‌ی مدرن خود را بنویسند و در کلاس نشان دهند. می‌توانند برای داستان‌شان تصویرسازی کنند یا آن‌که کتابی از داستان‌های رؤیایی مدرن تهیه کنند.

 

 


Refrence:

نویسنده:

مترجم: رؤیا کریمی جنابی

امتیاز: 4.3 از 10 رای

تاریخ نشر: ۱۳۹۸/۴/۱۵ 7/6/2019 12:00:00 AM https://khazaelischool.com/articles/استفاده-از-داستان-های-کودکان-در-کلاس-زبان

Publisher Logo
تهیه شده در: مدرسه زبان خزائلی

We hope this article has been helpful

Would you like to rate this article?

دیدگاه ها:


Erfan savarani [1400/04/14]

خوب بود. اگر یه سری داستان ها رو به صورت دسته بندی شده برای سنین مختلف بزارید خیلی خوب میشه.

دیدگاه شما:


نام کامل
ایمیل(نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
متن پیام

کد زیر را وارد کنید
Captcha Picture